Avatar billede bswo Nybegynder
05. juli 2005 - 11:51 Der er 7 kommentarer og
2 løsninger

digital billede til print

Jeg har lidt problemer med at finde ud af hvordan og hvorledes man udskriver sine digitale billeder.

Mit kamera (Digital): Canon D300
Billede format JPG

Printer: OKI 7200c Farvelaser
Opløsning 1200X600

Når billede åbnes i Adobe Photoshop CS har det disse mål i submenu ‘Image Size’

Pixel dimensions:
Width: 2048 pixels.
Height: 3072 pixels.

Document Size:
Width: 28,9 cm
Height: 43,35 cm
Resolution: 180 Pixel/inch

Når jeg ændrer document size til:
Width: 10 cm
Height: 15 cm
Resolution: 180 Pixel/inch

Og skriver billede ud bliver de meget grynet, gør jeg noget forkert?
Burde jeg gøre det anderledes?
Når man åbner et digitalt billede i Photoshop vil det altid være 180 DPI?
Hvilken DPI skal jeg bruge til at få en bedre udskrift?
Jeg har en hørt:
Billeder til avis tryk 180 DPI
Billeder til magazin tryk 300 DPI

Er der en måde man kan regne ud hvor mange pixels der skal til for at printe ud i:
10X15 cm
13X18 cm
20X30 cm
Osv…

Jeg ved godt om pixels til web, men har åbenbart ikke fundet den røde tråd til print.
:> bswo
Avatar billede boxer Nybegynder
05. juli 2005 - 11:58 #1
Du skal ikke ændre noget inde i Photoshop. Du skal ændre i udskriftsindstillingerne ved printeren. Det gør du efter du har valgt at skrive billedet ud og kommer til printer skærmbilledet.
Hvis der ikke er nogle standardindst. du kan bruge laver du dine egne under brugerdefineret.
Avatar billede boxer Nybegynder
05. juli 2005 - 12:03 #2
Du behøver faktisk ikke engang åbne Photoshop hvis du vil skrive et billede ud. Du kan bare højreklikke på det billede du vil udskrive og vælg "udskriv"
Avatar billede bswo Nybegynder
05. juli 2005 - 12:07 #3
Ok boxer det er jo også fordi jeg gerne vil kunne forstå hvad jeg laver! og der er jo en masse om JPG og digitale billeder til Internettet, men jeg har ikke kunnet finde så meget om digitale billeder/opløsning til print.
Avatar billede boxer Nybegynder
05. juli 2005 - 12:31 #4
Jeg ved faktisk ikke så meget om det selv. Men jeg ved at pixel ikke har noget med størrelsen af billederne at gøre - det har kun noget med kvaliteten at gøre. Jo flere pixel dit kamera har, jo større billeder kan du få fremkaldt i god kvalitet.

Det vil sige at du altid skaL udnytte dine pixels fuldt ud, uanset hvilken størrelse du printer ud. Der vel bare være en forringelse af kvaliteten hvis de bliver for store.
Se dette link: http://www.photo-gallery.dk/side-07.htm
Der står en smule af det du efterlyser - nede i bunden.

Har jeg misforstået dig helt? :o)
Avatar billede michael-k Nybegynder
05. juli 2005 - 12:34 #5
Spe har lavet en artikel om netop denne problemstilling. Læs den igennem, så forstår du det måske bedre. http://www.eksperten.dk/artikler/79
Avatar billede bswo Nybegynder
08. juli 2005 - 21:11 #6
Meget god læse stop svar lige begge to så deler jeg.
Avatar billede bswo Nybegynder
08. juli 2005 - 21:12 #7
mellem os, for så får i lidt for jeres svar
Avatar billede boxer Nybegynder
08. juli 2005 - 21:15 #8
Okay - håber du fik det ud af det som du ønskede :o)
Avatar billede michael-k Nybegynder
08. juli 2005 - 21:45 #9
behold du dem bare, det jo ikke mig som har skrevet artiklen ;) Og du har jo ikke så mange point, så kan du spare op til julegaverne ;)