Avatar billede sbs Nybegynder
10. april 2001 - 16:49 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

G4 vil pludselig ikke tænde

Efter en ganske normal genstart, vil vores G4 pludselig ikke tænde. Hvis man tager alle stik ud og sætter dem i igen, tænder for computeren så lyser \"tænd-knappen\" i 1 sekund, derefter fader den bare ud. Man kan mærke at blæseren køre, men den står bare med sort skærm og starter ikke op.
Jeg har testet skærmen på en anden maskine, og det er ikke den der er noget galt med.
Jeg har også prøvet at skifte stikket ud med et andet, no luck...

Er der én der har en idé til hvad det kan være galt, inden jeg køre den på værksted?

Avatar billede cautoo Nybegynder
10. april 2001 - 16:52 #1
kan det være grafikkortet?
Avatar billede Jman Praktikant
10. april 2001 - 16:57 #2
Prøv at zappe P-rammen
Avatar billede Jman Praktikant
10. april 2001 - 16:58 #3
alt+æble+p+r (under opstart)
Avatar billede sbs Nybegynder
10. april 2001 - 16:59 #4
cautoo >>> Det kan måske godt være grafikkortet - men hvordan finder jeg ud af det?

superior >>> Hvordan zapper man P-Rammen? - hvad er P-Rammen? :-)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. april 2001 - 16:59 #5
Sidder der en diskette i drevet?

Har du prøvet at fjerne alle kort på PCI pladserne, og derefter teste den igen. Derefter kan du komme et kort adgangen i maskinen, indtil du finder kortet med fejl.

/per
Avatar billede Jman Praktikant
10. april 2001 - 17:05 #6
Jeg har beskrevet hvordan du zapper P-rammen, men gør det gerne igen
ALT+ÆBLE+P+R
den nulstiller din parameterram. Jeg har selv prøvet det før et par gange.
Avatar billede Jman Praktikant
10. april 2001 - 17:06 #7
..altså med sort skærm - efter jeg har zappet P-rammen kører de fint igen
Avatar billede Jman Praktikant
10. april 2001 - 17:13 #8
Lige en tilføjelse:
Når du holder ovenstående taster ned vil din G4 komme med \"startlyden\". Det skal den gøre 3-4 gange før du må slipppe tasterne igen
Avatar billede sbs Nybegynder
10. april 2001 - 18:11 #9
superior >>> Kommenterede samtidig med dig, derfor så jeg ikke din beskrivelse, men jo jeg har prøvet det. Jeg troede du mente en ramme. Jeg kalder det for restarte parameter rammen. Mit problem er dog at når jeg starter maskinen kommer der ingen dong-startlyd. Ligegyldigt om jeg restarter p-rammen eller tager alle stik og tænder igen.

hoejrup >>> Der er ikke diskette-drev i G4\'eren (i hvert fald ikke i den vi har). Der sidder heller ikke noget i CD-Drevet. Tester lige det med kortne.
Avatar billede sbs Nybegynder
10. april 2001 - 18:15 #10
Hoejerup>>> Svar lige. Det var mit Power Domain SCSI kort der var røget sig en tur. Håber sku der er garanti på lortet. Lidt fucked det bare kan gå i stykker pga en genstart.
Avatar billede Jman Praktikant
10. april 2001 - 18:15 #11
tough break - er dog glad for at du fandt fejlen ;)
Avatar billede hoejrup Nybegynder
10. april 2001 - 19:51 #12
sbs> Her er dit svar!

/per
Avatar billede darkside Nybegynder
14. april 2001 - 16:10 #13
Hm Sjovt nok min 8100 har samme sygdom

/DarkSide
Avatar billede hoejrup Nybegynder
14. april 2001 - 19:42 #14
darkside> Så har du måske fået løst din måned gamle fejl.

/per
Avatar billede darkside Nybegynder
14. april 2001 - 20:04 #15
Nopez desværre, savner min gode gamle mac.!
*Snøft*

/DarkSide
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. april 2001 - 20:21 #16
Har du ikke lyst til at give et svar?

/per
Avatar billede hoejrup Nybegynder
19. april 2001 - 20:21 #17
Har du ikke lyst til at give et svar?

/per
Avatar billede sbs Nybegynder
30. april 2001 - 19:50 #18
sorry glemte dig.