Avatar billede jemmer Nybegynder
07. juli 2005 - 00:40 Der er 4 kommentarer

Redundans på IIS og MS SQL

Vi har en server med IIS6 og MS SQL 2000 kører 4 databaser til 1 website

Vi vil godt have en ekstra server som failover. Men den skal jo have opdateret database når det sker med hovedserveren.

Nogle gode ide'er til det ?
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2005 - 07:00 #1
Det er desværre ikke så lige til, ej hellere økonomisk, men read and weep:

http://www.microsoft.com/technet/prodtechnol/sql/2000/maintain/failclus.mspx
Avatar billede Slettet bruger
07. juli 2005 - 21:05 #2
Man bør tænke på hvilken løsning der er bedst til scenariet.
Hvis du vil burge Microsoft's løsning fra kryptos' indlæg bør du bemærke at denne løsning kræver:

- Windows Advanced Server
- SQL Server Enterprise Edition
- Quorum device (maskine med cluster-metadata. Går denne enhed ned, går hele clusteret ned!)
- Denne løsning kan KUN håndtere Shared device (med mindre man kører replikerings-filsystemer)

Desuden får du med denne løsning, ikke failover på din IIS.

Jeg vil istedet anbefale dig, at tage et kig på SteelEye LifeKeeper.

Hurtige facts:

- Kræver IKKE advanced/enterprise edition af Windows (eller applikationen)
- Kræver IKKE quorum device
- Har indbygget blockdevice replikering. Så denne løsning, kan både håndtere shared storage - eller disk2disk replikering (på blok-niveau, altså også åbne filer)

Desuden har LifeKeeper proaktiv beskyttelse af applikationen/erne, så den vil typisk reagere INDEN systemet/applikationen fejler.

Du kan læse mere om LifeKeeper på www.lifekeeper.com
Avatar billede arne_v Ekspert
07. juli 2005 - 21:44 #3
jeg kender ikke LifeKeeper produktet

block device replikering er ikke det samme som database replikering

man kan ikke sige at block device replikering er dårligt - det er jo
nærmest RAID 1 over netværk

men jeg vil ikke kalde det en erstatning for database replikering

snarere en erstatning for en dyr FC løsning

effekten af en billig disk replikering over afstand med noget fornuftigt
failover af apps kan dog løse mange problemer
Avatar billede Slettet bruger
11. juli 2005 - 16:21 #4
Jeg er helt enig arne_v. Datareplikering er absolut ikke det samme som databasereplikering.
Jeg ser dog ingen grund til at invistere i (relativt) dyre databasereplikerings-mekanismer til ovenstående failover-miljø.

Derimod ville LifeKeeper være en fornuftig løsning, da denne både replikerer IIS og MSSQL (og andet data, hvis dette ønskes) og skaber en habil failoverløsning på tværs af IIS og MSSQL.