Avatar billede p_and Nybegynder
30. juni 2005 - 22:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Kolonner og celler i tabel

(Kunne ikke finde på en overskrift ...)

Hvis jeg har brug for fire kolonner ved siden af hinanden og afstanden imellem teksterne (ned efter) i de fire kolonner skal være forskellig, så er jeg vel nød til at lave fire seperate tabeller, ikke?
Jeg vil nemlig ikke have luft under en tekst i en celle i en kolonne, fordi der er noget i en tilstødende der fylser mere.

Hvis i ikke fatter en brik af det jeg skriver, så sig til.
Avatar billede nielle Nybegynder
30. juni 2005 - 22:21 #1
Måsske sådan her:

<tabel>
<tr>

<td width="25%">
Noget meget langt tekst...<br><br>
Mere tekst...<br><br>
Og enddnu mere tekst
</td>

<td width="25%">
Noget meget langt tekst...<br><br>
Mere tekst...<br><br>
Og enddnu mere tekst
</td>

<td width="25%">
Noget meget langt tekst...<br><br>
Mere tekst...<br><br>
Og enddnu mere tekst
</td>

<td width="25%">
Noget meget langt tekst...<br><br>
Mere tekst...<br><br>
Og enddnu mere tekst
</td>

</tr>
</tabel>
Avatar billede p_and Nybegynder
30. juni 2005 - 22:29 #2
Jeg tror du misforstår det.
.      .      .

Her er to af kolonnerne. I hver skal der nedefter være noget tekst. Men jeg vil undgå at kolonne to - bare fordi jeg fylder mere tekst i den første end i den anden - bliver lige stå stor (ref. tom plads).
Avatar billede p_and Nybegynder
30. juni 2005 - 22:33 #3
Ved godt der skal celler til ... Kan gost være jeg roder rundt i navnene på det forskellige.
Avatar billede p_and Nybegynder
30. juni 2005 - 22:38 #4
Forstår i ikke hvad jeg mener?
Avatar billede nielle Nybegynder
30. juni 2005 - 22:39 #5
Hvis du tænker på et system, a la det du finder i et tekstbehandlingssystem, hvor tekst automatisk fortsætter i den næste kolonne når den foregående er fuld ... ja, så kan det desværre ikke gøres i html. Du er nødt til at manuelt afpasse dine tekstmængder i hver søjle sådan at det kommer til at passe i sidste ende.
Avatar billede p_and Nybegynder
30. juni 2005 - 22:43 #6
Så i dit eksempel: Hvis der er mere tekst i en af de fire end de andre tre, så kan jeg ikke undgå den overskydende luft i de tre?
Avatar billede nielle Nybegynder
30. juni 2005 - 22:59 #7
Nej. No-can-do.
Avatar billede nielle Nybegynder
30. juni 2005 - 22:59 #8
Du er simpelthen nødt til at tilpasse det manuelt.
Avatar billede nielle Nybegynder
30. juni 2005 - 23:06 #9
I Netscape havde/har man taggen multicol som kunne gøre den slags:

<multicol cols="4" gutter=30 width=85%>
En masse tekst her...
</multicol>

Den er desværre ille standard, og MSIE kan vist heller ikke klare den.
Avatar billede p_and Nybegynder
30. juni 2005 - 23:19 #10
Tilpasse det manuelt?

Jeg har lavet en underside på nævnte måde, ved at palcere tre tabeller ved siden af hinanden. Det fungere fint. Så sådan kan jeg vel bare gøre igen.
Troede der bare var amndre måder at gøre det på. Jeg har da set mange hjemmesider hvor der et tekst ved siden af hinanden i forskellige niveauer. Men der er måske også brugt tabeller?
Avatar billede p_and Nybegynder
01. juli 2005 - 01:01 #11
Læg et svar.
Avatar billede nielle Nybegynder
01. juli 2005 - 06:41 #12
Der er brugt tabeller ... eller divs. Men problemstillingen er den samme for divs.

"Manuelt" betyder bare at du selv må kigge kritisk på siden og flytte rundt på teksten for at få det hele til at se pænt ud. Dette er selvfølgeligt et problem hvis teksten er dynamisk og ændre sig hele tiden (f.eks. fordi den kommer fra en database).

Bruger du divs har du muligheden for at sætte en fat højde på, men så må du tage stilling til om du vil have scrollbars på dem, eller om teksten skal klippes, når der kommer for meget tekst på til at det kan være der.
Avatar billede nielle Nybegynder
01. juli 2005 - 06:41 #13
... og et svar :^)