Avatar billede pcr Nybegynder
31. juli 2005 - 21:48 Der er 20 kommentarer og
1 løsning

to styresystemer

Da jeg har et par programmer der absolut ikke vil køre under Win XP vil jeg gerne installere min gamle WIN98 på en nyoprettet FAT32 partition. Jeg kan også godt boote på CD-rommen, men på et tidspunkt bliver jeg bedt om at læse install.txt på cd'en, og så er det at jeg ikke ligesom tør at køre videre da jeg for alt i verden ikke vil have ødelagt min XP. Hvordan gør jeg? De øvrige drev kører NTFS
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. juli 2005 - 21:52 #1
De skal installeres omvendt. Generelt kan windows kun sameksistere med windows (du kan få det til atvirke med f.eks. linux, men det er kun fordi linux er smart)

Du skal installere win 98 først, da den ellers overtager det hele. Når du så efterfølgende installere XP får du muligheden for at lave multiboot, så du både har win 98 og XP
Avatar billede Slettet bruger
31. juli 2005 - 22:14 #2
Det er nu ikke rigtigt hvad du der skriver "bufferzone" det kan fint lade sig gøre se hvordan på http://www.helgec.dk/ntfs.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
31. juli 2005 - 23:17 #3
helgec> hvorfor absolut bruge startdiskette, når samme mulighed findes ved at boote på win98 2. udgave cdrommen??
Avatar billede bufferzone Praktikant
31. juli 2005 - 23:19 #4
Så har jeg også lært noget i dag.

pcr>se venligst bort fra mit svar
Avatar billede Slettet bruger
01. august 2005 - 08:03 #5
"helgec> hvorfor absolut bruge startdiskette, når samme mulighed findes ved at boote på win98 2. udgave cdrommen??"
Tja!! sådan er det bare, jeg kan ikke få det til at virke på anden måde, men det står naturligvis enhver frit at finde andre fremgangsmåder
Avatar billede pcr Nybegynder
01. august 2005 - 19:07 #6
Det var en ordentlig omgang. Jeg er ikke sikker på jeg får gjort noget ved det i denne uge, men vender tilbage når det er lykkedes.
Avatar billede ksoren Nybegynder
01. august 2005 - 21:28 #7
Som et supplement til helgec's metode: http://www.petri.co.il/install_windows_98_after_windows_xp.htm

Det må være præcis det som sker, når der påbegyndes en XP installation
Avatar billede pcr Nybegynder
04. august 2005 - 20:50 #8
Der er blot det problem, at jeg ikke har et diskettedrev. er der ikke en måde hvor jeg kan lave alt dette ved at boote fra cd-drevet
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2005 - 21:04 #9
http://www.eksperten.dk/spm/638457 - bare gør som jeg så virker det, og er alt andet nemmere end tidligere foreslået.
Avatar billede Slettet bruger
08. august 2005 - 22:06 #10
"Der er blot det problem, at jeg ikke har et diskettedrev. er der ikke en måde hvor jeg kan lave alt dette ved at boote fra cd-drevet"
Du kunne måske ha`brugt lidt mere tid på at kigge på http://www.helgec.dk når du nu alligevel var derinde så ville du nemlig opdage at der var en side der anviste hvordan du opretter en cd til erstatning for en bootdiskette, den findes på http://www.helgec.dk/bootcd.html
Avatar billede johnstigers Seniormester
08. august 2005 - 23:22 #11
Kommentar: john_stigers

Denne skal tages med 1 kilo salt - for det virker ikke helt - skal nok skrive hvis jeg får det til at virke :)
Avatar billede pcr Nybegynder
09. august 2005 - 19:13 #12
Ok jeg vil prøve, men er det muligt at installere på disk 2. Jeg har opdelt begge mine diske i flere drev, og på disk 2 har jeg et fat32 drev som er gjort aktivt og primært som jeg havde forestillet mig skulle indeholde Win98. Men så vidt jeg har forstået skal installationen foretages på drev 1??
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 19:42 #13
Det er korrekt forstået, men hvis du har gjort disk2 primært og aktiv så er det jo disk1
Avatar billede pcr Nybegynder
09. august 2005 - 21:44 #14
I partiton magic, som jeg bruger til at opdele diskene med, har jeg en primær aktiv NTFS partition på drev 1, og jeg har en primær aktiv FAT32 partition på drev 2. Dette drev hedder P: og så var det jeg tænkte, at hvis jeg bare kunne boote på WIN98 cden, vælge P: som installationsdrev og bagefter oprette en bootmenu, så var det jo så nemt så selv jeg kunne finde ud af det???
Avatar billede johnstigers Seniormester
09. august 2005 - 21:55 #15
Det kan du ikke gøre :)

XP booter på NTFS drevet og der skal alle bootfiler ligge sammen med boot.ini
Avatar billede Slettet bruger
09. august 2005 - 22:27 #16
Om jeg fatter hvad problemet er med min vejledning, jeg har brugt den masser af gange det forekommer jo helt formålsløst at lægge vejledningen ud på en side. Havde vi mennesker ikke haft den evne at lære af hindanden ville vi jo stadig gå på hænder og fødder og bo i jordhuler
Avatar billede pcr Nybegynder
10. august 2005 - 06:59 #17
ok helgec, jeg synes bare det lyder svært, men nu vil jeg prøve når jeg får tid i weekenden. Tak så længe
Avatar billede pcr Nybegynder
13. august 2005 - 11:34 #18
Nu har jeg gjort noget helt andet. Jeg har vist udtrykt mig for dårligt for jeg har to harddiske som begge er delt op i flere partitioner. Jeg pillede simpelthen disk 1 fra, installerede win98 på disk 2, satte disk 1 til igen og gik ind og rettede i boot.ini. Det virker perfekt og jeg kan nu bruge alle mine programmer.
Men du har brugt meget tid på mig helgec, så hvis du skriver et lille svar får du pointene. tak for hjælp
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2005 - 21:17 #19
Gid lykken vil følge dig fremover
Avatar billede pcr Nybegynder
14. august 2005 - 22:05 #20
Det var dog et fromt ønske - det kan med hensyn til computere også være nødvendigt!!
Avatar billede screem_brille Novice
23. september 2005 - 01:57 #21
Kunne man forvente noget feedback ?