Avatar billede steelman Novice
10. juli 2005 - 00:20 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Win98 istedet for Ubuntu

Hej,

Jeg har Ubuntu på min (ældre) laptop, men jeg vil gerne have windows 98 på istedet. Men når jeg forsøger at smide det på via den orginale installations cd-rom jeg har, så får jeg fejlbesked om at der ikke er nok hukommelse og at installationen bliver afbrudt.

Hvad kan jeg gøre?

/Steelman
Avatar billede hallelujah Nybegynder
10. juli 2005 - 00:35 #1
Har du haft installeret Win98 på den før? For det burde ikke være Ubuntu der gør der, medmindre at du med hukommelse mener at der er for lidt plads på harddisken?
Avatar billede steelman Novice
10. juli 2005 - 00:36 #2
Ja jeg har haft win98 før (maskinen var "født" med det)... Narj jeg går ud fra at det er ram den snakker om, når den skriver "ikke tilstrækelig hukommelse"
Avatar billede hallelujah Nybegynder
10. juli 2005 - 00:40 #3
Altså du kunne overveje at prøve at formatere harddisken først, men jeg er ikke sikker på at det vil hjælpe noget. Har du gjort noget ved computeren siden altså hardwaremæssigt? Ellers vil jeg nok foreslå at du prøver at spørge inde under windows hjælp. De ved nok mere om hvad du kan gøre. Men du kunne jo prøve at formatere først og se om det hjælper.
Avatar billede steelman Novice
10. juli 2005 - 00:43 #4
altså ved at oprette en startdisk?
Avatar billede jens_bach Nybegynder
10. juli 2005 - 01:09 #5
boot'er du fra cd'en ? eller disketter.

hvis disketter, se efter om du har dette i din config sys
-----
device=himem.sys /testmem:off
files=60
buffers=20
dos=high,umb
stacks=9,256
lastdrive=z

du kan nemlig få denne fejl hvis du ikke loader himem.sys
Avatar billede hallelujah Nybegynder
10. juli 2005 - 01:13 #6
Hvis du har en diskette og kan bruge den så kan du jo prøve det.
Avatar billede steelman Novice
10. juli 2005 - 01:13 #7
Som der står i spørgsmåls-teksten booter jeg fra installations cd-rommen
Avatar billede hallelujah Nybegynder
10. juli 2005 - 01:18 #8
Du kan også prøve at starte op på Ubuntu cd'en og se om du kan formatere fra den i FAT.
Avatar billede Slettet bruger
10. juli 2005 - 08:20 #9
1) i BIOS sætter du menuen "Load setup default)
2) din haddisk skal renses ordentlig enten med "killdisk" eller delpart.exe
3) du skal slette alle dine nuværende partitioner og oprette en ny
4) du skal foretage en grundformatering  (format c: /u)
Se http://www.helgec.dk/bootcd.html  http://www.helgec.dk/format_floppy.html
Avatar billede steelman Novice
12. juli 2005 - 17:01 #10
Det lykkedes mig overhoved ikke at kunne formatere HD'en med en startdiskette. Så jeg fik lavet en diskette med killdisk som helgec foreslog og så kunne jeg formatere og lægge windows 98 ind. Tak for hjælpen - lægger du et svar helgec?
Avatar billede Slettet bruger
12. juli 2005 - 17:09 #11
:o)
Avatar billede kubuntu Nybegynder
26. juli 2005 - 16:58 #12
...må jeg have lov at spørge hvorfor du ønsker Win98 fremfor Ubuntu - Det er da absurt!
Avatar billede steelman Novice
03. august 2005 - 22:47 #13
... fordi jeg opgav at sætte mig ind i linux :-(