Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
14. juli 2005 - 12:15 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Køb af router? hvis man skal have 2 computere på nettet?

Hejsa!

Jeg bor på kollegie hvor vi deler en stor linje, som er delt ud på værelserne med forskellige routere så vidt jeg ved. Måden jeg kommer på nettet på, med min computer, er ved et almindeligt netkabel som går fra computeren og ind i væggen. I væggen er altså et almindeligt "hun-stik" magen til det i computeren på netkortet faktisk.

Hvis jeg gerne vil have mulighed for at have 2 computere online samtidig, når jeg kun har ét af sådan en slags stik i væggen, kan jeg så det?

Jeg har ikke så meget forstand på routere og switches, men findes der en router(?) der kan fordele internettet ud til 2 computere? Altså jeg har set normale routere som skal forbindes til en adsl-boks el. men er ikke sikker på det er det samme.

Da jeg kun skal bruge internet til 2 computere er 2 udgangsporte nok, men så vidt jeg har set kan man ofte kun få med 4 som minimum.

Det jeg søger er tips til gode billige routere som kan løse mit problem, med den måde jeg får internet på! (Hvis det altså er specielt og kræver specielle routere, det er jo det jeg ikke ved :D).

Håber i forstår mig, og kan hjælpe mig. Bare spørg yderligere hvis der er noget I ikke helt forstår, eller informationer I mangler.

Det ville være godt hvis jeg kunne få nogle specifikke anbefalinger på routertyper, som jeg så kan kigge lidt på, på edbpriser.dk.

på forhånd tak!
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
14. juli 2005 - 13:09 #1
Lige som en kommentar. Routeren skal ikke kunne andet end dele internettet ud til 2 maskiner, er det så en switch jeg skal have?

De fleste routere har jo firewall beskyttelse og alt muligt andet. Det behøver jeg ikke, det har jeg på begge mine computere...
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
14. juli 2005 - 13:12 #2
Eller hub måske? Ej nu er jeg forvirret :-)

En eller anden please help, jeg fatter ikke helt hvad det er jeg har brug for...
Avatar billede willadsen Nybegynder
14. juli 2005 - 13:13 #3
På de fleste kollegier hvor der er delt net ud til værelserne er der en stor central router der styrer det hele, det eneste jeg vil mene du skal bruge er en switch, til at sætte din compuetere til så skulle det køre

MVH Wiladsen
Avatar billede jimjimjam Nybegynder
14. juli 2005 - 13:14 #4
Hvad internet har i der hvor du befinder dig?

Mit bud vil være i skal ha en switch!
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
14. juli 2005 - 13:29 #5
tak willadsen, ja jeg har læst mig til lidt omkring netværk på nettet, og der stod også at man skulle bruge en switch, så nu føler jeg mig sikker på det :-)

jimjimjam har hastigheden på nettet noget at gøre med hvad man skal bruge? det har jeg da ikke hørt om. Nå men nettet svinger lidt. Nettet er 4mbit, men vi er altså over 300 der deler det :D så på en god dag har jeg 512kbit her i ferien hvor folk ikke er hjemme :-)
Avatar billede willadsen Nybegynder
14. juli 2005 - 13:48 #6
oki hviælket kollegie er det??, bare nysgerrig har selv haft en del med kollegienetværk at gøre, men kun i odense
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
14. juli 2005 - 13:55 #7
Hjortespringskollegiet i Herlev :-) Mener IT-udvalget herude har sagt at der er flere routere som fordeler til hele kollegiet. Nogle er godt gamle, men de fleste steder skulle netværket være oppe på 100mbps.
Avatar billede kenp Novice
14. juli 2005 - 14:31 #8
problemet er at hvis du kun køber en swich og netværket er sat således op at du kun kan få 1 computer på så vil det ikek virke med en swich... så skal du bruge en router.
Avatar billede bjoern_bertelsen Nybegynder
21. juli 2005 - 21:44 #9
jeg har fået at vide af kloge hoveder på kollegiet at en switch godt kan fungere.
Avatar billede kenp Novice
21. juli 2005 - 23:35 #10
tjooo hvis du har mere end 1 ip-adresse du kan tage så kan du godt nøjes med en swich.
Avatar billede willadsen Nybegynder
22. juli 2005 - 00:21 #11
I langt de fleste tilfælde uddeles IP Via DHCP, og det er en Intern IP der bliver delt rundt, derfor skulle det være meget mystiskt om det ikke ville virke med en switch