Avatar billede rened Nybegynder
28. juli 2005 - 20:51 Der er 15 kommentarer

Programdeling til 3 computere ?

Hej Eksperter

Jeg har en kammerat der har et køkkendesign program i hans firma, og han skal gerne kunne bruge hans program på 3 computere.
Vi tænkte det kunne gøres med noget serverløsning, men hvordan skal sådan noget stykkes sammen?
Det skulle gerne værer sådan at alle 3 pc´ere kan kører programmet direkte fra serveren.. eller evt. fra 1 af de 3 pc´ere hvis det kan lade sig gøre ?

håber der sidder nogle eksper der kan få nogle "rookier" igang med det projekt her!

mvh

rened
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 20:54 #1
hvilke tynde klienter ? hvad er prisklassen ? hvor krævende er det software som skal afvikles ? osv.
Avatar billede rened Nybegynder
28. juli 2005 - 21:02 #2
1. kender ik meget til tynde klienter - det er der "I" kommer ind i billedet
2. Billig billig billig
3. Sandsynligvis lidt krævende da det jo er grafik - dog ikke højopløsligt

og tak for den hurtige respons :)
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 21:04 #3
en tynd klient er en maskine med minimalt OS, faktisk bare for at kunen starte op og koble på en terminal server.

2. passer ikke så godt sammen med nummer 1 :S

3. stiller lidt krav til serveren, kender kun til windows miljø, og det koster lidt :/
Avatar billede rened Nybegynder
28. juli 2005 - 21:09 #4
findes der ikke en billig terminal server løsning... vi snakker om at den skal kører det ene program - og skal ikke engang på internettet eller noget ?

Jeg ved han har påtænkt sig en p4 3ghz noget med masser af ram 1024 formentlig...
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 21:12 #5
jo den vil formentlig godt kunne bruges (kommer an på hvor ram krævende programmet er), men skal det være billigt blvier det nok en eller anden Linux variant, og det kender jeg ikke til.
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
28. juli 2005 - 21:43 #6
De test jeg har set med citrix versioner har ikke været særlig glade for hurtig grafik afvikling. (drejning af 3d modeller f.eks.) Det skal du være opmærksom på. Samtidig skal dit program være forholdvis nyt, da jeg set et par programmer, som var konverteret på en dårlig måde fra nt4.0 og fremad, ikke kunne afviklet på fornuftig måde. Programmerne har / havde nogle fælles com-objekter som gjorde at når man startede session 2 op - så lukkede session 1. Ovenstående er erfaring fra citrix, Jeg har begrænset erfaring med windows terminalservice. Men hvis det er server løsning, så koster det jo knaster.

Hvis det var mig ville jeg lave et par test før jeg købte nogen form for hardware.

Det lyder som en voldsom opgave for 3 computere.
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 21:47 #7
ja det billigste er nok 3 gange alt, men kommer jo an på hvad den software som skal bruges til fremvisning koster
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
28. juli 2005 - 21:49 #8
Yep men det vil jo højst sandsynligt være en licensovertrædelse.

Man skal jo også huske på at grafikkvalitet skal jo være den samme som normalt, hvis det er sådan at kunderne kan se programmet. Jeg forestiller mig lidt at det er en køkkenbutik, hvor kunderne bliver rådgivet foran skærmen. Der ville jeg som kunde blive lidt mistroisk, hvis ikke de spiller 100% hele tiden.
Avatar billede rened Nybegynder
28. juli 2005 - 22:17 #9
det er lige nøjagtig en køkkenbutik - om hvorvidt kunder skal se med, så jo det tror jeg da, men det skal jo i sidste ende bare printes ud så kunderne har noget med hjem inden de beslutter sig for at bruge de kr. 15-50.000,- :)

Jeg havde forstillet med en Windows Terminal løsning, da ingen af os har styr på det linux hejs...
Findes der ikke alternative terminal programmer i modsætning til Microsofts som med sikkerhed bliver dyrt :D
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
28. juli 2005 - 22:26 #10
Selve clienterne kan sagtens afvikle med linux - men! du kommer til at give ca. 3-4 tkr pr. client, da de billige clienter kun kører med maks 16 bit farver, og det kan medfører at farverne ser forkert ud på dine skærme.

Programmet du nævner er jo højst sandsynligt skrevet til windows, og så er det svært at komme uden om windows til at afvikle det - vupti så er vi i nærheden af minimum windows 2003 SBS til 8 tkr - jeg kan ikke selv se noget for mig der kan afvikle windows-software som terminalservice uden at have windows-platform i baghånden.

Det er sgu ikke nemt den her.
Avatar billede rened Nybegynder
28. juli 2005 - 22:27 #11
også derfor den er sat til 60 point... "svær" ;)
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
28. juli 2005 - 22:28 #12
I kan jo starte forsøget her - så er der 180 dage til at prøve sig frem.

http://www.microsoft.com/windowsserver2003/evaluation/trial/default.mspx#EFAA
Avatar billede screem_brille Novice
28. juli 2005 - 22:32 #13
SBS mener jeg ikke har terminal server indbygget (eller ihvertfald aktiveret), kun til remote desktop.

Mvh point, ja 60 er "svær" men så er 200 point (som er maks) jo næsten en uløselig opgave...
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
28. juli 2005 - 22:38 #14
Det lyder ikke forkert mht. terminalserver - men så man han jo ud og købe std. edition, men den er jo ikke meget dyrere - troede det faktisk. Måtte lige tjekke på net.
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 02:11 #15
brug for mere hjælp ?