Avatar billede karstenfl Nybegynder
16. juli 2005 - 16:51 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Pentium M hvilken er bedst?

Hej

Af ren nysgerrighed, hvilken en ville I vælge frem for den anden.
Pentium M 1.6 ghz 533MHz FSB eller Pentium M 1.7 ghz 400MHz FSB??
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2005 - 17:16 #1
Jeg ville nok vælge den med 533 mhz fsb, både fordi den er nyere men mest fordi at den kommunikerer hurtigere med resten af computeren. Så er der mindre chance for at cpu'en kommer til at stå at vente på data.
Dog har begge cpu'er 2 mb cache, så risikoen for dette er dog ikke stor.
Avatar billede karstenfl Nybegynder
16. juli 2005 - 17:21 #2
men ville 1.7 eren alligevel ikke være en tand hurtigere pga den højere clockfrekvens eller bliver det udjævnet af de 533 FSB på den anden?
Avatar billede tonnybrandt Nybegynder
16. juli 2005 - 17:29 #3
Jeg har intet bevis for det, men har som hovedregel at man helst skal gå efter så høj en fsb som muligt, af den grund som jeg skrev tidligere. Men du har ret i at clock for clock er 1.7'eren selvfølgelig hurtigere, men jeg tror at i det daglige arbejde vil den med 533 fsb være den hurtigste.
Men vi er ude i marginaler *s*

Omvendt er det hvis man havde til hensigt at overclocke en cpu. Så skal man gå efter den med den laveste fsb, da den som regel kan overklokkes mere *s*
Avatar billede johnstigers Seniormester
16. juli 2005 - 17:33 #4
Mon ikke Pentium M 1.6 ghz 533MHz FSB udnytter DDR2 bedre end Pentium M 1.7 ghz 400MHz FSB?
Vil mene det er forskellen...

huset hvor er du?
Avatar billede karstenfl Nybegynder
16. juli 2005 - 17:50 #5
Grunden til spørgsmålet er nemlig fordi jeg har denne bærbar:

P-M 1.7 Ghz Dothan 400MHz FSB
512 mb ddr 333Mhz ram
80 GB HD
Mobility 9700 pro med 128mb ram

men tænkte på at få fingre i zepto's 6515WD http://www.pc-direct.dk/Configurator.aspx?ID=705 pga. den lidt bedre grafikkort, men ville selvfølgelig ikke nedgradere min nuværende bærbar med en ringere cpu :-)
Avatar billede huset Praktikant
16. juli 2005 - 18:24 #6
Avatar billede huset Praktikant
16. juli 2005 - 18:29 #7
Tonny > du skal bare huske at den højere FSB sluger mere strøm :D

"Mon ikke Pentium M 1.6 ghz 533MHz FSB udnytter DDR2 bedre end Pentium M 1.7 ghz 400MHz FSB?
Vil mene det er forskellen"

Du har ret, og grunden til dette,e r fordi de er bygget til hinanden! Dog er vi i marginaler, men  any way :D

Planen med DDRII på Sonoma, var strømbesparelsen.

Bl.a. er systembussen hævet fra 400MHz til 533MHz, hvilket hjælper med til en del bedre dataoverførsel mellem CPU og chipset. Hertil kommer der også to andre typer Pentium M med lanceringen. De skulle tilbyde en del mindre strømforbrug.

Men Sonoma har IKKE længere levetid på opladningen. Ting som PCI Express, 533 på systembussen og ikke mindste Widescreen sluger mega strøm.

Personligt ville jeg hellere have Banias versionen, men må sige at Asus har frigivet et nyt brag af en maskine med Sonoma i.
Avatar billede karstenfl Nybegynder
18. juli 2005 - 22:50 #8
Tak for hjælpen, allesammen
Avatar billede huset Praktikant
18. juli 2005 - 22:51 #9
Betyder det vi skal smide et svar?
Avatar billede karstenfl Nybegynder
18. juli 2005 - 22:53 #10
jeg tror det. Kan ikke lukke den.
Avatar billede huset Praktikant
18. juli 2005 - 22:55 #11
Du skal bede folk smide et svar før du kan

http://expfaq.1go.dk/?id=3#behandling_af_svar
Avatar billede karstenfl Nybegynder
18. juli 2005 - 22:59 #12
kunne du ikke smide et svar?
Avatar billede huset Praktikant
18. juli 2005 - 23:03 #13
Yep
Avatar billede huset Praktikant
18. juli 2005 - 23:04 #14
http://www.eksperten.dk/spm/353376

Dette som er fra 2003 kan du nok også lukke :D
Avatar billede huset Praktikant
18. juli 2005 - 23:05 #15
Avatar billede karstenfl Nybegynder
18. juli 2005 - 23:10 #16
Hehe ja det er rigtig. Ikke til at holde styr på det hele :-)
Avatar billede karstenfl Nybegynder
18. juli 2005 - 23:11 #17
Du kunne vel ikke smide et svar ind der også?
Avatar billede huset Praktikant
18. juli 2005 - 23:15 #18
Nej jeg deltaget ikke du otalte tråd.

Bed folk der deltager i tråden om at smide et svar.