Avatar billede ulrich_ Nybegynder
14. juli 2005 - 15:08 Der er 1 kommentar

Automatisk karaktersetup i Windows XP

Hej Eksperter..

Jeg ved ikke om det er det rigtige forum jeg er havnet i, men jeg prøver nu alligevel. Så må i flytte mig lidt rundt, eller give mig ét præg om hvor det hører til.

Jeg installerer utrolig mange PC'er daglig. For at give en lyn hurtig forklaring på hvordan det bliver installeret, korter jeg det ned så meget jeg kan.

Det er en unattended installation af Windows XP som foregår via netværk.

Man opretter en konto på en server, hvortil man tilføjer en bruger fra Active Directory. Når Windows er installeret (selvfølgelig finder den de rigtige drivere, uanset model) går den igang med at installere div. programmer så som Officepakken, Acrobat Reader, Krypterings software osv. Alt dette bliver automatisk lavet til brugeren man valgte i AD.

Nok om systemet, nu til mit virkelige problem. Systemet er jo engelsk, dog bliver der installeret en dansk sprogpakke ovenpå, som ganske enkelt også bliver sat på som default. Den bliver skam også sat på til dansk keyboard.

Men som i kan se på nedenstående billede, bliver Non-unicode programmer ikke sat til Dansk. Kan man lave en eller anden fil, jeg kan smide i en runatonce.bat-fil under installationen? Det vil lette mig for utroligt meget arbejde nu, og i fremtiden, da jeg skal til at logge på som administrator, og ændre det manuelt.
http://maxi.users.whitehat.dk/unicode.JPG
Avatar billede hiks Nybegynder
19. juli 2005 - 11:21 #1
hej

hvis vi skal blive nogenlunde i kategorien kan man jo foreslå et vbs-script, som du kan køre i dine installationer og derved ændre registreringsdatabasen.

Du skal således have oprettet en script-fil som skal navngives: "dinfil.vbs" og denne redigerer du bare i notepad eller lign.

Indholdet er således det lidt mere besværlige, da den nøgle til Non-unicode lige skal lokaliseres i regdb'en og det den skal sættes til også skal findes. Mit gæt er at nøglen findes under den følgende sti (men har desværre ikke lige mere tid til lede):

HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Nls

Læs mere om WScript og ændringer i regdb:
http://www.ss64.com/wsh/regread.html - læs fra regdb
http://www.ss64.com/wsh/regdel.html - slet fra regdb
http://www.ss64.com/wsh/regwrite.html - skriv til regdb

Håber jeg fik dig lidt på vej.

/hiks