Avatar billede paranama Nybegynder
21. juli 2005 - 13:02 Der er 12 kommentarer

Controller til IBM Deskstar 120 Series - vigtigt!

Hej folkens.

Min harddisk af ovenstående type gik forleden død, dvs. controlleren er stået af, da resten af disken virker, som den skal. Nu er det imidlertid svært at få gang i en harddisk uden en fungerende controller, så jeg vil høre, om en af jer herinde kan redde mine 80gb ved at hjælpe med at finde en tilsvarende controller?

På IBMs side under 120 Series fandt jeg nedenstående link:http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/products/Deskstar_120GXP

Min harddisks modelnummer svarer stort set til "IC35L080AVVA07" fra ovenstående link, om end der er "-0" i forlængelse af nummeret. Der er også et billede (http://www.hitachigst.com/tech/techlib.nsf/techdocs/D2E162910C04121486256F2D006E81C6) af disken, men det synes jeg så ikke, ligner min disk.

Jeg er ret så meget på røven her, da mit personlige regnskab, bankoplysninger og alt muligt andet vigtigt er på den disk, så jeg har virkelig brug for et mirakel her!

Jeg håber inderligt, at nogen ligger inde med en tilsvarende controller og er villig til at hjælpe. Evt. pris på en sådan kan diskuteres hen ad vejen.

På forhånd mange tak,
hilsen en bekymret Paranama!
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juli 2005 - 13:18 #1
Hvad mener du mere præcist med denne sætning:
"Min harddisk af ovenstående type gik forleden død, dvs. controlleren er stået af, da resten af disken virker, som den skal."

Mener du, det er ATA/IDE-controleren på bundkortet, der er stået af? Controleren har forbindelse til, hvor du sætter fladkablet fra disken fast til bundkortet.

Eller mener du at noget er røget på det print, der sidder i harddisken?

Hvis du mener conttroleren på bundkortet er røget, er problemet ikke så stort.

Det løses ved at købe et PCI kort med IDE-controler på og sætte det i et ledigt PCI slot på bundkortet, installere drivere til det, og slutte disken til den  ny controler.

Måske har jeg misforstået dit problem? Så må du lige uddybe det lidt mere.

Hvis disken virker, kan den uden større problemer sættes i en anden computer så du kan få lavet backup af dine data (brænde dem på cd-rom'er).
Avatar billede paranama Nybegynder
21. juli 2005 - 13:26 #2
Jeg er ret sikker på, det må være printpladen, der er røget. Havde den forbi en kammerat, der arbejder hos et computerfirma, og de fik testet den til, at der skal en tilsvarende del fra en tilsvarende harddisk til, førend den kan fungere igen. Så kan det jo nærmest kun være printpladen, hvis løsningen ellers er så let, som du beskriver den.

Jeg troede godt nok, begge dele hang sammen?
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juli 2005 - 13:44 #3
Det sidste først: nej, det hænger ikke direkte sammen. Controleren på bundkortet er en del af chipsettet. Der er normalt to IDE-kanaler, primær og sekundær. Hver kanal kan styre to enheder som henholdsvis Master og Slave.

Elektronikken, dvs. prntpladen, i harddisken er noget andet. Det indeholder teknikken til at skabe forbindelse til pc systemet, men det er ikke selve controleren.

Godt nok et surt problem, hvis printet i disken er røget. Du har ret i, at et fra en tilsvarende disk skal bruges. Og der skal uden tvivl fagfolk til for at skifte det ud - hvis overhovedet muligt.

Kan din kammerats computerfirma finde ud af, om et Hitachi service center kan klare den slags opgaver. Og prisen for det. Hitachi har overtaget IBM's harddiskdivision.
Avatar billede paranama Nybegynder
21. juli 2005 - 13:52 #4
Jeg snakkede med IBM tidligere i dag, og de kunne ikke hjælpe. I det hele taget var det en elendig service, jeg fik, og ham manden, jeg snakkede med, virkede komplet uinteresseret i at være det mindste behjælpelig!

Min kammerat sætter chancerne for, at han kan fikse problemet med en tilsvarende printplade til 70-80 %, hvilket jeg er mere end tilfreds med. Det største problem, som jeg ser det, er dog at skaffe en tilsvarende plade. Disken er jo udgået for lang tid siden :'(

Men tak for hjælpen indtil videre :)
Avatar billede halifax Nybegynder
21. juli 2005 - 13:56 #5
Servicen fra IBM overrasker ikke, når fejlen ligger uden for garantiperioden. Det er kundens problem og de vil hellere sælge en ny disk.

Kan kun ønske lykke til i jagten på en printplade. Det kan vise sig svært.
Avatar billede screem_brille Novice
21. juli 2005 - 14:52 #6
og det SKAL være præcis samme model og fra samme batch (produktion), ellers er chancen mindre end at vinde 7 rigtige i lotte 4 uger i træk (nok lidt overdrevet, men det er ikke helt vid siden af, da der er forskel i læse / skrive strøm fra produktion til produktion)
Avatar billede paranama Nybegynder
21. juli 2005 - 15:46 #7
Nej nej, han var end ikke interesseret i at høre, hvornår den var købt, hvem jeg var, osv. Han sagde bare koldt og kontant, at det kunne de ikke hjælpe med, og de kunne ikke skaffe en tilsvarende model, uanset pris.

Virkelig et førsteklasses tågehorn!

Screem_brille, hvordan finder jeg ud af, hvilken produktion min (og den eventuelle anden tilsvarende) harddisk er fra? Chancen for recovery her lader jo til at være under frysepunktet nu! :(
Avatar billede screem_brille Novice
21. juli 2005 - 19:24 #8
den er ihvertfald lav, jo nyere disk, jo mindre tolorance (jo ældre disk jo mindre følsom er de mht læse / skrive strøm), det er ikke umuligt du kan finde en disk magen til, men sandynligheden er ikke så stor, og du ved joj heller ikke om hovederne er brændt af nu (det kan de forholdsvis nemt, hvis kontrolleren dør)
Avatar billede screem_brille Novice
29. juli 2005 - 00:18 #9
noget feedback måske ?
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 01:37 #10
Kunne man forvente noget feedback ?
Avatar billede screem_brille Novice
30. december 2005 - 14:41 #11
brug for mere hjælp ?
Avatar billede screem_brille Novice
09. februar 2007 - 02:22 #12
brug for mere hjælp ?