Avatar billede bfjmnemonic Nybegynder
18. juli 2005 - 13:26 Der er 1 kommentar og
1 løsning

DHCP skal opdatere Wins server i smb.conf

Hej.

Jeg har længere tid brugt Linux. Jeg bruger i øjeblikket Gentoo, men spørgsmålet er generelt til Linux, da det løses ens på de fleste distributioner.

Jeg vil gerne have opdateret filen /etc/samba/smb.conf med wins server = x.x.x.x

Jeg syntes det er lidt trist og besværligt at jeg skal opdatere samba's config fil selv, når nu informationerne bliver gjort tilgængelige via dhcp servere i de fleste netværk.

Det må da være en metode til at dhcp klienten på Linux klienten kan hente denne information og putte den ind i smb.conf filen.
Avatar billede linux2go Nybegynder
29. juli 2005 - 16:41 #1
Det er der også. Dette her er tyvstjålet fra Ubuntu, der understøtter den slags uden videre...

Du tilføjer en linje i din smb.conf i [global]-sektionen:
  include = /etc/samba/dhcp.conf

I /etc/dhcp3/dhclient-enter-hooks.d tilføjer du en fil, der passende kunne hedde samba:
#!/bin/sh

SAMBA_DHCP_CONF=/etc/samba/dhcp.conf

netbios_setup() {
        # No need to continue if we're called with an unsupported option

        if [ "$reason" != BOUND ] && [ "$reason" != RENEW ] \
          && [ "$reason" != REBIND ] && [ "$reason" != REBOOT ] \
          && [ "$reason" != EXPIRE ] && [ "$reason" != FAIL ]
        then
                return
        fi

        # Nor should we continue if no settings have changed
        if [ "$new_netbios_name_servers" = "$old_netbios_name_servers" ] \
          && [ "$new_netbios_scope" = "$old_netbios_scope" ]
        then
                return
        fi

        # reparse our own file
        local other_servers=`sed -n -e"s/[[:space:]]$interface:[^[:space:]]*//g; \
                s/^[[:space:]]*wins server[[:space:]]*=[[:space:]]*//pi" \
                $SAMBA_DHCP_CONF`

        umask 022

        local serverlist="$other_servers"
        for server in $new_netbios_name_servers
        do
                serverlist="$serverlist $interface:$server"
        done

        echo -n > $SAMBA_DHCP_CONF

        # If we're updating on failure/expire, AND there are no WINS
        # servers for other interfaces, leave the file empty.
        if [ -z "$other_servers" ]
        then
                if [ "$reason" = FAIL ] || [ "$reason" = EXPIRE ]
                then
                        return
                fi

        if [ -n "$serverlist" ]
        then
                echo "  wins server =$serverlist" >> $SAMBA_DHCP_CONF
        fi
        if [ -n "$new_netbios_scope" ]
        then
                echo "  netbios scope = $new_netbios_scope" >> $SAMBA_DHCP_CONF
        fi
}

netbios_setup
Avatar billede bfjmnemonic Nybegynder
08. august 2005 - 22:24 #2
Ok, jeg checker lige om det spiller snarrest :) Er lige ved at reinstallere min Gentoo Laptop :)