Avatar billede lonepeter Novice
16. juli 2005 - 12:04 Der er 5 kommentarer og
1 løsning

Tja, måske et spørgsmål om ophavsret

Hejsa...

Jeg har igennem tiderne købt en del ordbøger og opslagsværker hvor der udover selve bogen også har fulgt en cd-rom med indholdet elektronisk.

Da jeg udelukkende bruger den elektroniske udgave, er mit spørgsmål så om jeg må sælge den trykte udgave og beholde den elektroniske.

Umidlbart synes jeg ikke at kunne se nogle steder at de to udgaver skal følge hinnanden men på den anden side kan man jo også sige at det måske er logisk at man ikke bare må sælge den ene halvdel, for på den måde er der jo to som kan få glæde af det samme værk på samme tidspunkt...

Er der nogle der har erfaringer med dette eller måske kan finde et link der kan afklare dette...?!?

Peter
Avatar billede tobiaseld Nybegynder
16. juli 2005 - 14:17 #1
Sådan som jeg ser det:

Du må tage en kopi af hvad-enten-det-nu-drejer-sig-om til eget brug, men ikke sælge det eller give det væk. Når man får to eksemplarer (en på papir og en elektronisk) må det være nøjagtigt det samme, de har blot taget kopien for dig. Du må kun bruge den selv.
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
16. juli 2005 - 16:17 #2
En CD-rom er vel næppe at regne for en kopi af en bog?
Avatar billede bufferzone Praktikant
16. juli 2005 - 16:21 #3
Det er nok mere et spørgsmål om ordbøgernes licens bestemmelser og jeg er sikker på at de har betinget sig at både bog og CD følges ad, eller nærmere at du kun har ret til at bruge den elektroniske udgave hvis du også ejer bogen.

Læs licensbestemmelserne, jeg er sikker på at det er beskrevet der
Avatar billede area48 Nybegynder
16. juli 2005 - 17:36 #4
Som informationsmedarbejder op et dansk forlag kan jeg kun sige... NEJ,- det må du ikke uden at bryde ophavsrettighederne. Når bog og CD er indkøbt under samme isbn-nummer opfattes dette som ét eksemplar,- altså som en samlet enhed, der ikke må brydes uden at du overtræder ophavsretighederne...
Avatar billede lonepeter Novice
16. juli 2005 - 21:00 #5
Jamen så må jeg da hellere lade være med det... :-)

Selvom I jo er temlig enige om svaret vil jeg alligevel lade points gå tili area48, da det lader til at det er ham der lå inde med det "endegyldige svar"

Så area48 smid et svar...
Avatar billede area48 Nybegynder
17. juli 2005 - 10:29 #6
takker...