Avatar billede namnam Nybegynder
04. juli 2005 - 20:24 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

forskellen på rotuer og switch??

Hej. Jeg har tele2 adsl og det vil jeg gerne dele men efter have spurgt rigtig mange mennesker er jeg blevet totalt forvirret. Jeg har den router som tele2 har sat på min væg (speedstream, jeg er blevet fortalt at det er en adslrouter) så har jeg en switch og jeg har to computere, men kun af dem kan være på nettet samtidig. Så er der nogen der siger at man skal bruge en router?? Har jeg ikke det, på min væg??
Så er der nogen der siger at jeg "bare" skal åbne nogle porte så vil min switch fungere fino..

Er der nogen der kan redegøre hele dette, for mig, uoverskuelige problem??
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. juli 2005 - 20:28 #1
"jeg er blevet fortalt at det er en adslrouter" - har Tele2 fortalt dig det?
Mon ikke det bare er et ADSL modem. Check det først.
Avatar billede namnam Nybegynder
04. juli 2005 - 20:30 #2
Nej det var bare en fyr der sagde.. Det er meget muligt at det blot er et modem, tror det er meget standard.
Avatar billede namnam Nybegynder
04. juli 2005 - 20:30 #3
Der er kun et udtag i den, så det er nok bare et modem..
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. juli 2005 - 20:32 #4
Det kan godt være en router med kun et udtag. Er der flere er det tegn på en switch (og evt også en router). Tele2 siger selv i dag

  Kan jeg købe Tele2ADSL med router?
  Nej, i øjeblikket har vi ingen routerløsning til ADSL.
  Du kan tilslutte din egen router, men vi kan ikke supportere opsætningen.

Måske har de tidligere leveret med router, men mon ikke det er et modem du har.
Så køb dig en lille billig router med eller uden trådløst net, og så kan du sætte
100+ maskiner bagved ;)
Avatar billede namnam Nybegynder
04. juli 2005 - 20:34 #5
Okay. Det vil jeg gøre i morgen, for det er vildt irreterende at kun en kan bruge nettet af gangen. Mange tak.

Vil du ikke være venlig at lægge et svar?
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
04. juli 2005 - 20:35 #6
Jeg samler ikke på point, tak. Svar selv, accepter eget svar.
Det skal være en router med NAT, men mon ikke alle små "husholdningsroutere" har det. Du kan jo lige checke det.
Avatar billede bufferzone Praktikant
04. juli 2005 - 20:36 #7
denne artikel vil kunne forklare dig de grundlæggende forskelle

http://www.eksperten.dk/artikler/175