Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
27. juli 2005 - 02:28 Der er 34 kommentarer og
4 løsninger

Har jeg løst min opgaven Ordenligt ?

For et par dage siden fik jeg hvad jeg troede skulle være en hurtig lille nem opgave.

"kan du ikke friske denne hjemmeside lidt op ??"
http://www.gentofteautoudlejning.dk/

-"Jo da. det skulle ikke være noget problem" sagde jeg (Tænkende ... Der er jo ikke mere en 3-4 sider  og meget lidt tekst  og ligende)
_"Den klare jeg da nemt"

"Tak - Kan du ikke søger for den bliver lidt anderledes og spændende at se på ??"

-" Jo Jo intet problem " Sagde jeg ... (nu grublende over hvordan hulen jeg skulle gøre udlejning af ældrer biler spændende ? )

"Og vis du gider må du gerne finde på et pænere logo"

-"Ok " Smilede jeg ...(Ja et problem kommer sjældent alene)

Nu sider jeg så her og er ved at lægge sidste hånd på projektet, og inden jeg skal aflevere det, vil jeg da gerne lige høre jeres mening om min løsning på siten ??

http://www.jart.dk/test/biler.html
Linksne virker ikke enu , (har ikke linket dem sammen enu...men ellers skulle siden være tæt på færdig

*S*... vær blid... Jeg har sarte øjne og tåler dårligt grimme gloser ;-) ...*SG*
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
27. juli 2005 - 03:05 #1
Synes det er "sejt" lavet, med de ikoner ;-)
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
27. juli 2005 - 03:06 #2
.. bare ærgerligt at grafikken er "sløret".. Man kan se der er prikker, dvs. dårlig kvalitet.
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
27. juli 2005 - 03:16 #3
Jesper-madsen

Takker for rosen *S*

Enig mht noget af grafikken.
Skylde gifferne er lidt vanskelige at have med at gøre ved mange farver, fades, runde kanter ol... men det kender du nok ?
Jpg'erne er jo noget bedre.
Regner med at skifte alle giffer ud med PNG'ere,.... skal bare lige have styr på IE suporten *S*... under alle omstændigheder får giferne lige en lille ekstra tur gennem PS før jeg er færdig ;-)
Avatar billede jesper-madsen Nybegynder
27. juli 2005 - 03:20 #4
Uha, så bliver det vel godt. Og når du nu hedder Jesper ligesom mig, er det endnu bedre :)

- God ferie ;o)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
27. juli 2005 - 03:26 #5
-"Uha, så bliver det vel godt. Og når du nu hedder Jesper ligesom mig, er det endnu bedre :)"
Ja...det håber jeg da det bliver... Er selv ganske godt tilfreds, nu skal jeg bare færdiggøre de andre sider og så optimere og rette... Og så håbe på at siten bliver godkendt. *S*

Jeps...Jesper er et dejligt navn...

Mit er dog Jesper Møller...
Med et M og 2 øller :-)
Avatar billede halvamatoer Nybegynder
27. juli 2005 - 07:28 #6
Den er en lækker hjemmeside - f.... flot - men jeg bliver hurtig træt af det lille scroll vindue. Jeg synes der står for meget tekst i den. Ikke rigtigt egnet til biludlejning. (er vi sikker på at kunderne ser knapperne). Jeg synes prikken ville være hvis man ændrede bilvisningen til billedeskift istedet for scroll.
Avatar billede kawsper Nybegynder
27. juli 2005 - 07:31 #7
Alt, alt for lille vindue, vil ikke kunne bruge det til meget, man gider ikke læse i det.
Logoet er fedt, måske du skal lave en full-size side, med det logo.

Sjovt indlæg :).
Avatar billede skater Nybegynder
27. juli 2005 - 07:46 #8
Jeg er enig i, at "vinduet" i den grønne kugle er for lille til al den tekst. Men der er også et andet problem. Når du ser siden i Firefox, forsvinder teksten ikke, hvor den grå skærm slutter, men fortsætter op over skærmen. Det ser meget halvfærdigt ud.

Men ellers kan jeg rigtig godt lide idéen. Det er rart, når sider ikke altid har det traditionelle "firkantede" design...
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
27. juli 2005 - 07:54 #9
Halvamatoer >

- "Jeg synes der står for meget tekst i den. Ikke rigtigt egnet til biludlejning"
Enig mht til tekst. Der står lidt for meget (den skal også redigere og kontroleres...*G*) og det tager for lang tid at komme til bilerne (Skal nok flytte dem lidt mere op på siden.) Dog kan lejebetingelserne dårligt være kortere!
.... Ja....findpusningen kan pludselig være det der tager tid...*G*

- "er vi sikker på at kunderne ser knapperne"
Syntes de er temligt åbenlyse ?? men ok...har også set på dem et stk tid nu...*G*

- "jeg synes prikken ville være hvis man ændrede bilvisningen til billedeskift istedet for scroll."
Har selv tænkt lidt i de baner....har indlagt "jump" ved dobbeltklik..... men taget til efterretning

Kawsper >

-"Alt, alt for lille vindue, vil ikke kunne bruge det til meget, man gider ikke læse i det."
Lidt indhold ...kræver lidt plads...*G*.....
Mente at man i dette tilfælde, netop kunne tillade sig at lege, og prøve nyt... og når siten ikke havde mere indhold, måtte jeg give den "look" ;-)
Heldigvis har vi ikke alle samme smag og er også glad for dårlig kritik - tak

-"Logoet er fedt, måske du skal lave en full-size side, med det logo."
Takker....kan også selv lide det :-) ...
Hved ikke helt hvad du mener med en"full-size side, med det logo." ?

Jesper
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
27. juli 2005 - 08:00 #10
skater >>

-"eg er enig i, at "vinduet" i den grønne kugle er for lille til al den tekst."
Se overstående

-"Når du ser siden i Firefox, forsvinder teksten ikke, hvor den grå skærm slutter"
Gider du sende mig et screen shot og vilket version og OS du køre ????
Har ellers testet i mozilla på både pc og mac
-"Det ser meget halvfærdigt ud. "
Ja...det lyder helt uaceptabelt..... men skulle kunne rettes.... En grafikfejl på siden kan jeg dog ikke lige dreje (Kan ses i IE 5.1mac)

-"Men ellers kan jeg rigtig godt lide idéen. Det er rart, når sider ikke altid har det traditionelle "firkantede" design..."
Takker :-)
Avatar billede kawsper Nybegynder
27. juli 2005 - 08:01 #11
jesper-moeller >
Dit design bærer meget præg af at det er en grafiker der har lavet siden :-).
Har igennem årene stiftet bekendtskab med en del grafikere, og de alle laver smarte designs men hvor det praktiske halter lidt bagefter, hvor kode-typerne satser lidt mere på et simpelt, ofte grimt, design :).

Jeg tænker på en side uden en sådan lille iframe, men en side som den gamle, bare med dine fornyede kræfter, logo og farver.
Avatar billede skater Nybegynder
27. juli 2005 - 08:15 #12
Jeg bruger FF 1.0.6 på win xp. Hvor skal jeg sende et screen dump til?
Avatar billede kawsper Nybegynder
27. juli 2005 - 08:17 #13
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
27. juli 2005 - 08:24 #14
skater >>

Tror jeg har fixet det ... *S*  ... (uorden i div'ernes rækkefølge...*G*)...  prøv lige biler.html igen og se om ikke det hjalp ?? .... hvia ikke så gerne et  shot til jmphoto (a) mail.dk (gif/jpg tak)

kawsper >>

-"Dit design bærer meget præg af at det er en grafiker der har lavet siden :-)"
Sjovt.... mon det er min mail der afslørede mig...*G*

-"kode-typerne satser lidt mere på et simpelt, ofte grimt, design :)"
Sjovt....mine webdesigner venner kalder mig kodefreak...*G*  .... går altid efter valid kode og helst WAI-AA sider.... (Denner er tæt på WAI-AAA.....*S*

-"Jeg tænker på en side uden en sådan lille iframe, men en side som den gamle, bare med dine fornyede kræfter, logo og farver."
Var egenligt også hvad jeg jeg først havde tænkt mig....(Let og hurtigt)...men så tog fanden ved mig...*G* ....bliver spændende at se hvad han siger til den når han kommer tilbag på torsdag..... Siger han nej tak til den kan jeg nok finde noget andet at bruge den til...*G*
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. juli 2005 - 08:28 #15
Forstår slet ikke det "design"!?
Hvorfor de der bolde? Hvad har de at gøre med biler?
Og hvorfor de teksteffekter?
Det ligner mere en side til små børn.

Det er tydeligt at du ikke har lavet nogen brainstorm eller research.
Hvor i en brainstorm på "autoudlejning" kommer man frem til bolde og primærfarver?!
Du skal kunne argumentere for de valg du tager over for dig selv (og kunden). Det er det en brainstorm går ud på.
Og prøv at se på andre bil sites. Hvilke farver bruger de?!

Den slags side skal være mere informativ, end sjov.
Man går jo ind på den for at finde nogle oplysninger, og ikke for at sku' bruge tid på pjat.

Jeg kan bedre lide det design der er på http://www.gentofteautoudlejning.dk nu...
Og jeg synes at du skal beholde den navigationsstruktur som er på den.
Avatar billede skater Nybegynder
27. juli 2005 - 08:30 #16
Jeps! Nu virker det!

Sad lige og så på det igen. OK, det er en masse tekst i et ret lille felt. Men måske det kan accepteres, hvis der laves en indikation af, hvor langt i teksten man er nået? Så man har en fornemmelse af, hvor langt der er igen - og ikke sidder og overvejer, om der mon er lavet et loop, så man ser det samme igen og igen...
Avatar billede kawsper Nybegynder
27. juli 2005 - 08:35 #17
doggy82 >
"Hvorfor de der bolde? Hvad har de at gøre med biler?"
Farverne på et lys-kryds måske? :)
Avatar billede foxmulder58 Praktikant
27. juli 2005 - 08:36 #18
Jeg synes designet er meget sjovt. Så kan brugervenlighed jo diskuteres. Men jeg er en af de type brugere der godt kan lide at komme ind på en side hvor der for en gang skyld er brugt et design der bryder med normen for hvad vi ellers ser.

Så kan man jo betragt siden ud fra begrebet "usabiity" hvor siden nok ikke får de gode karakterer.

Så alt efter hvilken "skole" man er tilhænger af afhænger nok hvordan man ser denne webside.

!!men jeg synes god om den.

mvh
Mads
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
27. juli 2005 - 09:01 #19
-"Hvor i en brainstorm på "autoudlejning" kommer man frem til bolde og primærfarver?!"
under emnet...hvad skiller sig ud fra andre i branche.... fanger øjet og er let genkendeligt...

Og mht. "Hvad har de at gøre med biler?" Intet !......... Hvilket har været en af hovedårsagerne til valget af netop det logo.... (Kunne komme med en meget lang forklaring her men vil undlade)

-" prøv at se på andre bil sites. Hvilke farver bruger de?!"
Krav nr.1 var....den skulle ikke ligne de andre

-"Du skal kunne argumentere for de valg du tager over for dig selv (og kunden)"
Det mener jeg nu også jeg kan....
-"Man går jo ind på den for at finde nogle oplysninger,"
Syntes ikke der er meget andet end oplysninger i de ting der står ?? (at der står lidt for meget nogen steder er en anden sag)
-"Jeg kan bedre lide det design der er på http://www.gentofteautoudlejning.dk nu...
Og jeg synes at du skal beholde den navigationsstruktur som er på den."
De ville jo netop have noget nyt....så kan jeg jo ikke diske om med en opdatering af den gamle

Men tak for din kritik :-)

skater >>

Herligt.... tak for tippet.....nu kan jeg hurtigt rette de andre sider ;-)

kawsper >>
"Farverne på et lys-kryds måske"
*G*...den havde jeg slet ikke tænk på...*G*.... så har det jo aligevel lidt med biler at gøre...*G* ...Øv...*S*

fox mulder >>

-"Så kan brugervenlighed jo diskuteres"
Ja.... ved godt de fleste lige vil stoppe op et øjeblik for at  få styr på hvordan den virker... men det syntes jeg ikke gør noget ... den er jo forholdsvis let at overskue når man lige venner sig til det runde look

-"Så kan man jo betragt siden ud fra begrebet "usabiity" hvor siden nok ikke får de gode karakterer."
Den er faktisk WAI-A valid....og med kun 8-9 rettelser kan den blive WAI-AAA valid ... ;-)

Og tak for ros'en

Jesper
Avatar billede keysersoze Guru
27. juli 2005 - 09:23 #20
har ikke læst alle svar i tråden - men jeg synes ikke om siden...

- jeg kan ikke lide boldene da de intet har med branchen at gøre og selvom det selvfølgelig er tilladt at skille sig ud fra mængden mener jeg at det kan gøres med måde.

- jeg kan ikke lide logoet. Det minder om noget en der har åbnet photoshop for første gang har lavet og skulle det bruges til tryksager fx visitkort, brevpapir etc ville det ikke egne sig særlig godt hverken i farve eller sort/hvid

- knapper er måske pæne nok, men jeg tvivler på at særlig mange i målgruppen ville forstå særlig meget af det og så ville en stor del af dem blive tabt og det er næppe målet.

med ganske få ændringer - primært kodeændringer - vil jeg betydelig bedre kunne lide den gamle. Den er måske kedelig at se på men logoet er rigtig flot, den er ekstrem brugervenlig og der er ikke en masse "ingenting" som kan forvirrer besøgende.

såå - 5@13 til dit design fra min side af :o/
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. juli 2005 - 09:44 #21
Er enig med keysersoze - og hvorfor lyseblå brødtekst? og så oven på en gradient? umuligt at læse. Og med en antiqua?!

Jeg tror vi er ude i en Kill Your Darlings-situation:
Du er blevet lidt for glad for de bolde, og ser derfor ikke at de ødelægger helheden. Vil de ikke passe bedre til en anden side? En side for en legetøjsforretning måske?
Kill Your Darlings.. Dræb de bolde :)
Avatar billede groggy Nybegynder
27. juli 2005 - 09:57 #22
Jeg kan absolut heller ikke lide siden. Som både Doggy82 og Keysersoze kommer ind på er symbolikken på siden på igen måder lig med det produkt der tilbydes. Så det synes jeg, du skal genoverveje.

Men nu beder du jo om en vurdering på den so here it goes. :) Tekstens blå farve på den grå beggrund er meget skidt. Jeg har svært ved at læse den, og det er selv om jeg har et normalt, godt syn. Ligeledes er adressen i logoet svær at læse pga den skyggeeffekt der er.

Menuen skal man som førstegangsbruger lede lidt efter, hvilket jeg mener er meget skidt. Mange brugere har ikke tålmodigheden til at lede efter den, ergo risikerer du at miste potientielle kunder. Jeg synes også perspektivet på menuen er "skævt". For mig ser det ud som om den bliver for smal i bunden og ikke følger kuglens form. Ikonerne kan godt gå an, men er ikke de mest sigende jeg har set. Primært de to der hedder "Find os" og "Kontrakt".

Indholdsvinduet er for lille. Jeg bliver irriteret over, at have så plads til at danne et overblik. Derudover er det frustrerende for mig ikke at ku bruge min scrollknap på min mus, da det er min (og garanteret mange andres) foretrukne navigeringsmetode. Du bør også overveje en mere "webrigtig" font. Derudover er der som tidligere nævnt et problem i firefox med at teksten fortsætter ud over indholdsrudens ramme.

Det var den kritik jeg lige kunne finde frem til. Jeg håber ikke du synes jeg var for grov. :)

MVH Andreas
Avatar billede webt Nybegynder
27. juli 2005 - 09:57 #23
Her kommer en kommentar for en af de hersens brugervenlighedsfreaks :D så ingen kommentare på design fra mig er stort set enig med keysersoze og doggy82, jeg ville gå væk fra siden fordi jeg ville tro jeg var gået forkert, men mht til brugervenlighed:

Jeg er pr defination imod sider som bruger javascript til navigation, i dette tilfælde scroll, som jeg ser det skal det bruges til at forbedre brugerens oplevelse, hvis det er slået til. At bruge det til at scrolle med kan jo være farligt da der vil være brugere som ikke kan bruge den. (ja jeg ved godt de fleste har javascript slået til men brugervenlighed handler jo i bund og grund om at gøre siden så  tilgængelig som muligt for så mange som muligt)

Designet klare den heller ikke alt for godt på browser siden, både i opera og firefox går der noget galt, se fra opeara
http://www.martin-nielsen.com/exp/skrald/gentofte1.jpg

I firefox er det ummidelbart kun under kontrakt den går galt

Mht vinduets størrelse, ser jeg også et par problemer der. Det er mange gange blevet vist at brugerne skimmer en side før de begynder at læse den, det er jo mere eller mindre umuligt at gøre på sådan en lille side, og hvis man lige skal bruge en bil tror jeg gerne man vil have hurtigt overblik over de forskellige modeller og ikke sidde og scrolle efter dem.

Personligt mener jeg også siden loader alt for langsomt:
Connection Rate    Download Time
14.4K     213.33 seconds
28.8K     106.67 seconds
33.6K     91.43 seconds
56K     54.86 seconds
ISDN 128K     16.80 seconds
T1 1.44Mbps     1.46 seconds

Som brugervenligheds eksperterne forskriver skulle en 56k bruger helst ikke vente mere end 8-10 sekunder, og jeg tror egenlig det var så lang tid jeg ventede på 1mbit før alt var fremme

Til slut vil jeg gerne lige sige, at synes det er ærgeligt at der er så meget kritik til sådan en side, men jeg mener, min mening, ikke den passer til målgruppen, det er trodsalt dem der skal bruge den og ikke dig samt ejeren, derfor mener jeg også du skal fortage nogle test på målgruppen, fx. tænke højt tests hvor du ber brugerne om at udføre nogle opgaver og så tænke højt mens de gør.

Men hvis du beslutter dig for at lave designet om, så gem det her og brug det til noget andet fordi det er jo et fedt design fx til en personlig side, og det ville gøre sig godt som en flash side også.

Men det var bare min mening som brugervenligheds freak, håber det var ok

Fortsat god dag
Martin
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
27. juli 2005 - 11:15 #24
Kritik kan formuleres på mange måder, nogle gange kan det virke som en spand koldt vand lige i fjæset på en ellers varm sommerdag - andre gange er kritik så velformet og læskende at det bare inspirerer til at blive endnu bedre. Jeg håber du tager kritikken herinde positivt og ser det som en måde at komme fremad.

Jeg er (desværre) meget enig med de sidste 4 indlæg i at jeg undrer mig over sammenhængen mellem biludlejning og så det design du har valgt at lave. Det er fint nok at lave noget anderledes, men det skal stadig være med brugerens behov i førersædet - ikke dit.

Det vigtigste er at websitet er så nemt og umiddelbart forståeligt for brugeren af sitet, at de får lyst til at leje en bil. Og jeg må indrømme at jeg ingen trang har - whatsoever - til at lægge mine penge, i et firma, som har en hjemmeside, som den du er ved at lave. Hvis de blæser så meget på brugervenligheden på deres site, hvordan er servicen så, når jeg skal leje en bil? Jonglerer de med 3 farverige kugler og siger "HEPHEYY!!", når jeg spørger om, hvor mange km, der er indregnet i dagslejen? Taler de overhovedet dansk, med alle de stavefejl, der er på deres website og kan jeg stole på at de har forsikringen retsmæssigt i orden, når man skal betjene deres website med noget, der ligner mobiltelefontaster? Får jeg mon kontrakten per sms?

Jesper, selvom det umiddelbart virker som hårde ord, så er det kun for at få dig til at betragte opgaven fra andre vinkler. Prøv at sætte dig i brugerens sted og prøv at forestille dig, hvordan sitet 'virker'. Ikke, hvordan de forskellige pixels ser ud, men hvordan sitet 'virker'.

Ville du leje en bil hos et firma med sådan en hjemmeside?

Jeg har brug for at vide at det firma, som udlejer en bil til mig, har 100% styr på det ansvarsmæssige mht. forsikring. Jeg har brug for at vide at de biler jeg kører i, er sikkerhedsmæssigt i orden, for jeg har ikke selv mulighed for at vide, hvordan de tidligere er blevet serviceret. Jeg har brug for at vide at prisen er fornuftig og at serviceniveauet også er i orden.

Kan brugeren af dit site, umiddelbart opfatte disse ekstremt vigtige ting, ved at kigge på dit redesign? Lad dit site ligge nogle dage og kig derefter på det igen - hvad synes du at svaret er?

Webdesign er meget mere end grafiske effekter. Meget, meget mere. Nogle gange er det netop fraværet af de grafiske effekter, der udgør det lækreste design.
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. juli 2005 - 11:27 #25
Kloge ord holmgaard :)

Ja det er det jeg mener med den manglende brainstorm - den største del af en god designløsning sker før man starter Photoshop.

Man skal stille sig selv en masse spørgsmål.
De svar man får kan så bruges senere når siden skal designes.
Avatar billede mnt Nybegynder
27. juli 2005 - 13:17 #26
Du rammer SLET ikke din målgruppe, og det er 110% vigtigst!! Så dette kan altså IKKE bruges!

(Bemærk at jeg ikke har kritiseret dit design, jeg siger blot at det ikke passer målgruppen).
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
27. juli 2005 - 13:25 #27
Nej, du siger det ikke. Du råber det.
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. juli 2005 - 13:36 #28
lol :D
Øh du kritiserer ikke?!
Just for the record vil jeg lige sige at det jeg sagde var kritik ;)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
27. juli 2005 - 14:20 #29
Jeg takker jeg alle meget for jeres indlæg (for og imod)
Og jo...kan både kan tage kritik og også gøre brug af den...

Der er dog nogle ting jeg lige vil forsvare....

I dette tilfæde har de faktisk BEDT om noget der skiller sig ud fra alle de andre.
De var ked af deres logo som de mente smagte formeget af brugtbilforhandler. og ville gerne have noget med mere spræl i...
Mht. til brainstorm på det logo... Så blev det faktisk til med farveblyanter på papir... og udvalgt au af flere ider... så der er altså tænkt over det logo... At vi så ikke nødvendigvis er enige mht om det er godt er så en anden sag.... Jeg ved de er glade for det ny logo.... og det er så det jeg byggede siden op efter....

vil ikke gå i dybden med alle de seneste kommentare men:

webt >>
Jeg kan ikke helt få din kritik mht til brugervenlighed til at hænge sammen..
Jo... der er da nogle af de visuelle emner der har været oppe tidliger i tråden......
Men siden validere fatisk WAI-A... Og er kun t rettelser fra at være WAI-AAA valid.... Hvor meget mere "Accesbility" vil du have ??
(Og kan da lige gøre opmærksom på at siderne bliver til at print ud i printvenlig version)
Og mht str. ...ja...ny er der jo lidt grafik på men....
siden med biler er ialt  27,06kB og incl billeder script ol er siten 268.80  kB = 00:00:38 på 56.6 forbindelse. Har set lang størere sites end det.

Mht til den grafiske fejl (løber ud af skærmen)...så er den rette, på biler, og bliver rette på de andre idag.

Nå men meget af kritikken kan jeg virkeligt bruge til noget og jeg takker for den
og ja...der er en del emner jeg skal have kigget på
bla brødteksten.... mængden og placering i forhold til biler osv. ... og ja... det med den blå brødtekst er også en af dem jeg skal have kigget meget opmærksomt på ;-) kan godt se den være svær at se (kigger på det)
Ja.... vil da kigge siden igennem med alle jeres kommentare i hovedet, og se hvor jeg kan ryde lidt op. Jeg  har allerede slået flere af mine "darlings" ihjel, og er ikke bange for flere drab ;-)
Jeg har også bla et lille øje til navngivningen af menubarens felter... er bla ikke tllfreds med kontrak og lejebetingelser er lige langt nok syntes jeg (Men må vel bide i æblet)
(Den med adressen og skyggen er jeg ret enig med, og har også sidet og kigget på den et stykke tid for at finde en bedre løsning til det. så den skal nok blive anderledes *S*)

Logo'et er godkendt af G-A
her er  nogen af de beslutninger vedr designet på siten, der blev taget ud fra deres ønske til siden:
Siden skal skille sig merkant ud fra andre udlejningsfirmaers ( Vilket vist klart er opnået *G* )
Siden skal også kunne appelere til folk uden behov for billeje
Siden skal kunne læsses uden styling osv. ( Den er lige nu A valid )
Folk må gerne få lyst til at undersøge siden, selvom man ikke er på jagt efter en bil. skulle deres vej falde forbi.
De ville have 3 sider... en med et vejkort og adresse osv.. en med deres lejebetingelser og en med et lille udvalg af deres biler.. Valgt en 4 side til en mail form
De vil gerne at indholde på siden virker mere omfatende en det egenligt er (og det fylder ikke meget ved  normal visning) vilket  jo bla kan opnås ved at give det lidt plads

Så... nej... er ikke blot et spøjst indfald mht til designet.
Jeg forstår så udemærket all kritikken mht til målgruppe, og normlt ville jeg også selv gå efter en mere konservativ løsning.
Men når de nu netop ØNSKER af bryde ud af den normen og få noget der er HELT anderledes, og har lys til / er villige til, at tage chancen og prøve grænser for hvad webdesign ogå kan være . Så føler jeg også at jeg har en forpligtigelse til at finde ud i hjørnerne af afnderleds dessign.

Så jeg forstår godt jeres kritik vedr. målgruppe ... (den er meget berettiget) ... og normalt vil jeg give jeg 112% ret .... men netop her vil de ud af målgruppen...

Jeg takker meget for al jeres kritik.... og vil nu trække mig lidt tilbage og gennemgå jeres kommentare punkt for punkt ... og gennemgå siten for at se hvor jeg bør og kan forbedre.... samt rette fejl *S*

Tusind tak for alle jeres kommentare (De har alle været brugbare)
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
27. juli 2005 - 14:23 #30
Smider lige pointsne efter alle der har lagt svar *S*

(Kommentare modtages stadigvæk med glæde)
Avatar billede larsholmgaard_dk Nybegynder
27. juli 2005 - 14:29 #31
Husk at du, som designer, er den, der må formodes at have mest forstand på usability, webdesign, farvesammensætning, design til målgruppe osv. Det er ikke din kundes opgave.
Avatar billede doggy82 Praktikant
27. juli 2005 - 14:38 #32
"..netop her vil de ud af målgruppen"
Arj seriøst. Det lyder jo helt skørt. De siger altså at du skal lave en side så de tjener så få penge som muligt på deres forretning!?
Avatar billede dmcn Praktikant
27. juli 2005 - 14:42 #33
Har du overvejet at lave en kombination af det kreative (dit nye) og det små-kedelige (deres eksisterende)? Efter min mening kan du uden de store problemer bruge dit nye design som forside/introside, og så lave et redesign af det nuværende site med dit nye logo, nye farver, bedre kode osv. På den måde er der noget at kigge på for designmæssigt interesserede, og når man er kommet forbi forsiden, får man et design, der er bedre til at præsentere de store tekstmængder, der trods alt er.

Mht. din kommentar om hvad kunden gerne vil have: Min erfaring er, at kunden ofte *tror* de vil have en fancypancy løsning. De vil gerne skille sig ud, være anderledes, gøre indtryk, og i sidste ende skyder de sig selv gevaldigt i foden, fordi de opnår præcis hvad de ønsker: De skiller sig ud og gør indtryk, men i så høj grad, så folk flygter skrigende væk. Det er her din opgave, som designer, at fortælle kunden det, før du bruger tid på det. ;)
Avatar billede keysersoze Guru
27. juli 2005 - 15:41 #34
mange af de ting du forsvarer synes jeg er forkert - vi er jo alle forskellige og så'n så selvfølgelig skal man have lov til at have egne meninger men her i hvert fald min - take it or leave it ;)

som skrevet før kan man godt skille sig ud uden at falde total udenfor mængden som du gør. stedet skal sælge billeje og ikke legoklodser som jeg synes det gør - man kan skille sig ud fra mængden med måde.

mht logo og design generelt så er der rigtig mange kunder der vil blive glade for ting bare det er anderledes end det allerede eksisterende - fx kan farver alt for let give en WAUW effekt så ting der bedst fortjener at blive skrottet alligevel vil blive godtkendt netop pga WAUW effekten i det og så selvfølgelig pga manglende viden om emnet. Med det ikke sagt at det du har lavet er dårligt - det passer bare minus til sådan en branche og det er ikke noget en biludlejer skal kunne vurdere, det er noget kunder skal kunne vurdere og selvfølgelig vigtigst af alt en designer skal kunne vurdere stort set uanset hvad kunden siger.

Var jeg kunde ville jeg klart hellere leje en bil ud fra det gamle site end det nye - det nye ville virke alt for useriøst og legobil-agtigt og jeg ville næppe blive længe på sitet men derimod google videre. Hvis man ønsker at potentielle kunder skal have den fornemmelse er siden jo perfekt men jeg tror ikke det er det de ønsker med at de vil "ud af målgruppen".

Der hvor jeg mener det er gået mest galt er ikke i design-fasen (for som sagt er det klart brugbart - bare ikke lige til den side) - men det er gået galt i vejledningen og kommunikationen med kunden; for mig at se er der sket en envejskommunikation gående fra kunden til dig hvor det er vigtigt det går to-vejs og endelig ser det ud som om der mangler vejledning. Det betyder selvfølgelig at kunden får det kunden vil have - men det betyder også at kunden ikke får det kunden har behov for. Med en vejledning undervejs i en to-vejs kommunikation tror jeg man sagtens kunne finde frem til noget som både kunden kunne lide og vigtigst af alt det kunden har brug for.

just my £
Avatar billede mr_bula Nybegynder
27. juli 2005 - 22:23 #35
Er du ikke sød at poste hvad kunden sagde til designet
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
27. juli 2005 - 22:30 #36
mr. bula

Skal gerne følge op på den ...*S*
Men indtil nu er de godt tilfredse med hvad der er lavet..... men som altid er der rettelse ol før man kan præcentere den færdige produkt ;-)
Avatar billede webt Nybegynder
28. juli 2005 - 13:21 #37
Sorry jeg ikke lige fik fulgt op på dit spørgsmål om hvor meget brugervenlighed jeg ville ha'men har været lidt travl :)

Det er rigtigt godt du overholder standarder, men brugervenlighed handler om langt mere end det, standarder kan checke det tekniske, men om slut brugeren af designet/siden kan finde ud af at bruge den og får den ønsket nytteværdig ud af brugen af siden, ja det kan kun tests direkte på målgruppen for siden vise, og det er for mig lige så vigtigt som de tekniske aspekter af brugervenlighed.

Bare lige en opfølgning :)

Fortsat god arbejdslyst og herfra tak for din positive respons trods "alt" den kritik, det giver lige god karma herfra

ha en god dag
Martin
Avatar billede jesper-moeller Nybegynder
28. juli 2005 - 15:23 #38
webt

--> "Det er rigtigt godt du overholder standarder, men brugervenlighed handler om langt mere end det, standarder kan checke det tekniske, men om slut brugeren af designet/siden kan finde ud af at bruge den og får den ønsket nytteværdig ud af brugen af siden"

Deri kan jeg kun give dig ret.
Nu kan vi jo se om ikke du vil give mig ret i følgende ;-)
1. Grundlægende bør den tekniske del af en side være iorden (ingen W3C HTML CSS og WAI validation errors).
2. Herefter må man tage de visuelle dele i betragtning. (WAI Warnings) Navigation, læsbarhed, forståelse osv.

Jeg mener (Og her kan vi nok blive lidt uenige) at en side der kun overholder punkt 1 er mere brugevenlig end en side der kun har taget højde for punkt 2. I situation 1. kan brugeren altid slå feks CSS fra og læse siden ordenligt, det ville langt fra være garentere at en side der kun overholder punkt 2 , set uden CSS ville være læsbar/forståelig.
Derfor mener jeg at det primære mål unde opbygningen af siden (Kodedelen) er valid HTML CSS og WAI  kode. herefter optimere man  siden ved at indbygge de tilføjelser der skal til  for at takle WAI Warnings.
Under planlægningen af siderne  bør man selvf. være opmærksom på faldgrupperne vedr. bruegvenlighed (Så som læsbarhed forståelse ol) ...skal der feks være pdf printversioner af visse sider...eller ren tekst documenter ??... skal der være en navigationsvejledning... er link og symboler sigende....
Alle disse ting er ting der skal indbygges i side hvis designet indholde WAI faldgruber (som feks min sort tekst på grå bagrund ol)

Min grundlægende tanke er:
1. Koder bør aldrig diktere et design. Designeren bør tænke på efkten af designet, ikke om det er muligt at lave.
(Havde Utzon tænkt på om det var muligt, ville operahuset ikke havde set sådan ud)
2. Det er pogramørens fornemmeste opgaveat få koderne til at understøtte designet optimalt.
3. Tværfaglig forståelse (Og ikke minst, samarbejds evne) er en stor fordel
Derfor. ->
Hvis designet overtræder en regel vedr. brugervenlighed feks. et grafisk link eller grå tekst på sort bagrund, må det forventes af designeren har haft en ide med dette (Om det er en god ide kan man så diskutere) Så er det kodens(pogramørens) opgave at søge for en alternativ mulighed for at se dette. Såfremt en side feks. kræver et ekstra grafiklink eller en alternativ side, kan pogramøren så bede designeren om at udforme dette. Designere bør dog have mange af disse faldgrupper i betragtning allered under designfasen, og allerede ved planlægningsfasen, tilbyde pogramøren løsnings idder og alternativer.

--> "Fortsat god arbejdslyst og herfra tak for din positive respons trods "alt" den kritik, det giver lige god karma herfra"

Takker ... ;-)
Jamen  forventede ikke andet, og håbede på kritik, det er jo ikke alt man selv ser. og det er ofter kritiken end rosen man kan bruge til noget konstruktivt .... så den er jeg kun glad for... at vi ikke på alle punkter er eninge er jo kun godt :-) (Og så er det jo også oftes dem der har noget at kritisere der siger noget et sådan sted *S*)
Og noget god kritik har jeg da også fået *S*....  Den bedste var nok en igår der afgav en bestilling på en tilsvarende side *G*

Bare lige en opfølgning på din opfølgning, der hvist blev lidt langt. c",)

Jesper

PS.
Jeg indtænkt  en del mere brugervenlighed i min siden end du ser,(Bla navigations vejledning, printversioner ol) det er bare ikke indlagt enu så jeg tror du, når den er helt færdig, vil finde den mere brugevenlig.