Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
05. juli 2005 - 18:48 Der er 17 kommentarer og
2 løsninger

Spørgsmål omkring RAM til bærbar?

Halløjsovs

Jeg har en Asus A3520N (A3N - A3500 serien). Der er kun 256 MB ram, men en ledig plads til mere. Den vil jeg gerne smide noget ram i nu, men bliver i tvivl. For manualen fortæller mig ikke en daddel og til bærbar, kan jeg se, at man kan få SO DIMM på 144 pins og 200 pins.

De eneste facts jeg har om den klods der sidder i lige nu er; 256 MB, PC2700

1. Hvordan finder jeg ud af hvad min bærbar understøtter af SO DIMM?
2. Og hvordan finder jeg ud af hvilken MHz af ram der kan smides i (eks. 333 eller 400 MHz)?
3. Er det muligt via software, at få yderlige oplysninger om det ram man allerede har siddende i (producent, MHz m.m.)
Avatar billede allanfo Praktikant
05. juli 2005 - 18:52 #1
Avatar billede allanfo Praktikant
05. juli 2005 - 18:54 #2
Iøvrigt er PC2700 det samme som 333 MHz.
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
05. juli 2005 - 18:57 #3
Jep det er den og ja det med PC2700 aka 333 er jeg med på, men jeg er ikke med på om min maskine kan tage eks. 400 MHz
Avatar billede hottadpole Nybegynder
05. juli 2005 - 19:27 #4
Info omkring hardware får f. eks. via http://www.lavalys.com hvor du finder freeware programmet Everest Home. Fremragende værktøj. Som hovedregel kan du altid bruge ram der kører hurtigere end det din maskine tilbyder. Ram er bagudkompatible, så 400 MHz vil køre 333 MHz.
Avatar billede allanfo Praktikant
05. juli 2005 - 19:30 #5
Men du vil ikke få nogen fordel af de hurtigere ram. Selvom maskinen kan udnytte de hurtigere ram, vil det langsommere ram-modul trække det hurtigste ram-modul ned i samme hastighed. Dvs. at selvom maskinen kan udnytte de 400 MHz ram, så vil den ikke gøre det før de 333 MHz ram er fjernet.
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
05. juli 2005 - 20:06 #6
Men hvad er kendetegnene for hhv. 144 og 200 pins?

Dette er hvad jeg får af info fra ovenstående prog:

Beskrivelse    Værdi
Egenskaber for Hukommelses Enhed
Form Faktor    DIMM
Type            SDRAM
Detailler    Synchronous
Størrelse    256 MB
Hastighed    266 MHz
Total Bredde    72 bit
Data Bredde    64 bit
Enhedens Placering    DIMM1
Bank Placering    BANK0
Producent    Manufacturer1
Serie Nummer    SerNum1
Aktiv            AssetTagNum1
Reservedels Nummer    PartNum1
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
05. juli 2005 - 20:14 #7
I øvrigt er der noget jeg ikke helt forstår:
I programmet fra lavalys.com under motherboard - spd - kan jeg se der står PC2700.
Men under benchmark af hukommelse står der PC2100 - huh???
Avatar billede allanfo Praktikant
05. juli 2005 - 22:35 #8
Ja, ifølge din udskrift, så kører den jo kun 266 MHz. Programmet viser sikkert den aktuelle hastighed, og ikke den maksimale hastighed, som rammen kan køre med.

Pin-antallet er hvor mange ben-forbindelser der er i stikket, hvor rammen bliver monteret. Så frem med forstørrelsesglasset .  . ..

Prøv i øvrigt at sætte info om bundkort og processor på her.
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
05. juli 2005 - 23:22 #9
Beskrivelse    Værdi
Motherboard Egenskaber
Motherboard ID    63-0100-000002-00101111-010405-MONTARA$0ABBD001_BIOS DATE: 01/04/05 VER: 0215
Motherboard Navn    Asus A3000N Series Notebook

Front Side Bus Egenskaber
Bus Type    Intel GTL+
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    100 MHz
Effektiv Hastighed    100 MHz
Båndbredde    800 MB/s

Egenskaber for Hukommelses Bus
Bus Type    DDR SDRAM
Bus Bredde    64 bit
Virkelig Hastighed    133 MHz (DDR)
Effektiv Hastighed    267 MHz
Båndbredde    [ EVALUATION ] MB/s

Egenskaber for Chipset Bus
Bus Type    Intel Hub Interface
Bus Bredde    8 bit
Virkelig Hastighed    67 MHz (QDR)
Effektiv Hastighed    267 MHz
Båndbredde    267 MB/s

Motherboard Producent
Producent    ASUSTeK Computer Inc.
Produkt Information    http://www.asus.com/products1.aspx?l1=3
Hent BIOS software    http://www.asus.com/support/download/download.aspx
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
05. juli 2005 - 23:24 #10
Beskrivelse    Værdi
CPU Egenskaber
CPU Type    Mobile Intel Pentium M 725, 1600 MHz (16 x 100)
CPU Alias    Dothan
Instruktions Sæt    x86, MMX, SSE, SSE2
Oprindelig Hastighed    [ EVALUATION ]
Engineering Sample    Nej
L1 Kode Cache    32 KB
L1 Data Cache    [ EVALUATION ]
L2 Cache    2 MB  (On-Die, ATC, Full-Speed)

CPU Fysisk Information
Type    479 Ball uFCBGA / 478 Pin uFCPGA
Transistorer    [ EVALUATION ] million
Proces Teknologi    7M, 90 nm, CMOS, Cu, Low-K Inter-Layer, High-K Gate, Strained Si
Teknologi    [ EVALUATION ] mm2
Core Spænding    0.94 - 1.34 V
I/O Spænding    0.94 - 1.34 V
Typisk Forbrug    3.0 - 21.0 W  (afhængig af clock hastighed)
Maksimalt Forbrug    3.3 - 28.1 W  (afhængig af clock hastighed)

CPU Producent
Producent    Intel Corporation
Produkt Information    http://www.intel.com/products/browse/processor.htm

CPU Udnyttelses Grad
1. CPU    70 %
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
05. juli 2005 - 23:26 #11
Det jeg mest af alt tænker på, er om jeg kan købe ektra ram af typen 200pins PC2700.
Avatar billede allanfo Praktikant
06. juli 2005 - 12:59 #13
Det er tydeligvis 200-pins ram, jvf. linket ovenfor.
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
06. juli 2005 - 17:02 #14
Supert - allanfo, hvis du ku tænke dig lidt points, må du lige bidrage med et svar, for det jeg skulle vide var det med pins... men hvad er det du kan se det ud fra?
Avatar billede allanfo Praktikant
07. juli 2005 - 01:46 #15
Hvis du klikker på linket her, som er på siden ovenfor, så står det specificeret.

http://www.ec.kingston.com/ecom/configurator/partsinfo.asp?ktcpartno=KVR266X64SC25/512

Detailed
Specifications:
  Standard 64M X 64 Non-ECC 266MHz 200-pin Unbuffered SODIMM (SDRAM-DDR, 2.5V, CL2.5, Gold)  (Datasheet)

Men det var jo egenlig 'huset' der fandt siden, så han bør også være med.
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
07. juli 2005 - 02:04 #16
Ahh der kan man bare se :) - Jep, men så venter jeg skam lige på et svar fra huset...
Avatar billede huset Praktikant
19. august 2005 - 11:12 #17
Mon tiden er ved at være moden til feedback???
Avatar billede detdaforvildt Nybegynder
20. august 2005 - 19:49 #18
Jamen jeg venter skam kun på at du laver et svar ;o)
Det jeg købte var en sådan stang kingston som ovenover.
Avatar billede huset Praktikant
22. august 2005 - 09:03 #19
svar smidt!