Avatar billede tolderberg Nybegynder
20. juli 2005 - 19:02 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

CSS skal erstatte frames-tanken

Hej derude!

Jeg skal igang med et redesign af min hjemmeside.
Der var engang hvor jeg brugte frames til at centrere siden, men alle jeg taler med siger at den tid er forbi. Jeg skal bruges CSS siger de :-)
Mit spørgsmål er så hvordan man centrere sider med CSS (faktisk lidt ligesom eksperten.dk)
Og når man så har det første layer - bygger man så videre fra det oprindelige med relative positionering?

Jeg glæder mig til at få nogle bud

Simon
Avatar billede Slettet bruger
20. juli 2005 - 19:11 #1
<div id="global" style="width:600px; text-align:center;"> // i toppen af sitet

indhold

</div> // i bunden af sitet
Avatar billede cultx Nybegynder
20. juli 2005 - 19:15 #2
Hej Simon

Du skal vist ikke tænke så meget på "layers" til at starte med. Men tilgengæld skal du begynde at tænke rigtig meget i tabeller!

Ved ikke hvor meget du har arbejdet med tabeller, men hvis du skal lave "noget ordenlige" (så som eksperten.dk), skal du arbejde rigtig meget med tabeller.

Her lige et lille eksempel på  hvor dan du kan centrere dit indhold:
<body style="padding:0px; margin:0px;">
<table style="border:0px;width:100%;">
<tr>
    <td style="text-align:center;">
    ## DIT INDHOLD(f.eks. fra din frame) ##
    </td>
</tr>
</table>
</body>

Håber det har hjulpet dig lidt på vej, ellers kan du se meget mere på html.dk: http://html.dk/tutorials/html/lektion10.asp

VH
Stendal
Avatar billede cultx Nybegynder
20. juli 2005 - 19:16 #3
...alle overstående style-tags vil selvfølgelig være narturlige at ligge i en CSS fil... ;-)
Avatar billede olebole Juniormester
20. juli 2005 - 20:40 #4
<ole>

Ifølge CSS må text-align ikke centrere elementer - kun tekst. Det kan lade sig gøre at få IE til også at centrere elementer med text-align - men kun hvis man disabler væsentlige dele af CSS.
Det er af aller største væsentlighed, at man altid begynder sit HTML-dokument med en DTD - og at denne DTD indeholder en definitions URL ... læs evt. mere her:
  http://msdn.microsoft.com/library/default.asp?url=/library/en-us/dnie60/html/cssenhancements.asp
- under: The !DOCTYPE "Switch".

Derefter kan du centrere elementer horisontalt med style="margin:0 auto":

<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd">
<html>
<head>
    <meta http-equiv="Content-Type" content="text/html; charset=iso-8859-1">
    <title>TITLE</title>
<style type="text/css">
body, html {
    height: 100%;
    margin: 0;
    padding: 0;
}
.banner {
    width: 468px;
    height: 60px;
    background-color: yellow;
    margin: 0 auto;
}
.myTable {
    width: 300px;
    border-collapse: collapse;
    margin: 0 auto;
}
.myTable td {
    background-color: #ededed;
    padding: 5px 20px;
    border: 1px solid red;
}
</style>
</head>
<body>

<div class="banner">Blablabla</div>

<table class="myTable">
<tr>
    <td>Bla bla blabla 1</td>
    <td>Bla bla blabla 2</td>
</tr>
<tr>
    <td>Bla bla blabla 3</td>
    <td>Bla bla blabla 4</td>
</tr>
</table>

</body>
</html>

/mvh
</bole>
Avatar billede tolderberg Nybegynder
20. juli 2005 - 21:25 #5
Hej Drenge!

Alt er som det plejer her på eksperten :-) På en regnvejrsdag som denne er det rart at få assistance af denne kaliber. Jeg bruger Dreamweaver MX 2004, og den indsætter
<!DOCTYPE HTML PUBLIC "-//W3C//DTD HTML 4.01 Transitional//EN" "http://www.w3.org/TR/html4/loose.dtd"> helt automatisk. Det er da smart. Men det vil sige at !DOCTYPE påvirker stylesheetet automatisk? Eller skal man tilføje noget i sit eksterne ark?

</simon>
Avatar billede tolderberg Nybegynder
20. juli 2005 - 21:29 #6
PS!

Der er mere.
Hvis nu man vil definere en top-margin til ex banneren. Hvordan gør man så det?

</simon>