Avatar billede xtcy Nybegynder
14. juli 2005 - 22:09 Der er 8 kommentarer

S-video problemer

Hey alle sammen..
jeg sidder her hos mine forældre i frankrig og er ved at gå ud af mit gode skind.. jeg skal ha sat min bærbare til tv'et via et s-video kabel..

igår fik vi det til at virke altså s-video stikket ind i min bærbare og ind i scarstikket i tvet.. det virkede fint med farver og det hele..
så idag da jeg prøvede igen så kan jeg kun få det frem i sort/hvid der kommer ingen farver overhovedet uanset hvad vi prøver.. igår var der heller ingen farver til at starte med.. vi vendte bare kablet om selvom det jo faktisk overhovedet ikke har noget at sige..

kører med windows XP og tv'et sættes som udvidet skærm til min pc.
derhjemme har jeg ingen problemer overhovedet med at få det til at virke..

hvad fanden kan dr være galt ?
Avatar billede steelman Novice
14. juli 2005 - 22:44 #1
Hmm... defekt kabel? Er der på scartstikket i tv'et mulighed for at skifte mellem In og Out?
Avatar billede ove.c Nybegynder
14. juli 2005 - 23:46 #2
Du kan jo ikke sætte S kablet ind i scartstikket - så du må have en converter - en af disse med 21 ben der går ind i fjernsynet og bagpå er der så nogle kabelforbindelser sædvanligvis et rødt og hvid til lyden en gul til det compositte videosignal - og så endelig S kablet - (husk at der er ingen lyd i S forbindelsen) der er også nogle af disse af disse convertere der har både ind og udgang - der er en lille skydekontakt - der skal stå i den rigtige stilling - nogle af disse convertere er ikke af den bedste kvalitet så prøv og vrid lidt i kablerne og kør kontakten frem og tilbage
Men når farven mangler er jeg enig med steelman  i at det er en dårlig forbindelse.

Du har ikke en composite udgang på din PC som du kunne prøve? Gult stik

Husk at fjernsynet skal være justeret til den rigtige indgang

Hvis du har en video tilsluttet fjernsynet prøv at sætte kablerne til denne.

Husk også her at kabeltilslutningen ind i videoen skal også være aktiv
Det var vidst hvad jeg kunne finde på lige nu
Avatar billede steelman Novice
14. juli 2005 - 23:52 #3
Hvad mener du lige med at man ikke kan sætte s-video i scartstikket? Det er jo netop det du selv skriver om at sætte s-kablet i en converter og så i scartstikket :-)

Min første tanke var om frankrig bruger NTSC istedet for PAL men det har jo virket for xtcy, så....

En anden ting, hvis der er en video/DVD tilsluttet samme tv, så prøv at tage det fra tv'et og brug det scartstik (hvis der er mere end ét på tv'et)

Ellers prøv at købe et nyt kabel - det koster ikke en bondegård
Avatar billede oddj0b Nybegynder
15. juli 2005 - 00:43 #4
De bruger en anden form for Pal end vi gør, prøv at ændre landet i dine indstillinger.
Avatar billede ove.c Nybegynder
15. juli 2005 - 09:26 #5
Det jeg mener med at man ikke kan sætte et S kabel i et scartstik er at et scart stik er en rektangulært sag med 21 ben med tilhøreende 21 ledninger (fuldt monteret)og et S kabel er et rundt stik med en diameter på ca 10 mm og 4 forbindelser + stel -disse 2 stik passer bare ikke sammen. - derfor skal der en converter i mellem

TV systemet i Frankrig hedder SECAM - det havde jeg tænkt på - men da det jo virkede dagen før uden problemer burde det jo også virke dagen efter - det kunne jo være at Fjernsynet var taget med fra Danmark

Jeg er stadigvæk mest til tanken til en dårlig forbindelse eller en forkert justering af apperaturet

Eksempelvis hvis jeg slutter min S-VHS videomaskine til mit TV og justerer S-VHS maskinen til at afgive et conposite signal - så er der kun sort/hvid på fjernsynet
Avatar billede xtcy Nybegynder
15. juli 2005 - 12:29 #6
hey...
altså jo jeg har et scarstik medn input/output og ja det er sat rigtigt... hvis jeg flippet den over på output blvier det bare helt sort også kan jeg intet se på skærmen..

jeg har også prøvet samtlige af de forskellige PAL versioner jeg kan skifte mellem på min bærbare og har kun S-video output på den...

men fik det til at virke igen igår ved at stå og sætte kablet meget løst i og ellers stå og dreje/vride ganske lidt i kablet så kom der farver på... men lige så snart det sidder ordenligt i er det sort hvid...

så det må vel være et dårligt kabel..  men skal har ikke fået købt noget kabel som sluttet i gule stik... hvad end det så hedder.. altså S-video i den ene ende også det gule i den anden...
det er sådan et kabel jeg altid har brugt hjemme i DK og der virker fint hver eneste gang uden nogle problemer...

men prøver lige at køre hele møjet gennem Videoen senere...
Avatar billede xtcy Nybegynder
18. juli 2005 - 15:11 #7
så er jeg her igen..
kunne sgu ikke få lortet i videoen..
og det var stadig sort hvid da vi købte et andet kabel.. men altså kan stadig få farver på når vi bare sidde og justere lidt i kablet og lader det sidde meget løst i..

kan sgu ikke finde ud af hva faen der kan være galt..
men prøver på mit eget tv når jeg kommer hjem...
kan jo også være at det er på min bærbare den er gal
Avatar billede steelman Novice
18. juli 2005 - 15:56 #8
Tjaa... lyder som en løs forbindelse når det kommer frem ved at du sidder og "piller" lidt med stikket