Avatar billede lk Nybegynder
08. april 2001 - 14:53 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Rengøring af skærm

Jeg har sådan en fin og lækker \"studio display\" skærm til G4årn, men den er blevet noget fedtet og snavset - hvordan gør man den ren uden at ødelægge den?
PS: Jeg vil helst høre fra folk der selv har prøvet deres egne løsninger :-)
Avatar billede darksaint Nybegynder
08. april 2001 - 15:02 #1
Sprit sulfo og varmt vandt dog brug kun meget lille smule sulfo :-)
Avatar billede hotpop Novice
08. april 2001 - 15:41 #2
hold da kæft mand... det er sgu da bare at prøve sig frem! Har ikke hørt om nogen der har ødelagt skærmen ved at bruge noget forkert!
Avatar billede lk Nybegynder
08. april 2001 - 17:31 #3
hotpop > hvad er det for en måde at tale på? Har du et meget sørgeligt liv siden du må ytre dig i en diskussion hvor du ikke har noget at sige?
Selvom du ikke har hørt om det kan der da godt være nogen (mig) der har dette problem.
Dårlig nørde-karma på Eksperten. Øv.

Darksaint > Tak for svaret.
Avatar billede halifax Nybegynder
08. april 2001 - 17:42 #4
lk -> jeg synes ikke darksaint siger noget, der er bedre end hottops svar - f.eks siger kan ikke noget om, hvordan den \"meget lille smule\" (sikken et udtryk) skal bruges. Det er bl.a. af betydning, at du ikke pøser den \"meget lille smule\" direkte på skærmen, men bruger en blød klud eller f.eks en kleenix serviet på skærmfronten. Du har måske aldrig prøvet rengøring før - det overlader du nok til mor eller til konen. Du virker da lidt som en \"tøsedreng\" på den måde du tager til genmæle over for hottop. Tag dog initiativ selv og prøv dig frem, hvis du ellers nogensinde har haft en sulfoklud i hånden!
Avatar billede zycho Nybegynder
08. april 2001 - 17:45 #5
lk >> Med min skærm må man ikke bruge sprit!! Hvilken en har du??

Jeg har Sony G400P. Da jeg købte den, fulgte der en advarsel med hvor der stod at man bl.a. ikke måtte rengøre skærmen med sprit!!
Avatar billede darksaint Nybegynder
08. april 2001 - 17:50 #6
halifax >> jaaa excuse mig fordi jeg siger noget men du ved åbenbart alting prøver bare og komme med et godt råd men efter din mening skal der åbenbart ikke siges andet end hvad du diktere....
Avatar billede hotpop Novice
08. april 2001 - 20:47 #7
halifax> Navnet er HOTPOP!
lk> Er ikke nørd men det er da tilladt at bruge hovedet ikk? P.s. Sprit er fin til at pudse skærme i!
Avatar billede lem Nybegynder
08. april 2001 - 21:27 #8
Der findes mange slags mennesker, før man ved bedre burde man respektere dem alle.
Der findes ingen dumme spørgsmål, kun......
Hvis lk er af den type der spørger før han prøver,
så lad dog ham om det. Men at halifax og hotpop er af den type der skræmmer lk\' type til ikke at stille den slags spørgsmål, der gerne skal være plads til her på eksperten, finder jeg overlegent og ondsindet. Skam jer!!!!!
Avatar billede halifax Nybegynder
09. april 2001 - 02:09 #9
lem (og andre) Jeg skammer mig nu ikke og vil heller ikke spille hverken overlegen eller ondsindet. Jeg har villet provokere lidt for at få folk til at indse, at man bør og skal tage lidt initiativ selv og træffe beslutninger som selvstændigt individ før man stjæler andres tid ved at spørge om alt muligt. Prøv at finde en løsning selv. Når mulighederne er udtømte, så spørg.
lk oplyser, at han har en \"fin og lækker studio display skærm\". Godt nok! Men så antager jeg, at der med skærmen fulgte en brugsanvisning, som også indeholder et afsnit om rengøring! Det er min begrundelse for, at han vist ikke har vist ret meget initiativ og prøvet at finde løsningen selv.
Avatar billede your_choice Nybegynder
09. april 2001 - 02:12 #10
Kære IK
Du kan kontakte Office Line, telefonnummeret står på deres hjemmeside: www.officeline.dk

Der vil du forhåbentlig blive mødt med et høfligere svar end på denne side.

Avatar billede lem Nybegynder
09. april 2001 - 06:58 #11
Skærmen kan være købt sort eller der kan være en anden grund til at der ingen brugsanvisning er, det burde man ta\' i betragtning og ikke antage. Hvem fanden er du, siden du skal beslutte hvad \"man\" skal gøre og/eller ikke gøre. Du har muligheden for at score et par lette point, på trods af din dyrebare tid, hvilket du nu har brugt al for meget af, efter min mening. Smil for dig selv næste gang, der efter din mening kommer et
\"uselvstændigt\" spørgsmål og passér videre
til et i din \"klasse\".
Avatar billede dorkstar Nybegynder
09. april 2001 - 09:38 #12
1: Du må ALDRIG bruge sprit på en computerskærm. Alle skærme er forsynet med en antistatisk coating, der vil blive opløst, hvis du gør det.

2. Der findes masser af produkter på markedet specielt lavet til rengøring af skærme. Jeg har selv gode erfaringer med 3M Screencleaner.

3. Husk også, at du ALDRIG må bruge papir til at tørre skærmen af med, medmindre det er speciallavet til formålet. Andre typer papir, f. eks. køkkenrulle o. lign. indeholder ofte rester af alle mulige bittesmå skarpe/hårde ting, som laver ridser i din skærm

..:dorkstar:..
Avatar billede hotpop Novice
09. april 2001 - 10:00 #13
Sådan fjerner du nikotin fra computerskærmen

  Hører du til en af dem, der elsker at spille computerspil, eller er du en af dem, der arbejder meget foran computeren?
Og er du samtidigt ryger, varer det ikke længe, før skærmen mister noget af sin kontrast og skarphed. Det er højst sandsynligt ikke din skærm, der er noget galt med, når den hvide farve langsomt bliver mere og mere gullig at se på. Det er simpelthen en hinde af fedt, snavs og nikotin, der har sat sig fast.

    Du skal bruge:

  en tør bomuldsklud
  husholdningssprit

    1. Fremgangsmåde
Fugt bomuldskluden med husholdningssprit – ikke for meget.

    2. Tør med kluden
Tør derefter computerskærmen med kluden.
Det skal gentages et par gange, hvor du hver gang fugter en ny del af kluden.

    3. Se på kluden
Du kan se på kluden, hvor meget nikotin og snavs der er tilbage.

    4. Vigtige forholdsregler
Der er to forholdsregler, man skal være opmærksom på:

Fladskærme skal behandles varsomt.
Man må ikke presse og gnide for kraftigt, fordi man kan ødelægge skærmen med hårdhændet behandling.

Og vent et par minutter, inden du tænder den næste cigaret. Husholdningssprit er letantændelig og skal fordampe.

Nåååhh nej sprit må man ikke bruge... VRØVL! Sprit er ikke ætsende så det er uskadeligt at bruge det!
Avatar billede dorkstar Nybegynder
09. april 2001 - 10:17 #14
Hotpop:

læs din manual eller skulle jeg sige RTFM?
Avatar billede nomiz Nybegynder
09. april 2001 - 10:20 #15
brug \"Glasklar\" - virker her i hvert tilfælde!
Avatar billede NanoQ Nybegynder
09. april 2001 - 10:32 #16
http://www.learn2.com/05/0554/0554.asp <- meget sød lille vejledning

Det er delvis korrekt at man ikke skal bruge sprit på sin monitor. Spritten fjerne ganske korrekt den antistatiske coating. Men det er ingen stor katastrofe. Istedet for sprit vil jeg dog anbefale at købe en flaske rensevæske specielt til monitorer (kan også fåes som fugtservietter - dejligt nemt). Sådan en væske påfører skærmen en ny coating, samt rengør effektivt.

NanoQ
Avatar billede NanoQ Nybegynder
09. april 2001 - 10:33 #17
(vinduesrens, træsprit og andre \"alternativer\" fjerner også den antistatiske hinde. Derfor - brug en \"rigtig\" screencleaner) ;)
Avatar billede Spangsberg Nybegynder
20. april 2010 - 19:16 #18
Man kan købe rens til skærme i de fleste elektronik butikker.