Avatar billede simit Nybegynder
09. april 2001 - 16:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

nybegynder - hvad skal jeg vælge

hvilken linux skal jeg vælge hvis jeg ikke ved noget som helst om Linux.
Skal jeg vælge SuSE, Redhat, Corel eller hvad skal vælge.
Det ville også være dejligt hvis I kunne fortælle mig hvor jeg kan downloade den linux som I synes der er bedst til en nybegynder
Avatar billede kapla Nybegynder
09. april 2001 - 16:03 #1
Avatar billede berg Nybegynder
09. april 2001 - 16:05 #2
Avatar billede kornfreak Nybegynder
09. april 2001 - 16:20 #3
Linux Mandrake 8.0 er helt klart den du skal prøve ;)
Avatar billede handmade Nybegynder
09. april 2001 - 16:41 #4
Prøv Corel Linux. En god start uden for meget bøvl med hardwarekompatabilitet:
http://www3.corel.com/cgi-bin/gx.cgi/AppLogic+FTContentServer?pagename=Corel/MarketSegment&market=hom
Avatar billede ppstyle Nybegynder
10. april 2001 - 01:10 #5
suSE 7.1 er helt klart at fortrække. Den har alt software du behøver samt bedst understøttelse af drivere på markedet pt.

Ydermere er den hammerbrugervenlig, og nem at installere. Men er du nybegynder skal du helt klart installere den fra en CD-ROM du booter fra, ellers kan det godt blive svært.
Avatar billede cybermike Nybegynder
10. april 2001 - 02:50 #6
Ja det kan jeg godt se bliver et lidt forvirende svar du faar stykket sammen til sidst, sagen er den at der findes ligesaa mange svar som der findes distro\'s.

Mandrake>Jeg har kun lige hurtigt pr0vet mandrake og har ikke brugt det i saerlig lang tid. Problemet med mandrake er at det er meget stort og der er meget at overskue og dermed ogsaa mere at laere. Mandrake er nok for det der kommer lige efter begynder stadiet.

Corel Linux> \"en god start\" tjaaa, hvis du vaelger corel linux kan du sq ligesaa godt beholde windows, forskellen her er at med corel linux faar du et tons problemmer mere med at k0re spil og programmer da der ikke er saerlig mange du kan bruge med corel linux. Samtidig er det hamrende ustabilt(ok lidt bedre en windows men ingen ting i forhold til andre linux dists). Men Corel er go for den der vil kunne sige til vennerne \"Jeg er sej, jeg k0rer linux\" og saa haabe paa at kammeraterne ikke ved for meget om linux.

suSE>Den eneste europaeiske dist. Min erfaring med det siger mig at det er noget L-O-R-T , det er ikke saa udbredt som man kunne taenke sig og er derfor ikke let af finde support til paa internetet, men den kan godt ske at vaere god nok til en begynder med forholdsvis ny hardware(Min version kunne ikke genkende et 3com 3c509c netkort og gik d0d naar jeg ville installerer mit s3 kort)

Mit bud er helt klar RedHat linux, af flere aarsager

1>Det er den dist som jeg indtil videre har fundet mest stabil.
2>Den er let og logisk at gaa i gang med.
3>Saa spaender den meget vidt, den kan bruges af alt lige fra den advancerede workstation, til den simple workstation(for begynderen) og den mellemadvancerede server.
4>Den er MEGET udbredt og bliver brugt af mange, dermed:mange erfaringer at traekke pa.
5>Du kender naesten helt sikkert en eller anden dude i din omgangskreds med saadan en r0dhaette cd liggende i skuffen.
6>\"Red-hat linux er for begyndere\" ja den er udemaerket til begyndere men saa sandelig ogsaa udemaerket til viderekommende og ihvertfald bedre en corel linux og windaasen.
7>Linus Torvaldsen bruger redhat :-)

http://www.linuxiso.org

  Mike out
Avatar billede cybermike Nybegynder
10. april 2001 - 02:53 #7
btw, tag 7.0\'eren, den k0rer udemarket paa min box og har haft en oppetid pa 72 timer(en eller anden nar tog str0mmen tidligere idag saa bliver den jo ligesom afbrudt)

Og hvis du har brug for det er du velkommen til at sende alle dine \"dumme\" begynder sp0rgsmaal i min retning saa skal jeg pr0ve at besvarer dem.

  Mike out again

ps. det var vist lidt mere vaerd en 5 points :*)
Avatar billede kornfreak Nybegynder
10. april 2001 - 09:01 #8
Cybermike >> Jeg mener mandrake 8.0 er væsentlig bedre...hurtigere mere stabil og brugervenlig en 7.0 ..men det er måske bare mig :))
Avatar billede technohead Nybegynder
12. april 2001 - 08:13 #9
hehe... kornfreak... du snakker mandrake, og lur mig om ik cybermike snaker RedHat! RedHat er helt klart min favorit, ligsom jeg vist nok også kan forstå er cybermikes. Og jeg er ganske newbie i linuxverdenen. Og RedHat er og bliver den nemmeste dist. at få hjælp til.
Avatar billede nicebacon Nybegynder
13. april 2001 - 01:40 #10
Kornfreak, Mandrake 8 er da vist stadig i beta?
Avatar billede kornfreak Nybegynder
13. april 2001 - 10:27 #11
nicebacon >> Well...jeg har ikke fundet nogen fejl endnu..tværtimod...i forhold til 7.0 og red hat 7.0 ..er denne KANON... :)
Avatar billede cybermike Nybegynder
13. april 2001 - 10:58 #12
kornfreak>Hvad ved jeg , jeg havde fors0gt at installerer mandrake paa en 850mb hd for at lege lidt  med det, men endte med at staa med snuden i postkassen :(*  - Den fylder sq en hel bondegaar den mandrake der......

techno>Redhat er uden tvivl mest brugervenlig men det er sq oxo mange ting jeg ikke bryder mig om ved den, f.eks. min DNS server, det er en redhat 5.2 men den fylder kun 45mb og det har edermadme kraevet en masse b0vl og jeg er ikke faerdig endnu.

kornfreak>Nogen ide om hvor man kan anskaffe 8\'eren?
Avatar billede kornfreak Nybegynder
13. april 2001 - 11:01 #13
Avatar billede nicebacon Nybegynder
13. april 2001 - 21:40 #14
kornfreak -> jeg kører den også, i RC3 udgaven, og det er den bedste dist jeg har haft fingre i endnu (har prøvet redhat 5-7, suse PPC, Corel samt mandrake 7 & 8)

For begyndere vil jeg også mene at den slår red hat. Den er nemmere at konfigurere og den er bygget på red hat og understøtter rpm-systemet for installationer af forskellige ting.