Avatar billede ansu Nybegynder
19. juli 2005 - 16:22 Der er 5 kommentarer

Skal nok købe ny hardware, men hvilke?

Mit problem er, at de fleste spil crasher efter kort tid, at min ene harddisk pludselig forsvinder og at kværnen nemt overopheder, blot for at nævne nogle få af de mange fejl. Jeg har opgivet at få noget som helst til at virke, og overvejer nu at investere i noget ny hardware. Men da jeg ikke har råd til at købe en helt ny computer, vil jeg nok bare nøjes med at erstatte det, der forårsager disse irriterende fejl, men problemet er, at jeg ikke ved om det er CPU'en, motherboardet, RAM'ene, grafikkortet eller noget helt andet. Jeg har mange gange oprettet spørgsmål, alle relateret til dette problem, men uden nogensinde at finde en løsning, så har nogen et forslag til, hvad jeg skal investere i, uden at købe noget for bare at opdage, at det var noget andet der ikke virkede?

Spillene, der crasher:
Football manager 2005 (med patch)
Knights of Honour
Rome: Total War (med patch)

Det eneste spil der IKKE crasher:
Stronghold

Min PC ser sådan ud:
Windows XP Pro (SP2)
AMD Athlon 1800+
Geforce 3 ti200
256 ddr-ram

PS: Jeg har allerede defragmenteret, kørt scandisk, formatteret, nedkølet cpu'en og bedt en bøn, så ingen forslag herom :)
Avatar billede Slettet bruger
19. juli 2005 - 16:57 #1
hvilket bundkort sidder i?
Avatar billede ansu Nybegynder
19. juli 2005 - 18:27 #2
Jeg skriver fra en andens pc, så kan først give bundkort-navnet omkring 15-tiden imorgen, håber nogen stadig vil hjælpe :)
Avatar billede hexya Nybegynder
20. juli 2005 - 03:29 #3
Du har selvfølgelig sørget for at tjekke eventuel opdatering af BIOS, Chip-drivere samt drivere til grafikkort, ik'? Dine Biosindstillinger er korrekt indstillet, og i forbindelse med nyinstalleringen (og formatteringen med NTFS) gav du selvfølgelig OS sin egen partition. HD står til UDMA (i Enhedshåndteringen)og Swapfilen er mindst dobbelt så stor som RAM.
Du har selvfølgelig også prøvet at køre spillene fra HD for at udelukke, at det ikke er et CD-drev/interface problem.

For at tjekke at alle indstillinger er, som de skal være, og Hardware er korrekt genkendt (al RAM, leverer HD rigtig ydelse osv), så har du et Diagnose-prg i stil med fx det udmærkede og gratis Everest fra http://www.lavalys.com

Men det har du selvfølgelig tjekket alt sammen så...

Overophedning af CPU kan selvfølgelig sagtens forårsage alle de problemer, du remser op. Men når du nu skriver, at du har "nedkølet CPU'en", så formoder jeg, at den får køling nok. Har ordenlig kontakt. Og at der ikke - velment, men misforstået - er smurt strømledende kølepasta (fx Arctic Silver) ud over det hele, så cpu'en kortslutter periodisk.

Jeg ville prøve at pille min CPU ud og montere den igen. Ditto med RAM, samt alle indstikskort og kabler. Kort sagt splitte den ad - støvsuge, hvis støvet - og samle den igen.
Så ville jeg køre en stresstest på RAM, CPU, GPU, Harddiske og CD-drev for at se om en af de tests provokerer et crash.

Hvis ikke det afslører synderen ville jeg nok også - af ren overtro - prøve at installere OS på den anden HD og se hvad der sker.

Hvis det stadig ikke giver resultat, så ville jeg købe en brugt komplet PC m mobo, der passer til din CPU (dba.dk ca 1500kr).
Prøv om spillene kan køre på den. Hvis ikke, så er der jo noget galt med CD'erne.

Kører de derimod fint på den "nye", så ville jeg udskifte min gamle PC med èn hardwarekomponent af gangen fra den "nye", indtil synderen var fundet. Den syge komponent ville jeg så erstatte (evt med rask brugt), og så sælge den af de to PC'er, som jeg ikke har brug for.
Avatar billede hexya Nybegynder
20. juli 2005 - 09:34 #4
Hvis du nu har kæmpet dig igennem min kommentar, så har du nok fundet ud af, at det først og fremmest ville være smart, at prøve at installere de spil, som crasher, på en anden PC og se om de kører som de skal - hvad har man venner til?

Og så en banal, men mulig fejlkilde mere, slå alt Antivirus- eller Spyware-prgs fra, der løbende scanner på alle aktive filer. Jeg har oplevet halvsyge/dårlige antivir-prgs, der kunne få en pc til at opføre sig ligesom flodhesten Dolph :^)
Avatar billede ansu Nybegynder
20. juli 2005 - 17:10 #5
lang en, hexya :) ... Ingen opdatering af bios er, ifølge Everest, nødvendig, men alt andet hardware har jeg de nyeste drivere til.

Windows har sin egen hardisk, hvor intet andet ligger.

"HD står til UDMA"...
den må jeg lige følge op på... men swap-filen er mange gange større end Rammene.

Jeg har med hensyn til spillene forsøgt at spille med cracks i stedet for cd'er, men cd-drevet funker fint, og som tidligere nævnt har jeg allerede Everest, som ingen fejl rapportere, så...

Men her følger lidt flere oplysninger om min pc:
Motherboard: ECS K7S5A PRO
Harddiske: IBM-DJNA-352030 (20gb)
Maxtor 2FO30JO (28gb)
Direct X v. 9.0c
Win XP Pro (5,1 BUILD 2600)
CPU gennemsnitstemp: 46 grader (de fleste spil crasher omkring 48-52 grader)

For resten HAR jeg slået alt antivirus og spyware fra, og spillene fejler, desværre, intet. Jeg har også kørt RAM-test med forskellige programmer, hvoraf nogle sagde, at der var fejl, og andre sagde at de intet fejlede... wierd!