Avatar billede kongshammer Nybegynder
30. juli 2005 - 10:11 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Oprette et trådløst netværk

Hej Eksperter...

Dette spørgsmål har sikkert været stillet mange gange før, men når jeg sidder og kigger tidligere spørgsmål igennem, kan jeg kun finde gamle indlæg - det nyeste er næsten 1 år gammelt og standarderne har vel ændret sig siden...??

Jeg vil have oprettet et trådløst netværk, hvor der skal tilkobles 3 stationære PC'ere. Da der er børn indvolveret, skal der også kunne spilles over internettet - f.eks. Call Of Duty - Fifa Mv. så hastigheden skal være derefter. Desuden Up- og Downloades store datamængder ifbm. mit arbejde, hvor jeg sender store grafiktunge præsentationer mellem arbejdspladsen og hjemmet.

Netværket skal oprettes i en lejlighed med betonvægge:
Fra Routeren til 1. PC er der 2 betonvægge af 6 Cm's tykkelse - til 2. PC er der kun 2 "pap-vægge" og til 3. PC er der de 2 pap-vægge og et betonvæg med jern-armering på 22 cm. tykkelse. Vil det kunne lade sig gøre at nå den 3. PC??

Er der nogen, der kan foreslå en god Router?? (Ordren fra konen er selvfølgelig, at den ikke må være for dyr...) Hvad skal standarden være - jeg har læst noget om IEEE802.XX... og 108Mbit...???

Med hensyn til netkort i PC'erne: skal man gå efter PCI-kort eller er USB-kort lige så gode?? - Hvilke kort kan anbefales???

Det gør selvfølgelig heller ikke noget, hvis systemet er let at sætte op - gode manualer/instruktioner til opsætning af netværket/sikkerheden osv.

Håber der er nogen, der kan komme med gode råd og vejledning - TAK.

Hilsen

L. Kongshammer

PS - det skal måske også nævnes, at ADSL-forbindelsen er en 512/128, men hvis det kræves for at forbedre hastigheden/kvaliteten på det trådløse netværk kan den opgraderes til 2.048/XX...
Avatar billede leif Seniormester
30. juli 2005 - 10:51 #1
Routeren har semme kvalitet uanset hvilken ADSL du har !

Af router kan jeg foreslå en Linksys WRT54G evt. WRT54GS

Jeg ville altid cable til så mange maskiner som muligt da du får den mest stabile forbindelse til routeren ud af det.

Men af trådløse netkort ville jeg kigge på WUSB54G eller WUSB54GS (Afhængig af om i vælger Speedbooster udgaven af routeren.)

Udstyret jeg har valgt har en kapacitet på 54mbit hvor at der skulle være rigeligt båndbredde til 3 maskiner, da I kun har en 512/128 forbindelse.
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. juli 2005 - 12:03 #2
Der er tre ting især du her skal være opmærksom på.

Dels standarden der giver dig den teoretiske max båndbredde, her skal du gå efter 802.11G standarden da den kan håndtere op til 54 Mbit.

Dernest skal du vide at TCP er fuld duplex. Dette betyderat trådløst i praksis kun opnår det halve af den annoncerede båndbredde. Hvis du køber et dual channel accesspoint/router kan du derimod opnå (næsten) fuld båndbredde. Kik efter udstyr af G standarden med duan channel (det kan hede lidt forskellige alt efter fabrikat)

Endeligt skal du vide at trådløst udstyr virker som en hub. Dette betyder at båndbredden deles. To maskiner på betyder halv båndbredde til dem begge, tre maskiner = en trediedel og så videre. En switch giver (teoretisk)fuld båndbredde til alle stationer, men det kan man ikke endnu med trådløst
Avatar billede kongshammer Nybegynder
01. august 2005 - 10:53 #3
Jeg har fået anbefalet - og kigget på en Router: Netgear WGT624 og netkort: Netgear WG311T - er det noget, nogen har erfaring med - så vidt jeg kan se opfylder de 802.11G-standarden og kører 108 Mbit, er det ok, hvis ADSL'en på sigt skal opgraderes til 2048/XXX  ????

/L. Kongshammer
Avatar billede kongshammer Nybegynder
08. september 2005 - 22:45 #4
Ok - lukker og slukker..

LK