Avatar billede mdez Nybegynder
11. juli 2005 - 21:38 Der er 6 kommentarer

Dynamisk zoom på højopl. billede yawah.com

Er der nogen der har en ide om hvilken teknologi/komprimering der benyttes på http://www.yawah.com/ - har de lavet et eller andet custom halløj eller? Der må selvfølgelig foregå et eller andet serverside - men hvordan kan man vise "progressiv" download af et billede fx?
Avatar billede _k Nybegynder
12. juli 2005 - 10:10 #1
Hemmeligheden ligger serverside. Ifølge det her dokument benytter de Java Servlets: http://www.fsi-viewer.com/pdf/FSI_Pricelist.pdf (næsten nederst)

Hemmeligheden bag progressiv indload, tror jeg, ligger i, at de har et lavt opløseligt billede, som toner over i et højtopløseligt billede. Og det er jo en ret simpel effekt selv at lave. Det der er knap så simpelt er at slippe for at loade det højtopløselige billede fra start.

I PHP kan man også arbejde serverside med billeder. Altså klippe i dem, ændre deres propertioner og deres opløsning. Umiddelbart ville jeg skyde på at man kunne opnå samme effekt som i dit eksempel, men det kræver nok lidt arbejde at få det til at blive lige så lækkert og smooth (og ikke mindst dynamisk) som det de har opnået.
Avatar billede mdez Nybegynder
12. juli 2005 - 14:00 #2
Hm.. de servlets må arbejde ret hurtigt.. har selv lavet noget lignende hvor jeg har en asp-fil + aspImage(komponent) som skalerer og udklipper de nødvendige billeder.. performance er en del under det man ser på yawah's model, så det kunne være spændende hvis der eksisterede et eller andet (billigt) "billede-streaming" software eller hvad det nu hedder.
Det andet er, at det bliver ret så belastende for serveren at skulle klippe og skalere rundt i store billeder hele tiden..
Avatar billede mobius6 Juniormester
12. juli 2005 - 20:22 #3
(har ingen ide om hvordan det gøres men har en lille kommentar til brugbarheden, jeg sider pt på en halvsur 1Mb forbindelse, de 8-10 sekunder det tager hvergang der opdateres er dræbende og kompenserer på ingen måde for de måske 30 sec man som bruger skulle have ventet på at få højopløsning fra start... på den den gode forbendelse virker det fint dog.)
Avatar billede _k Nybegynder
12. juli 2005 - 20:30 #4
Jeg kender ikke selv til noget billed-stream-program - og slet ikke hvis det skal være kompatibelt med Flash. Men har du behovet, så er de 3-4000 kroner en licens koster vel ikke den dårligste investering i verden?

Mobius6: Catch your drift, men til nogle formål, hvor det handler om at kigge på mange billeder men zoome i få (eller hvis det vitterligt er kæmpe billeder), så har funktionaliteten vel sin plads?
Avatar billede mdez Nybegynder
12. juli 2005 - 21:21 #5
Jeg har prøvet at downloade nogle evalueringsversioner af noget af det .. de programmer jeg derigennem har prøvet har været noget med at billederne skal "konverteres" (opdeles i hundredevis små jpegs). Behovet jeg står med er, at det skal kunne gøres med stort set et hvilket som helst (jpeg)billede... desuden er det til et produkt som sandsynligvis skal sælges videre og så er det jo rart at have lavet det meste selv :) (så man selv laver flashen og finder noget, den kan snakke fornuftigt med serverside...)
Avatar billede _k Nybegynder
12. juli 2005 - 21:49 #6
Ja, kontrol er ikke nogen tosset ting, hvis man skal sælge videre og stå med ansvaret ;o)

Lyder da også vanvittigt, at skulle dele sine billeder op i flere dele! Der må du da kunne lave noget smartere serverside. Nu er min erfaring ikke den helt vilde med at skære billeder til i PHP, men de gallerier osv. jeg har været inde over dér, har langtfra trukket tænderne ud på serveren. Eftersom PHP er gratis, og dertil bliver flittigt anvendt til editering af billeder, kunne det måske være et alternativ?