Avatar billede brum Nybegynder
10. april 2001 - 13:04 Der er 8 kommentarer og
2 løsninger

Mit grafikkort er dumt

Hej

Jeg er løbet ind i et problem med mit nye grafikkort (et radeon med 32mb SDram). Når jeg spiller 3D-spil i relativt høje opløsninger (640x480 800x600 og 1024x768) fryser den lige pludselig, hvorefter jeg må genstarte. Det mener jeg er lidt for dårligt, da der aldrig var problemer med mit gamle grafikkort (et Savage3d/mv), som skulle være meget langsommere.

Er der nogen der har et forslag til løsning af mit lille problem?

Det kan i øvrigt tilføjes at mit bundkort kun understøtter 1x AGP, hvis det kan hjælpe på en eller anden måde. I øvrigt har jeg kun 64 ram – kan det skyldes dem?

Af 3D spil er det i øvrigt kun UT jeg kan spille, da alle andre jeg har prøvet dør inden de starter.
Avatar billede bachmand Nybegynder
10. april 2001 - 13:09 #1
Umiddelbart lyder det til at du har driver problemer. Hvilken Win version anvender du. Har du downloadet den nyeste driver til grafikkortet, den nyeste driver til dit bundkort - både til AGP og IDE (busmaster) ?

Jan
Avatar billede casperwollesen Nybegynder
10. april 2001 - 13:10 #2
Har du installeret den rigtige driver ?
Avatar billede brum Nybegynder
10. april 2001 - 13:13 #3
Jeg har prøvet både i 98se og i winME og der var problemer begge gange. Der findes så vidt jeg ved ikke nogle nyere drivere til mit bundkort, da det simpelt hen ikke eksisterer på frimaets indennetside (det er et Freetech P5f97).
Der fulgte nogle AGP-drivere med på en CD, men de hjælper ikke.
Avatar billede bachmand Nybegynder
10. april 2001 - 13:39 #4
Hvis jeg ikke tager meget fejl findes kortet under navnet F97 på denne side http://www.freetech.com/support/support_d.html

Jan
Avatar billede bachmand Nybegynder
10. april 2001 - 13:41 #5
Måske kunne man prøve med drivere til P5F93 eller P5F103, de ser ud til at dele drivere.

Jan
Avatar billede bachmand Nybegynder
10. april 2001 - 13:43 #6
Måske er der hjælp at hente her: se spørgsmål 4, der omtales problemet med AGP grafik på ALI chipset: http://www.freetech.com/support/support_faq.html

Jan
Avatar billede bachmand Nybegynder
10. april 2001 - 13:46 #7
Prøv evt. en bios upgrade herfra:  http://www.freetech.com/support/support_b.html

Jan
Avatar billede gnaffe Nybegynder
12. april 2001 - 16:33 #8
Prøv at mærke om køleren på grafikkortet er meget varmt, hvis det er så prøv at sætte en blæser mere på, eller en større køler.
Hvis det ikke virker så prøv at mærke på din cpu køler!!
Avatar billede brum Nybegynder
13. april 2001 - 15:57 #9
bachman: jeg har prøvet de drivere der fandtes på siden, men det er tilsyneladende dem, der fulgte med da jeg købte min compu for godt et år siden.

gnaffe: Det lame ved det hele er, at det i dag kunne køre relativt stabilt i over 3,5 time, og jeg kender en, med samme slags kort, men han har ingen problemer med det.

Jeg har fundet ud af, at computeren tror det er et kort med DDRram, hvilket det ikke er. Kan det have betydning?
Man kan åbenbart ikke installere mit grafikkort (med SDram) fra den medfølgende CD.
Nogen idéer?
Avatar billede brum Nybegynder
15. april 2001 - 19:50 #10
Måske skyldes fejlen i virkeligheden at min strømforsyning kun er på 110 watt. Det er jo ikke ret meget, så måske er det derfor den fryser, når den får smæk.

Den ville slet ikke starte i dag, da vi satte en blæser til på 12volt.