Avatar billede anykey Nybegynder
29. juli 2005 - 15:17 Der er 11 kommentarer

Internet Explorer? Hjælp!

Kære Eksperter
Jeg ser mig nødsaget til at søge om lidt professionel hjælp i forbindelse med en hjemmeside, jeg har udarbejdet.
Jeg har udelukkende brugt Firefox under udviklingen af hjemmesiden og overvejede derfor ikke, om designet efterfølgende også var IE kompatibelt.

Mit problem kan opleves ved at besøge:
www.stopfisk.dk/?n=rejsen&p=dagbog
i hhv. Firefox og Internet Explorer

Som det bemærkes ødelægges MENU-boksens design i Internet Explorer. Jeg har prøvet at sætte style="height: 10px;" samt sætte height="10" på de <td> og <tr>, det drejer sig om, men det er tilsyneladende virkningsløst i IE.

Det er mig uvist, om problemet skyldes mine ringe html/css-kundskaber, eller om der er tale om et mere generelt problem imellem Firefox og IE (Jeg håber selvfølgelig på det første). Jeg efterlyser altså en løsning, der får siden til at fremstå i Internet Explorer som den i forvejen gør i Firefox.

Tak!
Avatar billede roenving Novice
29. juli 2005 - 15:20 #1
Start med at sætte en doctype, som tvinger IE til at undlade at disable væsentlige dele af css:

<!DOCTYPE html PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN"
    "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
Avatar billede anykey Nybegynder
29. juli 2005 - 15:30 #2
roenving: Når jeg indsætter den doctype, du foreslår, ødelægges menu-boksen også i Firefox. Det er selvfølgelig et skridt på vejen mod en forståelse af problemet, men jeg føler mig endnu mere lost nu...
Avatar billede roenving Novice
29. juli 2005 - 15:30 #3
Desuden har du nogle steder placeret en </td> på en linje for sig selv, der vil IE rendere linjeskiftet foran, så den slags skal op i r**** på det sidste indhold, som er i cellen ...
Avatar billede apo Praktikant
29. juli 2005 - 15:30 #4
Dernæst vil det være en god idé, at bruge styles (CSS) til, at styre din HTML. Du kan når designet er færdigt lægge dine styles ud i et eksternt stylesheet, og skal derefter kun rette et sted, hvis du vil ændre på noget :-)

F.eks. følgende:
<td valign="middle" height="20" width="5"></td>

Kan i stedet skrives som:

<td style="height:20px; width:5px;"></td>
(valign/vertical-align er i forvejen sat til middle)

align="", valign="", height="", width="" osv. er forældede tags. De virker endnu men vil med tiden (Måske før man aner det?) udgå.

Apo
Avatar billede apo Praktikant
29. juli 2005 - 15:34 #5
"Når jeg indsætter den doctype, du foreslår, ødelægges menu-boksen også i Firefox"

anykey > De problemer oplevede jeg også da jeg første gang indsatte doctype i mine HTML-dokumenter :-)

Indsæt den doctype, Roenving viste, og prøv derefter, at rette op på siden (Og brug begge browsere - IE og FF)...
Avatar billede anykey Nybegynder
29. juli 2005 - 15:45 #6
apo > Du har helt sikkert ret, men puha.. det bliver et omfattende arbejde!

Jeg har lagt siden med den nye doctype på www2.stopfisk.dk - ved en umiddelbart sammenligning af www2.stopfisk.dk/?n=rejsen&p=dagbog med www.stopfisk.dk/?n=rejsen&p=rejsen er der nu en masse spacing øverst og nederst i mine td-felter. Hvordan fjerner jeg så det?
Avatar billede anykey Nybegynder
29. juli 2005 - 15:46 #7
sidste link skulle selvfølgelig være: www.stopfisk.dk/?n=rejsen&p=dagbog
Avatar billede apo Praktikant
29. juli 2005 - 15:53 #8
Ja, jeg var selv ved at opgive da jeg fik samme besked herinde (for omkring 2 måneder siden), og tænkte "så kan det fandme være lige meget!". Alligevel gik jeg i gang med at udskifte min HTML, og er glad for det i dag. Det er ikke så slemt når man først kommer i gang :-)

Umiddelbart kan jeg ikke se de omtalte spaces, i hverken IE eller FF?
Avatar billede anykey Nybegynder
29. juli 2005 - 16:04 #9
apo > Jeg hentyder til det mellemrum, der fremkommer over fx. overskriften: "Fakta om rejsen" på http://www2.stopfisk.dk/?n=rejsen - det er ikke til stede på http://www.stopfisk.dk/?n=rejsen
Det er kun i firefox, der kommer dette "mellemrum"/padding i IE er der tilsyneladende ikke noget problem.
Avatar billede apo Praktikant
29. juli 2005 - 16:24 #10
Nu kan jeg se det, du taler om - Det kan skyldes mange ting, uden at jeg kan indkredse præcis hvad det skyldes.

Det kan ikke betale sig, at gruble over koden hvis du har tænkt dig at udskifte den.

Igen vil jeg opfordre dig til at indsætte den fulde DTD (Den Roenving viste dig) og gå i krig med din HTML. Fjern alle gamle tags og styr HTML'en med styles i stedet. Det tager lidt tid at sætte sig ind i, men du vil sikkert bruge lige så lang tid i forsøget på at finde fejl i din nuværende kode, som det måske vil tage at skrive en ny og mere optimal kode.

Jeg vil dog mene at den sidste løsning er en god investering af din tid, og at det vil give et bedre resultat :-)
Avatar billede anykey Nybegynder
29. juli 2005 - 17:00 #11
Jeg har sat den fulde DTD ind på www2.stopfisk.dk - men uanset om jeg sætter style="height: 10px;" eller bare height="10" på det row, hvor de to hjørne-billeder er i, så ændres den faktiske højde af dette row sig ikke. Jeg forstår det virkelig ikke!? Kan det have noget at gøre med, at jeg har anvendt rowspan?