Avatar billede Slettet bruger
13. juli 2005 - 00:13 Der er 12 kommentarer og
2 løsninger

Er dette et godt køb?

Hejsa.

Jeg skal købe en bærbar PC til hjemmearbejdet, og overvejer dette tilbud:
DELL Latitude D810
http://www1.euro.dell.com/content/products/productdetails.aspx?c=dk&cs=dkdhs1&id=latit_d810&l=da&s=dhs

Maskinen skal kun bruges som kontor-maskine, den skal altså ikke bruges til spil.
Men den skal være hurtig, stabil og fremtids-sikret.

PS: Jeg har trådløst netværk, hvorfor netværksdelen i PCén måske skal udskiftes, før jeg køber den?

MEN:
- Er tilbudet pengene værd?
- Skal jeg tilføje en opgradering (fx. flere ram), for at få en rigtig god og fremtids-sikret maskine?
- Eller er der et bedre tilbud et andet sted, fx. et helt andet mærke end DELL?

Alle forslag modtages meget gerne! :-)
Avatar billede espersen Novice
13. juli 2005 - 00:14 #1
se efter Centrino-maskiner, hvor CPUen er strømbesparende (og derfor ikke udvikler så megte varme, hvilket igen betyder at der ikke konstant er en larmende blæser!)

der er ingen korrekte angivelser - det kan kun være en tommelfinger-regel !! (jeg ville sige 1,5)

Om det er en 3,1 eller 1,8 er svært at sammenligne direkte - de er gode til hver sit..

Læs lige denne test, hvor der sammenlignes med alm. P4 - så kan du bedre se forskellen. http://www20.tomshardware.com/mobile/20030212/index.html

Celeron M er en skrabet version af Pentium M - og er ikke mit 1. valg
Avatar billede espersen Novice
13. juli 2005 - 00:16 #2
Celeron M er dog klart en strømesparende CPU - så et ok valg til en Office-maskine - men har du større krav bør du klart gå efter Pentium M (som er en del af Centrino-platformen).

Celeron M er ikke samme strømesparende CPU som Pentium M, da Celeron kører med konstant fart/mhz. Pentium M derimod skruer op og ned for Mhz alt efter hvad du bruger maskinen til.

se denne test hvor Pentium M og Celeron M sammelignes : http://www.tomshardware.com/mobile/20040309/index.html

Se desuden denne helt opdaterede købeguide : http://www.laptopworld.dk/index.php?id=22
Avatar billede egr_sli Nybegynder
13. juli 2005 - 00:27 #3
hej...
jeg ville nuppe sådan en her, da jeg har hørt at folk ikke var så tilfredse med dell
http://www.edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=140895
den er billigere, og i mine øjne bedre til dig.
den er kraftfuld og kan sagtens klare lidt af hvert !
læg mærke til ddr2 ram som er væsenligt hurtigere !
Avatar billede positron33 Nybegynder
13. juli 2005 - 00:46 #4
Er fuldstændig enig med egr sli. Hamrende god bærbar til prisen, den Acer :)
Avatar billede kelfe Nybegynder
13. juli 2005 - 01:23 #5
Jeg vil ikke slutte mig til egr sli og positron33.
Den acer computer de foreslår har en skærm med en opløsning på 1024x768 og selv til kontor arbejde vil jeg tro at du vil blive irriteret over dette. At de 512 mb ram er ddr 2 betyder ikke det store på ydelsen når vi snakker kontorbrug. Man skal presse computeren ret meget før at du vil kunne mærke det, og så vil man i større grad kunne mærke forskellen ved at have 512 mb mere, men det kommer selvfølgelig an på situationen. Det skal dog til jeres forsvar siges at ddr2 ram er bedre, men i forhold til mer prisen vil jeg ikke sige at det er det værd.

Den dell bærbar du har fundet frem til vil jeg faktisk sige er et rigtig godt bud på en god bærbar. Der er dog lige nogle ting jeg ville vælge for at gøre den mere fremtids sikret og samtidig gøre det til en større fornøjelse at bruge den.
Først og fremmest vil du når du skal arbejde med en bærbar i længere tid nyde godt af en god skærm. (tastatur osv. er der ikke så meget at gøre ved)
Derfor ville jeg under Skærme vælge:
ATi X600: 15.4" WSXGA+ (1680x1050) skærm [tilføj kr 550,00
eller måske endda. ATi X600: 15.4" WUXGA (1920x1200) skærm [tilføj kr 912,50
lig mærke til at du får et meget bedre graffikkort med sammen med den bedre skærm for næsten ingen penge. (det koster det samme at opgradere skærmen alene)
samtidig får du en skærm som selv almindelige pc brugere har svært ved at hamle op med. Hvis du vælger den sidste skærm er det faktisk muligt for dig at se det nye HDTV på din computer i højeste opløsning. (det kalder jeg fremtidssikret). Og ja jeg ved godt at den er til kontorbrug, men du kan også have to dokumenter åbne ved siden af hinanden uden at du har problemer med at læse nogle af siderne.

Omkring det med rammene er det meget svært at hjælpe. Jeg synes at det er ret meget ekstra du skal give for at få nogle ram som til dels er lidt fremtissikret(1024 ddr2 ram ville ikke være dårligt).
Så jeg synes at du skal holde dig ved de 512 mb ddr ram som er sat i som standard. De andre muligheder vil jeg ihvertfald ikke ligefrem anbefale i forhold til pris/ydelse.

Man vil sikkert kunne finde mange andre bærbare computere som på papiret er ligeså gode men når vi snakker bærbare computere er markedet ikke helt på sammen måde. Her skal man også tænke på alt det andet som design og hvordan tastatur osv passer en. På en pc kan man altid vælge et andet tastatur men det kan man ikke med en bærbar, og derfor er det her smart at kigge lidt efter mærkevarer. Dell er ifølge min opfattelse et mærke man klart kan anbefale. En af mine venner har en dell bærbar og han klager bestemt ikke over den.

Jeg håber jeg kunne hjælpe.
Avatar billede egr_sli Nybegynder
13. juli 2005 - 01:31 #6
ja, hver sin smag ;D
hvorfor anbefaler du et radeon x600 grafikkort, er det ik lidt i overkanten til kontor brug ?
og læg endelig mærke til at en widescreen 15,4 skærm sluger ca. 10% mere strøm end en normal skærm ! til gengæld er det også meget federe, har selv en ;D
jeg har en 1024x768 skærm og der er ingen problemer, hverken når jeg skal spille eller skrive !
jeg sidder flere timer ved pc'en ;D hehe
Avatar billede espersen Novice
13. juli 2005 - 08:08 #7
tjek evt. Asus M3500 - lækker maskine ! : anmeldelse af den her :http://www.laptopworld.dk/index.php?id=105 (mit valg til kontor-maskine)

Personligt ville jeg ikke tage en Dell - bryder mig ikke om kabinettet (virker billigt) - og mener ikke er billigere end andre gode mærker. En anden stor ulempe: du kan ikke lige mærke, høre, føle, løfte og prøve din nye maskine før brug.
Avatar billede espersen Novice
13. juli 2005 - 08:12 #8
Jeg har selv en laptop med widescreen - virkeligt lækker at arbejde ved når man er ude - og væk fra min dockingstation. At det sluger lidt batteri opvejes nok af den bredere skærm, der giver god plads til at arbejde på.

Extend: Hvis du har andre behov end office (spil + grafiktunge sager -> så er der andre maskiner jeg vil anbefale)
Avatar billede strych9 Praktikant
13. juli 2005 - 08:51 #9
"Inkluderer 3 års International onsite service, næste arbejdsdag"

Det er ret vigtigt. I mit arbejde med support af HP laptops ser jeg desværre hele tiden folk som køber en maskine i føtex og stiller urealistiske store krav til servicen på dem. Disse folk har en tendens til at gå fuldstændig i selvsving når de opdager at der kun er 12 måneders garanti på en consumer computer, at den tager en uge eller to at reparere og at priserne for reparationer og reservedele udenfor garanti ER FULDSTÆNDIG UBLU.

Mærk dig iøvrigt mine ord: Mærket du køber er ligegyldigt. Når alt kommer til alt bliver Dell, HP, IBM, Vega+ og diverse no-name maskiner rullet ud fra de samme samlebånd og er bygget af de samme komponenter på samme fabrik. Sorry hvis det bryder en illusion hos nogle.
Det er utroligt vigtigt at du tager et godt kig på den service du betaler for som mer-pris på maskinen. 3 års on-site garanti betyder at de sender teknikere ud for at reparere hos dig, men du skal læse det med småt. Har de en max fix tid? Gælder det alle 3 år, eller bliver servicen droslet ned med maskinens alder? De fleste har telefonlinjer hvor du kan ringe og stille den slags kritiske spørgsmål.
Avatar billede huset Praktikant
13. juli 2005 - 09:22 #10
IBM laver deres egne :D

Ellers enig i resten
Avatar billede strych9 Praktikant
13. juli 2005 - 09:27 #11
Bortset fra at IBM ikke laver laptops længere.
Men nej, IBM fik deres laptops lavet af Arima og Quanta i Taiwan. Dette gælder iøvrigt både design og manufacture. Quanta laver også laptops for Dell, HP osv..  Tro mig =)
Avatar billede huset Praktikant
13. juli 2005 - 09:28 #12
Det ved jeg alt om, men IBM er det eneste firma som har deres helt eget.

Resten er som du siger bambus maskiner
Avatar billede cyberspace Nybegynder
13. juli 2005 - 11:01 #13
der står ikke noget om ram str. 256/512MB eller?
Avatar billede Slettet bruger
30. juli 2005 - 16:59 #14
Hej igen.

Ja, mange gode og brugbare svar blev det til. Lidt her og lidt der. :-)
Jeg takker mange gange for jeres gode ideer og tips, og strøer points ud med løs hånd.