Avatar billede fredd Nybegynder
30. juni 2005 - 11:29 Der er 5 kommentarer

Lokale rettigheder vs. domæne rettigheder

Hej eksperter..

Jeg har et domæne med en masse brugere og computere. Brugerne logger på med deres domæne bruger og kode, hvorefter de åbner en terminal (Terminal Services) og logger på den måde på serveren.

Men brugerne er ikke administratorer på deres "egne" computere... Derfor kan de, når der surfer på internettet osv., ikke downloade fx ActiveX-objecter eller lign. hvis de vil opdatere på Windows Update..

Hvordan kan jeg gøre brugerne til administratorer på deres lokale computer og til "Power Users", som de er nu, på serveren..

På forhånd tak :-)
Avatar billede mc.lucifer Praktikant
30. juni 2005 - 11:33 #1
du kan bruge groupe police "HAr endnu ikke selv fundet ud af den måde"
Men ellers kan du bruge computer mangement, looge på klienten og sætte brugeren som lokal admin.

Any way er alle dine brugere på terminalserveren local administrator ? spørger nu af nysgeriighed, Hvordan går det hvis de er, for det er i vertfald ikke noget der tilrådes !

MC
Avatar billede tlaursen Nybegynder
30. juni 2005 - 11:47 #2
Når du skal tilføje brugere som lokal administrator, så opret en gruppe på dit AD og læg denne gruppe ind som lokal administrator. Når du så senere får en ny bruger skal du ikke rundt til de maskiner han skal bruge. Du melder ham bare ind i gruppen.
Avatar billede holmus Nybegynder
30. juni 2005 - 11:58 #3
Du kan vælge en af disse metoder;
NET localgroup Administrators /add "domain\MISgroup"

Eller bedre lav noget herfra;
http://www.microsoft.com/technet/scriptcenter/scripts/ds/local/groups/logpvb07.mspx

Her skal du så lige lave en søgning i dine OU'er, med et dsquery eks. - så kan du gøre det centralt fra... Net kommandoen, kan blive fyret af i et alm. login script, eller sådan noget! :)

God fornøjelse

/holmus
Avatar billede fredd Nybegynder
30. juni 2005 - 12:28 #4
tlauersen:
God idé med at lave en gruppe i AD og knytte brugerne til den, men kan du ikke give en lidt mere detaljeret beskrivelse af, hvordan jeg gør det. Har leget en lille smule med det, men kunne ikke finde noget "Local Administrator" eller lign..

holmus:
Hvis jeg nu satte denne linie kode ind i mit logonscript, bliver brugere der er "Power Users" så til "Local Administrators", når de logger ind? Skal en administrator ikke være logget ind før brugeren og køre scriptet?
Er ikke helt klar over hvad det du linker til er - og ved heller ikke hvor jeg skal køre det..

mc.lucifer:
Nej, alle mine brugere (de fleste) er "Power Users".. Der en kun de administratorer der lige behøver at være. Jeg vil synes bedst om en løsning, hvor jeg ikke skal rundt til hver eneste pc, så det skal helst være styret i logonscriptet eller i AD på serveren..
Avatar billede holmus Nybegynder
30. juni 2005 - 13:21 #5
Det er tilladt at ændre i koden, så det passer til dit setup! ;-)

Hint: Erstat Administrators med "Power Users"...