Avatar billede x-pander Nybegynder
19. juli 2005 - 00:49 Der er 24 kommentarer og
2 løsninger

SCSI Enheder

God aften folkens.

Sidder med lidt penge i overskud og de skal fyres af på en hurtig disk hvor WinXP skal ligge på. Jeg tænkte på en Western Digital Raptor disk, men hvad med 15.000 omdr.'erne?
Men hvordan er det lige de sættes til? Jeg har set 10.000'eren fra WD, sættes til via SATA. 15.000'erne skal tit sættes til via SCSI og hvad er det lige?

Findes det på std. bundkort, eller skal man have en controller? Mit MB, er et ASUS A8N SLI.

Lidt uddybende viden omkring SCSI fra en klog sjæl, ville også blive værdsat :)
Avatar billede screem_brille Novice
19. juli 2005 - 01:02 #1
Langt de fleste board er uden SCSI, men Raptor er såvidt jeg husker også kun SATA og PATA, kører selv med en 15K RPM 320MB SCSI disk som master, og det spiller bare maks (har 2 ens diske som jeg ville have kørt i RAID 0 for endnu højere hastighed, men bundkortet kan ikek følge med...)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
19. juli 2005 - 01:29 #2
her kort om scsi http://www.pcwebopedia.com/TERM/S/SCSI.htm
scsi er dejlig hurtigt, og med en raidcontroller med rigelig ram kan det blive helt rystende hurtigt. har ikke selv oplevet noget sata der kom i nærheden mht hastighed
men scsi og sata er kun noget jeg har rodet med en håndfuld gange hver skal det siges.
Avatar billede x-pander Nybegynder
19. juli 2005 - 01:44 #3
Tak for linket, men fik ikke så meget ud af det igen. Altså det er efterhånden gammelt, men er så blevet opdateret gennem tiden?

Altså, jeg bruger min comp til at spille primært og så kører jeg en del benchmarks hvor det gerne skulle mærkes. Alt andet er up to date, men HD'en (SATA, 8MB buffer) halter lidt generelt.
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
19. juli 2005 - 01:52 #4
ja, det er efterhånden gammelt og en gammel scsi-1 disk kører ikke meget hurtigere end et floppydrev. her er lidt nyere om scsi (også meget kort) http://www.tweak.dk/tests2.php?id=95
hvis du vil have noget det er bedre end sata med 8 mb buffer og har mønten, så skal du have noget der svarer til det screem_brille har
jeg satte to scsi 320 diske (10000 rpm) op på en raidcontroller med 32 mb ram (1,2 mhz p3 server) og installerede windows 2000 på noget der ligner 12-13 minutter. men det er vigtigt at du får noget der spiller sammen.
screem_brille>> kan du ikke lige poste en benchmark så vi kan sammenligne. hvilken controller bruger du.
Avatar billede screem_brille Novice
19. juli 2005 - 01:55 #5
Ja SCSI er en gammel standard, men bliver løbende udbygget, de hurtigste pr, har en overførselshastighed på 320 MB pr sek, du vil i naæten alle tilfælde kunne mærke en forskel på en SCSI og ATA disk, da SCSI er intelligent, på den måde at 2 enheder kan overførre data imellem sig uden at CPUen skal blandes ind i det, samt søgetid er generelt lavere på SCSI udstyr, samt den vigtigste ting (for mit vedkommende) SCSI diske er bygget til at køre 24/7 og ikke 8/5 som ATA udstyr er bygget til.
Avatar billede x-pander Nybegynder
19. juli 2005 - 02:00 #6
Hvad koster sådan et stort udstyr til en 320'er, inkl. disk? og hvor mange GB er de ca på? Det er jo egentlig kun lige til styresystemet (WinXP) og så de spil som skal spilles og det er ca. 2 spil ad gangen. Så 15 GB er ikke helt galt på en disk.
Avatar billede screem_brille Novice
19. juli 2005 - 02:01 #7
mrmox2 jo det kan jeg da, hvilket prg vil du have jeg skal lave en benchmark med ?

bruger en Adaptec 29320ALP-R men mit board vil ikke overføre mere end 103 MB pr sek, og den ene disk alene kommer op på maks 80 MB pr sek (skal lige have testet i et DUAL board med 2 * 1.4GHz P3 med 1GB DDR ram) min normale workstation er en P4 2.4Ghz med 1GB RAM (er min eneste single CPU maskine som jeg bruger endnu, ellers er alle enten DUAL eller quad maskiner *G*)
Avatar billede screem_brille Novice
19. juli 2005 - 02:09 #8
en kontroller (en 160MB kontroller vil være nok til 1-2 diske, for skal man udnytte mere end  det skal man have enten PCI-X eller PCI64- 66MHz slots) en 160MB kontroller kan købes bruggt for 3-400 og en disk for hmm ca 300 og opefter (kan fåes billigere hvis man er heldig) bemærk dog at køber man en SCA disk skal man bruge en konverter til 68 Pin (en SCA disk er en disk med et single interface, for brug i specielle kabinetter som muliggør hotswapping, bruges mest i servere), samt et godt LDV kabel med en god terminator (kablet og terminator kan nemt blive det dyreste i sådan et lille projekt)
Avatar billede x-pander Nybegynder
19. juli 2005 - 02:11 #9
Jeg synes det er lidt svært at vælge med alle de adaptere inde på f.eks. edbpriser, der er så mange Adaptec. Men er de de bedste, bare fordi der er flest? Har virkelig brug for lidt guiding her :)

Jeg undrer mig over jeres forholdvis små mængder data på en SCSI disk. SATA skulle da efter navnet at dømme, køre op til - ved godt det er OP til - 150 MB/sek.
Men er det fordi det er ældre diske eller hvordan i kører med?
Avatar billede screem_brille Novice
19. juli 2005 - 02:27 #10
Adaptec laver nogle rigtig gode kontrollere, bedre kan købes, men så er det også en anden  pris klasse vi er i (læs ikke for alm brugere), min system disk er på 36GB og så har som tidligere skrevet endnu en på 36 (magen til) som på et tidspunkt vil komem til at køre i RAID 0), men ellers har jeg en del 18GB og 72GB diske, har pt en maskine med 5 gange 200GB WD diske i RAID% som lager) men alle IDE diske er på ved ud, gider simpelthed ikke IDE længere, de kan ikke holde *G* (og alle diske er kølet).

Korrekt at SATA overfører op til 150MB og SATA-2 op til 300MB pr sek, men der er bare ingen diske der kan levere den mængde data pr sek. hverken SATA eller SCSI diske, de hurtigste SCSI diske ligger på maks ca 115 MB på sek (fra medie til kontroller på disk), hvor den hurtigste IDE disk jeg har pt ligger på maks 55 MB (og det er kun meget kort tid på starten af disken, derefter falder den ret kraftigt)
Avatar billede x-pander Nybegynder
19. juli 2005 - 02:47 #11
Jamen, Scream Brille, har du messenger? For hvis du har et par diske liggende, så kunne vi måske finde ud af noget?
Avatar billede screem_brille Novice
19. juli 2005 - 02:55 #12
er lige pt ved at samle så mange diske som muligt, så pt har jeg ingen til salg (men satser på at få nogle dele hjem i næste weekend som står hos en veninde, og der er ca 20 diske med, men præcis hvad det er for diske vides ikke (udover de alle er SCSI))
Avatar billede x-pander Nybegynder
19. juli 2005 - 03:03 #13
Det lyder spændende nok.

Var det noget vi kunne snakke om over Messenger til den tid?
Avatar billede screem_brille Novice
19. juli 2005 - 11:34 #14
det kan vi sagtens finde ud af ;)
Avatar billede screem_brille Novice
22. september 2005 - 01:36 #15
Kunne man forvente noget feedback ?
Avatar billede x-pander Nybegynder
05. oktober 2005 - 18:51 #16
Købte en Raptor. Det var bår' dæjli'. Den lever op til alle krav.

SCSI er for bøvlet...
Avatar billede screem_brille Novice
05. oktober 2005 - 18:59 #17
nå ok, men kan du så ikke få lukket spørgsmålet ? (lægger det som svar)
Avatar billede mrmox2 Nybegynder
06. oktober 2005 - 00:08 #18
fik du nogle diske til overs screem_brille :-)
Avatar billede screem_brille Novice
06. oktober 2005 - 00:11 #19
nope, der var 14 ens diske, så de kører i RAID5 med hotspare (diske kan man jo altid bruge, sålænge det ikke er IDE *G*)
Avatar billede exp-oprydning Nybegynder
29. oktober 2005 - 22:58 #20
Der er gået lang tid siden du stillede dette spørgsmål.

Det er god skik på Eksperten at følge op på sine spørgsmål, af simpel
respekt for webstedets koncept, og de brugere der har gjort sit for at
hjælpe dig. Dette kunne være ved for eksempel:

1. At give nødvendig feedback så de der forsøger at hjælpe
    kan fortsætte med det.
2. At acceptere et af de svar der er blevet afgivet.
3. Hvis ingen rigtige besvarelser er givet, kan du selv lægge
    et svar og fortælle hvad løsningen blev. Husk at belønne folk
    der muligvis har brugt lang tid på at hjælpe dig frivilligt.
4. Hvis en rigtig besvarelse er givet som en kommentar, skal du
    bede personen om at lægge et svar, og herefter acceptere det.

Et svar accepteres på følgende måde:

1. Log ind med dit Eksperten brugernavn og password.
2. Hvis en besvarelse er afgivet vil der nederst være en kasse med
    de brugernavne der har svaret. Du skal med musen markere de relevante
    brugernavne, og herefter klikke på den knap der hedder ”Accepter”.
Avatar billede x-pander Nybegynder
31. oktober 2005 - 12:04 #21
Jamen jeg gik jo væk fra det hele igen, så jeg synes ikke der skal uddeles point. Men er andre uenige med mig?
Avatar billede screem_brille Novice
31. oktober 2005 - 12:12 #22
Ja er meget uenig, du spørg om noget og folk (undertegnede bla.) bruger tid på at hjælpe, at du så vælger en andne løsning er vel ikke min / vores skyld ?
Avatar billede x-pander Nybegynder
31. oktober 2005 - 12:13 #23
Fint du får point, som sagt så kan jeg ikke bruge det til noget mere da jeg valgte noget andet. Og de point til eller fra gør ikke noget...

Så tak for tiden.
Avatar billede screem_brille Novice
31. oktober 2005 - 12:16 #24
det var så lidt, men svarer til du med din gamle bil kører til mekanikeren og beder om at få lavet dit og dat, bagefter udskiftningerne / reperationerne er udført, siger du, nej vil hellere faktisk købe en ny bil ;)
Avatar billede x-pander Nybegynder
31. oktober 2005 - 12:18 #25
Yeah, ved det godt. Jeg var lidt usikker plus, nu er det så lang tid siden jeg oprettede det, så kan ikke lige sætte mig ind i det nu her. Sidder også lige i skolen.

Men igen, tak for hjælpen :)
Avatar billede screem_brille Novice
31. oktober 2005 - 12:27 #26
Skulle det være en anden gang ;)