Avatar billede edvardj Novice
07. juli 2005 - 11:13 Der er 15 kommentarer og
3 løsninger

backup af min egen server

hvordan får jeg taget en fulstændig backup af min server
såå hvis der sker noget jeg bare kan smide dvden i og starte op igen ??

jeg har lavet min server igemmen XP pro IIS

og har installeret php og mysql

gerne forklaring trin for trin ønskes

P.S jeg har hørt noget om et image i norton ghost ?????
Avatar billede wise Seniormester
07. juli 2005 - 11:31 #1
Tjaeee, det lyder altså ikke til at have meget med Novell Netware at gøre...

Men det som du vil have fat i er et program der kan lave "disaster recovery". Det kan gøres med Norton Ghost, PQ drive image eller andre imageprogammer. (Under linux findes der gratis programmer).
Den svære del er ikke at tage imaget, men at få det lagt så du nemt kan lægge det retur på en tom maskine, uden først at skulle installere et OS. Du skal altså have noget software på disken så du kan boote direkte og lægge ind uden at være afhængig af noget på modtager maskinen.
Den anden svære del er hvordan du håndtere dine data. Hvis den server bruges til noget, så kommer der jo værdifulde data fra nu og til den brager ned - og de vil ikke være med på din dvd...
OG endelig så husk på at et image kun passer til PRÆCIS den samme maskine, hvis du opgradere dit bundkort fordi det er det som er fejlet kan det være at XP ikke vil fungere fra at image...
Avatar billede seeker Nybegynder
07. juli 2005 - 11:35 #2
Procedure for backup.

For at backe data op. Skal services med obne filer så som IIS, SQL, ect. Stoppes så der er 100% adgang til alle filer.
Du skal bruge et backup windows har et indbygget som jeg vist nok er ok, eller har je gode erfaringer med Veritas BackupExec (sidst nævnte kan tage NOGLE åbne filer automatisk uden at stoppe services)

Under alle omstændigheder, så bør du lavet et par test backups og så tjekke loggen på hvad du har eller ikke har fået backed up.

Restore
Du installere Windows igen i en minimum installation og køre her efter din restore ind, reboot og vupti så er det hele tilbage.

Alternativet
Du vil gerne have et system hvor du bare smide en disk i og så kommer den op. Det kan man næste kun med en ghost løsning. Dog skal man reboote maskinen og boote på en disk for at ghoste en PC.

Du fra hvad du selv siger så syntes jeg at du skal kikke lidt på Symantec Ghost. Det er lidt omstændigt at tage backup men restore er hurtig og sikker da det jo er en clon af harddisken du bare læser ind.

My FINAL advise
Køb ghost og så for du har en extra maskine med plads til et image i tilfælde af restore og tage en clon af harddiske bruget standart/simpelt/billigt/freeware backup system og tag løbende back up af data og brænd/kopier det ud. Når der laves STORE ændringer på server tager du en nyt ghost og køre så igen backup af data som normalt.
Skulle uheldet være ude, kan du pushe dit ghost image ud på serveren og så opdatere dataen via backup.

Vupti super sikker backup med minimum af nedetid og hurtigt reetablering.
Avatar billede edvardj Novice
07. juli 2005 - 11:53 #3
hej Seeker  jeg har programmet norton ghost  kan det ik bruges ?
Avatar billede wise Seniormester
07. juli 2005 - 11:57 #4
Norton Ghost er et program der kan lave images (konplet kopi af en disk) og ikke andet, så jo det kan godt bruges...
Avatar billede edvardj Novice
07. juli 2005 - 11:58 #5
okay det er helt nyt jeg har aldrig brugt det før

nogle der selv har det, og kan fortælle hvordan man gør :-)
Avatar billede seeker Nybegynder
07. juli 2005 - 12:05 #6
Du installere det og laver en boot disk (med netdrivere) så booter du på disken, cloner HDD til en netdrev og så har du en kopi. Det er derfor jeg mener at du skal bruge et backup system også ,da man nok ik gidder at genstarte sin server så tit.
Avatar billede wise Seniormester
07. juli 2005 - 12:06 #7
Har ikke selv prøvet ghost, men konkurrenten Drive Image... Den findes i en windows og en dos version. Hvis man skal kunne køre den på en maskine efter et nedbrud gør man sig selv en tjeneste ved at lære dos versionen da den kan kører fra en bootdisk. Den anden version kræver jo selvklart at du først installere windows...

Driveimage starter du og har så 3 valg
- Kopi fra disk til disk
- Kopi fra disk til fil
- Restore fra fil til disk

Thats it.

Du skal så have klargjort hvor du vil lægge filen, den skal ligge på en anden disk en den du kopiere fra. Jeg mener de helt nye versioner giver mulighed for at brænde direkte til en DVD / CD, og det ville jo nok være det nemmeste for dig.
Det vil dog nok kræver at du installere windowsversionen og laver imaget fra den...

Men altså grundlæggende så er Drive image ihvertfald ENORMT simpelt, så prøv at starte programmet og se hvilke muligheder det har...
Men det kræver nok at du har en FULD udgave af ghost og ikke bare en run-time version som du har fået med da du fik maskinen, for den kan formodentlig ikke lave images, kun restore dem så du kommer tilbage til den præinstallerede software.
Avatar billede seeker Nybegynder
07. juli 2005 - 12:08 #8
Når Ghost er installere er der et tool der hedder MakeDisk eller BootWizard (lidt forskelligt fra version til version, men det er noget i den retning).

Du skal dog op i en version (6 ?), 7 eller 8 for at du kan være sikker sammen med XP. Norton gohst lyder som en gammel version da nye versioner vist hedder symantec ghost
Avatar billede edvardj Novice
07. juli 2005 - 12:09 #9
glemte nok at sige at der ligger xp pro på min server og jeg selv kører med det også
Avatar billede edvardj Novice
07. juli 2005 - 12:09 #10
den norton ghost jeg har er ver 9.0
Avatar billede wise Seniormester
07. juli 2005 - 12:24 #11
He he har lige set at Ghost 9.0 faktisk er Drive Image som de har købt og brugt istedet for den tidligere ghost...

Se guide her
http://ghost.radified.com/

Her er om bootbar DVD
http://ghost.radified.com/bootable_cd_dvd.htm

OG her er bare quickstart
http://ghost.radified.com/ghost_1b.htm
Avatar billede edvardj Novice
07. juli 2005 - 12:46 #12
kan i ikke smide et svar så jeg kan del points ud :-)
Avatar billede wise Seniormester
07. juli 2005 - 13:28 #13
Jammen jo da... ;-)
Avatar billede seeker Nybegynder
07. juli 2005 - 13:44 #14
Held og lykke med det
Avatar billede edvardj Novice
07. juli 2005 - 14:57 #15
den vil ikke godtage at jeg deler points  100 til jer hver  når jeg trykker på accepter sker der ikke noget dvs den loader godtnok ny side men i har ikke fået de 100 hver :-/
Avatar billede t3ch Nybegynder
07. juli 2005 - 15:39 #16
Bruger selv Norton Ghost og kan helt sikkert anbefale det.
Du installere Norton Ghost på din server, går ind og vælger at lave backup af dit systemdrev, og gemmer imagefilen på et andet drev/dvd.

Når du så vil restore, smider du Ghost cd'en i og booter op på den.
Her for du mulighed for at vælge restore og fra hvilken lokation (dit backupdrev eller DVD/CD).

Derefter restore den dit systemdrev.
Hele processen tager omkring 15min for en fuldt installeret XP Pro med Office, etc. :)
Avatar billede t3ch Nybegynder
07. juli 2005 - 15:40 #17
Vil mene en guide er til mere forvirring end nytte.
Programmet er meget simpelt og lige til. :)
Avatar billede ukdtom Nybegynder
22. juli 2005 - 00:39 #18
Hvis det er Netware, er der KUN en ting der duer, nemlig PortLock !!!