Avatar billede rahtt Nybegynder
05. juli 2005 - 11:40 Der er 10 kommentarer

Er Harddisken død?

Jeg er ved at få en ældre PC op at kører igen efter ejeren ikke kunne starte maskinen.

Men,
BIOS kan ikke finde HHD hverken på min egen maskine eller på den oprindelige...

Når man prøver at starte HHD lyder der et lille klik og ikke andet...

Er rimelig sikker på at den er død men ville lige være sikker...

er der andre ting jeg kan prøve... har prøvet med andre kabler og som sagt i andre maskiner.

Er der nogen mulighed for at redde noget som helst data fra den pågældene HHD, eller er dette bare endnu et eksempel på at backup er en god idé :)

Hilsen Rahtt
Avatar billede positron33 Nybegynder
05. juli 2005 - 11:44 #1
Hej rahtt

Kan du beskrive klik-lyden lidt nærmere? Er det en IBM harddisk du taler om?
Avatar billede screem_brille Novice
05. juli 2005 - 11:50 #2
hehe skulle også til at spørge om det var en IBM *GG* men ja den er meget sandsynligt død :/
Avatar billede rahtt Nybegynder
05. juli 2005 - 11:55 #3
Det er en Seagate...

Model: St317221a
på 17,2 GB

Når man starter en PC klikker HHD en gang når den "tændes" / "Startes"
Det er den lyd....

Er selv rimelig sikker på at den er død, men vil jo gerne være sikker...
Avatar billede positron33 Nybegynder
05. juli 2005 - 12:10 #4
Okay. Jeg har lavet lidt research omkring din HD, og det ser ikke ud som om at du er den eneste med problemet.. den er kendt for at være larmende, men heller ikke uden fejl.

Et forslag til at prøve noget nyt, ville være at ændre HD´en til Primary eller Slave, omme bag hardiskens jumpere. Dobbelttjek i øvrigt også om du har sat dit IDE-kabel ordentligt i din harddisk, og dit bundkort.
Avatar billede rahtt Nybegynder
05. juli 2005 - 12:17 #5
Har prøvet med nye kabler og i andre maskiner, og har selvfølgelig kontrolleret om kablerne sidder ordenligt i og rigtigt i...

Den har ikke været specielt larmene, men er nu fuldstændig død...
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2005 - 12:25 #6
Disken er død.
Du har prøvet den i to maskiner og formentligt med to forskellige kabler.
Uden at få hul igennem til disken (i BIOS), så er den død.
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2005 - 12:26 #7
rahtt>> Har du forresten kontrolleret master/slave settings?
Virker den lige ringe i begge indstillinger!
Avatar billede positron33 Nybegynder
05. juli 2005 - 12:29 #8
Er enig med james t dk..
Avatar billede rahtt Nybegynder
05. juli 2005 - 12:32 #9
Har prøvet med en slave indstilling og en master... med forskellige jumper og forskellige kabler, i to forskellige maskiner... Har prøvet med oprindelige bios indstillinger og "faktory settings" på begge maskiner...

Syntes jeg har dobbelt kontrolleret alle muligheder....
Avatar billede james_t_dk Juniormester
05. juli 2005 - 15:26 #10
så er disken død, uden tvivl.