Avatar billede cjmaack Nybegynder
26. juli 2005 - 11:49 Der er 1 løsning

ACPI - strømstyring

Hej med jer

Jeg har installeret fedora 4 på min laptop - en ASUS L3800, med en Pentium M 4 processor. Mit ønske er at få blæseren til at holde op med at køre. Med andre ord ønsker jeg avanceret strømstyring. I Windows er det nemt og enkelt at styre "profil", hvorefter clockfrekvensen på cpu'en evt. sættes ned og blæseren stoppes (den starter dog igen hvis temperaturen når et bestemt niveau).
Hvordan opnås det samme under Linux? Jeg har kompileret kernen (version 2.6.12) til at understøtte ACPI (APM er fravalgt) og kører med Gnome. Jeg har set at det under KDE er muligt at styre ACPI indstillingerne fra kontrolpanelet, men jeg vil gerne holde fast i Gnome desktoppen. Under KDE kunne jeg dog heller ikke umiddelbart finde en indstilling som muliggør at blæseren stopper.

Mit ønske er:
- On/off mulighed af blæser
- Styring af clokcfrekvens på cpu (når jeg kører på batteri)
- Standby og dvale mulighed af systemet efter x minutter, hvor systemet ikke er brugt.

Håber her er en venlig sjæl der kan løse min problemstilling - evt. en der har samme laptop?
Avatar billede cjmaack Nybegynder
12. august 2005 - 00:20 #1
Jeg lukker igen - har ikke fundet en løsning