Avatar billede kaffegrums Nybegynder
02. juli 2005 - 20:38 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Powerbook "G5"

Nu er flere af Apples modeller kommet i en G5 version.

Er der nogen der ved noget om hvornår Powerbooken kommer i en G5 version.

Jeg har hørt at det er muligt at køre windows, siden G5 processoren er en x86 64 bits processor. Passer dette.

Svarerne må meget gerne understøttes med artikler eller lign så jeg selv kan læse noget om det.

Jeg unskylder på forhånd for kommentaren om at køre windows på en mac, men jeg har aldrig brugt mac os før og flere af de programmer jeg bruger har jeg i windows format, gider ik købe dem igen.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. juli 2005 - 22:59 #1
http://www.macnyt.dk/?read=10867915776018735

spørgsmål: Jeg har hørt at det er muligt at køre windows, siden G5 processoren er en x86 64 bits processor. Passer dette.
Svar: Nej.
Avatar billede johnstigers Seniormester
02. juli 2005 - 23:06 #2
Rettelse - det er åbenbart muligt alligevel at køre windows på en mac med Intel cpu...
http://www.mediamac.dk/index.php/news/show/id=13814
Avatar billede egonspock Seniormester
03. juli 2005 - 00:22 #3
Der kommer næppe en G5 i en Powerbook da den er for varm. Og en G5 har aldrig været x86, og det er der mange, der var glade for pga. den forældede arkitektur det ville medføre. G5 er en lillebror til IBM's Power V-processor på godt og ondt. og Power V er ikke en dårlig processor, skulle jeg hilse at sige ;-), men har aldrig haft noget med Intels x86-processorer at gøre. Men nu må vi se hvornår der kommer. Her er et par gode, men tekniske artikler på engelsk:

http://arstechnica.com/columns/mac/mac-20050607.ars
http://arstechnica.com/columns/mac/mac-20050608.ars
Avatar billede kaffegrums Nybegynder
03. juli 2005 - 02:05 #4
egon de har skiftet g5eren ud med en intel chip. det er ikke længere den chip du omtaler.
Avatar billede egonspock Seniormester
03. juli 2005 - 10:36 #5
hehe, det er lidt voldsomt at sige at de allerede har skiftet den ud.

Vi er en del, der er meget spændte på at se hvilken chip Apple har tænkt sig at bruge i Powerbooks i 2006 eller 2007. I det næste års tid vil det nok stadig være G4 fra Motorola der er CPU'en. Måske kommer der noget d. 7. juli, da der er annonceret "et eller andet", og det er da spændende!

Endeligt vil jeg understrege at hverken G4 eller G5 er en x86-processor, så blot fordi det er annonceret at IBM-chippene bliver skiftet ud med Intel, så skal du ikke gå ud og købe en Powerbook nu, da du ellers vil blive grove skuffet ;-)

Der er i øvrigt en god gennemgang af den nuværende 15" her, skrevet af en windowsbruger: http://www.notebookreview.com/default.asp?newsID=2400