Avatar billede p_bork Nybegynder
16. juli 2005 - 04:09 Der er 5 kommentarer

Ping får timeout på min egen ip

Hej eksperter, håber virkelig i kan hjælpe her, for jeg forstår ingenting.

Jeg har en thomson speedtouch 510 modem/router, der har en dynamisk ip-addresse (lige nu er den 217.136.206.244, ifølge web-konfigurations-siden og whatsmyip.org). Jeg ville forvente at kommandoen: "ping 217.136.206.244", ville få svar. Men nej! Den får timeout. Hvad i alverden kan være årsagen?

Jeg kunne godt tænke mig senere at køre en eller flere servere bag den router, men jeg kommer ikke langt så længe man ikke en gang kan pinge den.

Tak!
Avatar billede riversen Nybegynder
16. juli 2005 - 07:17 #1
Ikke alle routere understøtter, at man pinger dem fra LAN på WAN ip'en. Det bedste er, at du lige får en ven eller en anden ekstern person til at prøve at pinge. Hvis det ikke virker, kan det være, at din router er sat op til ikke at svare på ping request. Uanset hvad burde ingen af delene forhindre dig i at sætte servere op så længe du har mulighed for at åbne portene i din router
Avatar billede p_bork Nybegynder
16. juli 2005 - 09:41 #2
Tak for det hurtige svar :).

Jeg fandt ud af at folk fra WAN heller ikke fik svar fra routeren/modemet, men det har du sikkert ret i ikke er noget vigtigt.

Men hvis jeg sætter NAPT op til at føre kommunikation videre gør det heller ingen forskel. Jeg har en SSH server kørende på 10.0.0.40:22, og har følgene NAPT indstillinger på routeren/modemet:

Inside address: 10.0.0.40:22
Outside address: unspecified:22
Prot: tcp
State: none

Standard server: 10.0.0.40:22

Men hvis man prøver at forbinde til min (dynamiske) ip-addresse på port 22 med en ssh klient, siger den "the host was unreachable".

Jeg har en dårlig forståelse af hvordan min router/modem fungere, så jeg håber det er noget åbenlyst jeg gør forkert.

Tak
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
16. juli 2005 - 09:43 #3
Det kan også meget vel være at din router af sikkerhedsgrunde simpelthen ignorerer ping-requests ved at blokere den port, ping bruger.
Det betyder ikke nødvendigvis at den også ignorerer port 80 (web server-port) eller andre.
Typisk kan sådan noget indstilles så den svarer på ping/de porte du skal bruge. Jeg kender desværre ikke din konkrete router så jeg kan ikke fortælle dig nøjagtigt hvor.
Avatar billede ksoren Nybegynder
17. juli 2005 - 23:31 #4
Når man roder med netværk, er en netværkssniffer et god ting at have liggende. I dit tilfælde kunne den bruges til at kontrollere om routeren overhovedet sender noget videre.

-- Og den normale ping benytter slet ingen porte
Avatar billede p_bork Nybegynder
17. juli 2005 - 23:49 #5
Ok, tak for tippet. Jeg kender desværre ikke lige nogen netværkssniffer, så hvis der er en der kan smide et link til en dejlig en, så ville jeg være taknemmelig.