Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
27. juli 2005 - 22:15 Der er 25 kommentarer og
1 løsning

SATA harddisk Pist Væk

Min ene HDD er blevt væk.

Mit system er:
    MB: Asus A7N8X-E Deluxe (med en SiI3112 Sata controller onboard)
    HDD: IBM-DTLA-307075 på IDE0
    HDD: Maxtor 87000A8 på IDE1
    HDD: Maxtor 6Y120MO på SATA1
    HDD: Samsung HD120JJ på SATA2(det er denne disk der er væk)

Alt er med sidete nye BIOS og driver.....

Windows XP nægter at der sidder et drev på SATA2..
jeg har også prøvet at instaler på HD120JJ på SATA1 og ingen andre disk i maskinen. Prøver jeg at boote på en dos disk og køre samsung's disk diagnose program ja så er der ingen problemmer, disk bliver fundet uanset om den sidder på SATA1 eller SATA2. og programmet sig alt ok.....

Har også prøvet at spejle mit system drev til HD120JJ via SiI3112 bios og så bruge diske som system disk på SATA1 men så laver WindowXP blå skærm med 0x0000007B fejl(Boot disk Fejl) men for at lave denne fejl har windows jo haft fat i disken.... hmmmm

Diske har virket i 20 min hvor jeg flytte nogle data over på den... her efter tog jeg den fra og om instaleret min XP da jeg satte den til igen, tjaa ("#¤wf "%"#¤! 235 "#¤) og så vidre...

Håber der er en der har det gyldne svar....

Ivan Hansen
Avatar billede blackie Nybegynder
27. juli 2005 - 22:25 #1
I bios prøv at sætte harddrive som combo eller combination, kender ikke din bios. Har du controllerkort installeret eller laver du en form for raid?
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
27. juli 2005 - 22:30 #2
Controlleren sider onboard men har egen bios...
I den alm. bios kan jeg ikke sætte noget der har med SATA controleren, lige bortset fra at der skal bootes fra SCSI som det shjovt nok hedder der... den virker altså som et alm add-on kort...
Avatar billede blackie Nybegynder
27. juli 2005 - 22:48 #3
Hvad er det for en maskine, prøv at gå i denne bios raid bios kan den se harddisken der. Har du driver til sata harddrive på diskkette
Avatar billede blackie Nybegynder
27. juli 2005 - 22:52 #4
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
27. juli 2005 - 22:52 #5
ja bios ser diske.. og jeg kan se den fra dos... den optræder bare ikke i windows XP heller ikke i diskhåndtering
Avatar billede blackie Nybegynder
27. juli 2005 - 22:57 #6
Du skal have en driver til sata harddrive til xp.
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
27. juli 2005 - 23:10 #8
Har skam en driver mit systemdrev (C:) sidder jo på samme SATA controller.
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
27. juli 2005 - 23:13 #9
det er en Silicon Image chip.
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
27. juli 2005 - 23:15 #10
men da er ikke er noget problem med mit Maxtor drev tro jeg nu selv at problemet ligge i xp e.v.t. er det drevet den er gal med. men jeg har set drevet køre på en anden maskine....
Avatar billede blackie Nybegynder
27. juli 2005 - 23:26 #11
Reinstall xp
Avatar billede blackie Nybegynder
27. juli 2005 - 23:28 #12
Med alle drev, har du sat dette drive til efter installation af xp.
Avatar billede holger_dk Nybegynder
27. juli 2005 - 23:46 #13
prøv diskhåndtering igen( maximer vinduet)har selv overset en disk engang.
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
28. juli 2005 - 00:02 #14
xp instalation kan ikke se drevet.... (men kan se maxtor drevet) og ja jeg har instalert driver via F6...
Og nej det er ikke fordi jeg overse disken... desvære.
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
28. juli 2005 - 00:03 #15
bliver snart fatig for jeg kyler ski snart det drev ud af winduet (gæk,gæk)
Avatar billede holger_dk Nybegynder
28. juli 2005 - 00:14 #16
Den er sat som sekundær ik`
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
28. juli 2005 - 10:20 #17
det er en SATA så der er ikke noget med master/slave....
Men det er samme problem om den sidder på den ene eller den anden SATA kanal på controlerne...
Avatar billede blackie Nybegynder
28. juli 2005 - 14:50 #18
Guiden vil herefter spørge hvilke af disse drivere du vil bruge:

-    Intel(R) 82801FR SATA RAID Controller
-    Intel(R) 82801FR SATA AHCI Controller

Her skal du vælge SATA AHCI controlleren
Avatar billede blackie Nybegynder
28. juli 2005 - 14:50 #19
Hvordan står den i raid bios?
Avatar billede blackie Nybegynder
28. juli 2005 - 14:52 #20
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
28. juli 2005 - 19:06 #21
Køre på en bios version der er nyre end den nemmelig 113....
Avatar billede blackie Nybegynder
28. juli 2005 - 19:37 #22
Du svarede ikke på som står i raid bios og hvad har du sat den op som
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
29. juli 2005 - 09:22 #23
Den er ikke sat op til raid......
og forøvrit er der inge forskel, den skal kunne ses fra kontroleres eget kontrol program i windows  alt er prøvet omkring den f.... kontroller det er en win/driver problem.... jeg kan godt boote på den samsung disk men så få jeg bare blå skærm med kode 0x0000007b som betyder problemmer med boot disk. altså er der kontakt til diske ellers kan maskine jo ikke læse den blå skærm ind vel??....
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
29. juli 2005 - 09:25 #24
og nu tager jeg på ferie :-) så ses igen om ca. 10 dage
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
05. august 2005 - 14:44 #25
ok det virker med en driver version 1.0.0.33 desvære er denne driver ustabil....
versionerne 1.0.0.50 og 1.0.0.51 som osse er signeret tjaaa så er der kun en harddisk øv øv øv øv
Avatar billede ivan_flaendsdal Nybegynder
11. april 2008 - 14:08 #26
ok svaret er passé nu