Avatar billede seeker Nybegynder
20. juli 2005 - 09:39 Der er 10 kommentarer og
2 løsninger

Reinitialisering af et RAID 0

Har et MSI K8T Neo med en on-board promise RAID controller.

Efter en Windows bluescreen er den ene disk hoppet af 2 disk RAID 0'et. Der ligger kritisk data på RAIDet, men maskinen er også stærkt savnet af en udvikler, derfor vil den blive reinstalleret hvis den ikke er kommer op i dag.

Nogen ideer?

mere info:
Det er 2x80GB Maxtor SATA diske
Disken er erklæret ok af Powermax quick test og bliver fint fundet af BIOS/controlleren
Den ene disk er stadig i RAID konfigurationen
Den anden disk står som free
RAIDet selv står som offline pga "disk is failed or disconnectet"

Nogen gode ideer?
Avatar billede screem_brille Novice
20. juli 2005 - 09:48 #1
runtime.org har et værktøj til RAID arrays, men hvor godt det birker ved ejg eikke, har kun erfaringer med deres getdataback, som virker kanon godt, men jeg ville prøve med deres software først, ellers er data nok tabt (det er jo ulempen ved RAID 0)
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2005 - 10:21 #2
Som sidste mulighed, så slet raid'et og opret det igen med præcis de samme parametre som før. Da det er samme controller, samme diske osv, er der en chance for at partitionstabellen ikke går tabt, og at partitionen derved bliver synlig igen.
Avatar billede seeker Nybegynder
20. juli 2005 - 10:52 #3
1:
Da det er hardware RAID så tvivler jeg meget på at det kan gøre noget som helst. Med mindre det er bootable, men tjekker det lige om lidt.

2:
Det var naturligvis planlagt sidste change, men jeg har aldrig hørt om at det skulle være gået godt, derfor er det ikke noget jeg vil prøve på lige med det samme.
Avatar billede seeker Nybegynder
20. juli 2005 - 11:00 #4
Screem_brille:

Hmm.. Det ser jo faktisk lovende ud.. Tjekker det lige og giver melding tilbage
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
20. juli 2005 - 11:13 #5
seeker > Jeg har set en partitonstabel dukke op på den måde, og maskinen bootede faktisk, men vil selvfølgelig ikke lægge hovedet på blokken på at du kan være lige så heldig, så derfor skriver jeg også at det er sidste udvej.
Avatar billede seeker Nybegynder
20. juli 2005 - 13:19 #6
Ok... Så nåede jeg så langt.. Jeg mangler et godt tool til at kopier en disk ud til en .img fil. (er påkrævet af runtime toolet) "Normale" image værktøjer gør det ikke for mig, da de kræver en læsbar partition.
Nogen forslag?

Planen er nu at installere OS på en 3. disk, clone begge RAID disks ud som img filer og så sætte dem sammen til en fil vha runtime toolet.
Avatar billede screem_brille Novice
20. juli 2005 - 13:34 #7
det burde nu ikek være nødvendigt med et image, det burde være muligt at genskabe det til en anden disk (ifølge runtime)
Avatar billede screem_brille Novice
20. juli 2005 - 13:49 #8
men værktøjet kan selv lave dette image, det står i helpfilen ;)
Avatar billede seeker Nybegynder
20. juli 2005 - 13:53 #9
Hmm.. I følge deres eksempel vejledning, men jo.. Det er det jo faktisk også. Spørgsmålet er jo så om man virkelige SKAL bruge getdataback til at extracte dataen fra IMG filen som de selv siger. Eller den er så standart at den bare kan clones/brændes/kopieres ud.

Forresten så er der et program til at lave img filer includeret i toolet hvis det skulle interessere nogen :D
Avatar billede seeker Nybegynder
20. juli 2005 - 13:54 #10
Det tyder jo lige på at det ikke er standart img filer
Avatar billede seeker Nybegynder
21. juli 2005 - 09:20 #11
Jeg har prøvet 3 forskellige controllere og et hav af forskellige tools. Jeg bliver nok desværre nød til at erklære den død.

Runtime toolet virkede lovende, men i bedste fald kan den kun se den disk som ikke stadig var "i RAIDet" så bliver nød til at reinstallere.

Screem brille: Jeg vil godt give 100 for indsatsen selv om det ikke løste problemet, så kunne det med en anden hardware konfiguration ha været løsningen. Smid et svar så fordeler jeg.

Lektien lært.. Kør ik RAID 0 med mindre du er SIKKER på at proformance betyder alt og sikkerhed intet. Der kan gå meget andet galt end bare en disk der står af.
Avatar billede screem_brille Novice
21. juli 2005 - 11:32 #12
svar :)