Avatar billede dinubamsen Nybegynder
18. juli 2005 - 10:54 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

4-6 Højtallere koblet til på samme tid?

Jeg plejer at have et stereoanlæg (2 højtallere) koblet til mit fjernsyn med et enkelt stik. Nu har jeg så fået 4 højtallere mere som jeg skal have koblet til. Stikkene på dem er sådan nogle løse nogen med sådan nogle "kobbertråde" hængende i enden. Hvordan kan jeg få alle 6 højtallere til at spille på en billig måde ? Skal jeg virkelig have fat i en forstærker ? Hvis ja, hvor kan jeg så købe en til rimelige penge. Jeg havde i tankerne at det måske var muligt at få "transformeret" "kobbertrådene" i hver højtaler om til et stik som passer i f.eks et scart stik. http://www.tvcables.co.uk/images/items/scadap.jpg

På forhånd tak for hjælpen :)
Avatar billede steelman Novice
18. juli 2005 - 11:09 #1
Hvis du vil have det til at køre i surround, kræver det at du har en særlig surround forstærker som kan "dele" signalet korrekt ud til de forskellige højtaler-placeringer (Fx. center, Venstre-front, højre-front, venstre-bag og højre-bag)
Avatar billede dinubamsen Nybegynder
18. juli 2005 - 11:13 #2
Hvad hvis det ikke skal være i surround ? Kan man så gøre det med at få stikkene "transformeret"
Avatar billede steelman Novice
18. juli 2005 - 11:14 #3
Hvis det ikke er aktive højtalere du har men passive (hvilket er det mest normale til Hi-Fi brug) kræver det at du kan køre det over dit stereoanlæg. Måske kan du sætte alle højtalerne til dit stereoanlæg men hvis det er lavet til kun at høre 2 højtalere bliver det nok ikke det bedste signal at tilslutte fire ekstra. Så må du nok ud i at ofre en ny forstærker...
Avatar billede dinubamsen Nybegynder
18. juli 2005 - 11:14 #4
Og hvis jeg ville have det i surround, hva koster sådan en forstærker så , og er det lige meget om der ikke er det samme antal watt i højtallerne.
Avatar billede dinubamsen Nybegynder
18. juli 2005 - 11:15 #5
Der er desværre kun plads til 2 højtallere i mit stereoanlæg :(
Avatar billede steelman Novice
18. juli 2005 - 11:16 #6
En surroundsound forstærker kan fås for et par tusinde og op... Omkring watt, så vil der blive sendt det samme antal watt ud til Front og bag. Så sørg for at det passer nogen lunde sammen :-)
Avatar billede dinubamsen Nybegynder
18. juli 2005 - 11:27 #7
2 af højtallerne er 35 watt
2 andre er 60 watt
de 2 sidste er 100 watt .. ?
Avatar billede steelman Novice
18. juli 2005 - 11:29 #8
Så ville jeg sætte de to 100w til front - 60w til bag og den ene 35w til center. Men det kræver at du kan indstille kanalerne uafhængigt af hinanden på forstærkeren. Ta' ned i en tv/radio forhandler og snak med dem om mulighederne - de er godt til at vejlede så man får mest ud af sit gear.
Avatar billede dinubamsen Nybegynder
18. juli 2005 - 11:32 #9
Altså uafhængigt af hinanden ? Uddyb dig lidt .. ;)
Avatar billede steelman Novice
18. juli 2005 - 11:35 #10
På nogle forstærkere (måske de fleste -det ved jeg ikke) kan du indstille hvor meget der må blive sendt til fx. baghøjtalerne. For det går jo ikke at sende 80w ud af alle højtalerne når nogen af dem kun kan klare 35w. Men jeg ved at ikke alle forstærkere kan differentiere mellem de enkelte kanaler. Så vær obs. på det når du køber ;)
Avatar billede dinubamsen Nybegynder
20. august 2005 - 23:37 #11
lukker