Avatar billede rickih Nybegynder
31. juli 2005 - 22:14 Der er 8 kommentarer

En computers årlige forbrug?

Hej!

Jeg sad og tænkte på hvad en computer cirka koster at have tændt 24 timer i døgnet hele året?
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
31. juli 2005 - 22:23 #1
Avatar billede rickih Nybegynder
31. juli 2005 - 22:30 #2
kan ikke finde det
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
31. juli 2005 - 22:36 #3
gå ned til: Beregning vha vekselstrømsmålerens roterende skive
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
31. juli 2005 - 22:37 #4
Og i slutning ligger for øvrigt dette link: http://www.nesa.dk/privat/spar_strom/apparater/apparaters_forbrug.htm
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2005 - 22:49 #5
Sidste link er stort set irrelevant for spørgeren. Nesas beregninger går ud fra et normalt forbrug, dvs. at fx en PC ikke er tændt 24 timer i døgent (en hurtig efterregning siger at så skulle den bruge 15W)

Hvad en bruger afhænger af hvor meget der er i den. 100W er et pænt rundt tal, og ikke så meget ved siden af (ikke medregnet skærm), og med Nesas pris på ca. 1.50 pr kWh er det i runde tal 1300 kr/år
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
31. juli 2005 - 23:03 #6
Og jeg kan se at spørgeren vil vide hvad det koster, og ikke hvad den bruger, for selvfølgelig skal man i fyringssæsonen regne med at den medvirker til opvarmning af boligen (afhængig af placering), men elvarme er dog normalt dyrest. Det præcise regnestykke for den side af sagen kan jeg ikke opstille.
Avatar billede rickih Nybegynder
31. juli 2005 - 23:10 #7
Erikjacobsen

cirka 1300 pr år? er det så skærm og computer?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
01. august 2005 - 09:22 #8
Det er kun et estimat! Men det er regnet uden skærm. Du ved det først mere præcist når du måler hvad din PC reelt bruger - jo flere harddiske osv, jo mere strøm bruger den. 100W er som jeg skriver blot et pænt rundt tal i nærheden af det som din PC sikkert bruger.