Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
09. april 2001 - 22:45 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Kan ikke finde RAM

Jeg har en PC med 2 x 128 mb 133 mhz ram som virker fint alene, men når jeg sætter en ekstra 64 mb 100 mhz ram blok i kan den ikke findes. Jeg ved at hverken sokkel eller ram er brændt af, da det det er tjekket i en anden computer.
Blokken på 64 mb var den originale der fulgte med computeren så den har også virket før.
Jeg kan sagtens køre med blokken på 64 mb og ÈN af blokkene på 128 mb sammen, men når jeg sætter blok nummer 2 på 128 mb i så kan de 64 mb ikke længere findes.

Jeg har på fornemmelsem, eller jeg er næsten sikker på, at det er på grund at de forskellige hastigheder, så det jeg mangler er et fif til hvordan jeg får det til at virke sammen... For det virker jo sammen på næsten alle andre måder end lige den jeg helst vil have.

Det kan nævnes at jeg har prøvet at bytte om på placeringen i soklerne, så de laveste ram kom nederst, i midten og øverst.
Avatar billede daiz Nybegynder
09. april 2001 - 22:54 #1
Nu siger du ikke, hvilket bundkort du har det kunne være til hjælp :)

Har du tjecket manualos?
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
09. april 2001 - 22:58 #2
GA-5SMM fra Gigabyte, munualos til bundkotos er tjekket fra start til slut, og den bekræfter bare at det sagtens kan lade sig gøre at køre op til 800 mb ram.
Avatar billede daiz Nybegynder
09. april 2001 - 23:02 #3
Ok, så burte det virke, har du tjecket om den kan kører med begge slags på en gang?
Avatar billede jabp Nybegynder
09. april 2001 - 23:05 #4
Jeg tror at hvis du tvinger ramene til at blive 100 mhz i bios\'en så kan det, men så køere du også kun med 100 mhz på dine 133 ram !!!
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
09. april 2001 - 23:06 #5
Jeg forstår ikke helt hvad du mener? Hvilke slags...
Jeg har som sagt prøvet alle muligheder og det er kun når jeg kører 2 x 128 mb 133 mhz sammen med 1 x 64 mb 100 mhz at den ikke kan finde de 64 mb 100 mhz.
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
09. april 2001 - 23:08 #6
jabp >> Jeg har selv tænkt den tanke, men jeg kan ikke rigtig finde noget punkt i min bios hvor jeg kan stille på den slags selv. Jeg mener også selv at den sætter de 133 mhz ned til 100 mhz i mit bundkort som jo er beregnet til 100 mhz ifølge manualos.
Avatar billede daiz Nybegynder
09. april 2001 - 23:09 #7
Så er jeg blank :(
Avatar billede daiz Nybegynder
09. april 2001 - 23:10 #8
Jeg vil kun peje på kompalitets problemmer :)
Avatar billede jabp Nybegynder
09. april 2001 - 23:10 #9
ok
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
09. april 2001 - 23:18 #10
Jeg havde forestillet mig at nogen måske kendte til en lille patch der kunne win98se til at ignore hastigheden på rammene og uden undtagelse læse dem som 100 mhz...

Det må da findes et eller andet sted på nettet...
Avatar billede makse Nybegynder
10. april 2001 - 00:08 #11
Har du opdateret din bios? Nyeste version hedder F3.
Du kan hente den på http://www2.gigabyte.com.tw/support/temp/5smm_f3.zip
Avatar billede zhark Nybegynder
10. april 2001 - 00:39 #12
Jeg tror også på der er en \"kombination\" af forskellig ram hastigheder 100/133Mhz og ram fabrikat!
Både jeg selv og en ven har lignende problemer. Jeg med nogle apache + no name, min ven med Kingstone + ? (kan ikke huske navnet), men alle ram er afprøvet og OK. Pudsigt nok kan min køre, men ca, hver 4-6 gang \"falder\" nogle ram ud, ved genstart er de der så... en tid igen.
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
10. april 2001 - 11:57 #13
Jeg har den nyeste bios-version...
Avatar billede shamanic Nybegynder
10. april 2001 - 17:13 #14
du har ikke kommet dem i forkert rækkefølge, du kan se rækkefølgen i din manual.
Avatar billede sune.jakobsen Nybegynder
10. april 2001 - 19:16 #15
Det står der ikke noget om i min manual desværre..

Den findes på http://www4.gigabyte.com.tw/support/support.htm

under GA-5SMM
Avatar billede flat_jack Nybegynder
20. april 2001 - 15:24 #16
Idéen med de to forskellige busfrekvenser er netop hastigheden. Ramblokke er parret i SD-RAM lige som med den gamle Pentium, blot sidder parrene i en enkelt blok i SD-RAM, så man ikke behøver at købe to blokke af gangen. Derfor vil det virke jo du bruger blok en af hver, men hvis du bruger 2*133 Mhz og 1*100 Mhz vil problemet opstå og der er ikke noget at gøre. Anskaf dig hellere en ny 128Mb blok 133 Mhz, da de er meget billige for tiden.