Avatar billede sen60 Nybegynder
15. juli 2005 - 01:55 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Mobo - Asus K7V virker ikke.

Jeg har 2 ens bundkort - Asus K7V.
Det ene virker perfekt, når jeg tester med de grundlæggende komponenter.
Udskifter jeg bundkortet - og kun bundkortet, som har samme jumper-setting og BIOS indstilling, fryser systemet efter ca. ½ minut.
Hvad kan være galt?
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2005 - 02:01 #1
dårlige kondensatorer på det board der fejler ? (de buler i toppen eller blvier misfarvede når elektolyt væsken siver ud)
Avatar billede sen60 Nybegynder
15. juli 2005 - 04:41 #2
Kondensatorer - er det de mange cylinderformede dele?
Hvor tydelig er en evt. udbuling - 1 mm eller mere?
Er evt. misfarvning ikke til at tage fejl af? Bliver de fugtige/fedtede?
Er væsken syreagtig?
Jeg kan hverken se eller mærke nogen symptomer.
Hvad kan ellers være galt?
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2005 - 11:52 #3
ja kondensatorerne er de runde komponenter, det er oftest dem i nærheden af cpuén der dør.
Typisk er bulen markant, så det er normalt ikke noget man er i tvivl om.
ja farven er typisk brunlig.

et strømforsynings problem ?
Avatar billede sen60 Nybegynder
15. juli 2005 - 15:18 #4
Opsætningen er ens.
Det må så være i strømkredsene på det fejlende kort, du hentyder til.
Er kondensatorerne med til at regulere/dosere strømmen?
Kan en kondensator udskiftes uden det helt store indgreb? Den har 2 ben, som jeg kan se.
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2005 - 15:24 #5
ja kondensatorer er små "batterier" som sørger for der altid er den nødvendige spænding /strøm til cpu´en, de kna godt udskiftes, men da et bundkort er lavet i mange lag, så skal man vide hvad man laver da man ellers risikerer at ødelægge selve printet
Avatar billede sen60 Nybegynder
15. juli 2005 - 16:47 #6
Lige et sidste spørgsmål.
Hvis fejlen er som omtalt her med utilstrækkelig spænding/strøm, hvad vil din vurdering så være med hensyn til at redde eller kassere kortet?
Jeg kvier mig selvfølgelig ved det sidste, da jeg har CPU og ram, der matcher kortet. Men som landet ligger, kan jeg godt leve med en kyndig fagmands vurdering.
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2005 - 16:56 #7
er svært at sige uden at have haft det m,ellem hænderne, men med de priser nye bundkort har, kan det næsten ikek svare sig (medmindre det er eksotiske boards, dual eller quad kort)
Avatar billede sen60 Nybegynder
15. juli 2005 - 17:35 #8
Tak for god forklaring/beskrivelse.
Det har været til at forstå og har været lærerigt for en ukyndig.
Du fortjener pointene til fulde.

Hvordan gør man? Jeg forsøger med et svar.
Avatar billede screem_brille Novice
15. juli 2005 - 19:05 #9
jeg ligger hermed et svar som du nu kan acceptere ;)