Avatar billede batman101 Nybegynder
30. juni 2005 - 11:03 Der er 10 kommentarer og
3 løsninger

Hvad skal jeg købe?

Jeg skal anskaffe mig et trådløst netværk, men ved ikke ret meget om det.

Jeg er med på jeg skal have en router og et netkort, men hvilke??

Jeg har pt en stationær pc, men forventer, at der på et tidspunkt kommer en bærbar pc ind i familen :D - der skal derfor kunne tilsluttes 2 pc'er til netværket.

Netværket skal kunne være "sikker" i form af kryptering og det skal være muligt at spille spil som CS og World of Warcraft på det.

Routeren skal helst være så lille som muligt uden af gå på kompromis med ydelsen / det den kan.

Alt i alt - et hurtigt og sikkert netværk - hvad skal jeg købe? og hvor kan jeg købe det henne

Mange tak for hjælpen :D
Avatar billede batman101 Nybegynder
30. juni 2005 - 11:06 #1
hov - glemte at sige, at jeg bruger win xp. har en P4 2,6 med 768mb ddr ram.

Der er ca 20-30 meter fra routeren til der hvor min PC stå og signalerne skal gennem ca 4 vægge.
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. juni 2005 - 11:16 #2
Jeg vil anbefale at du kikker på Linksys produkter. Dels får disse rigtig gode anmeldelser og så er de faktisk Cisco inside idet der er cisco logoer på deres firmware, hvilket betyder kvalitet, god support og teknisk backup.

Hvis du har råd så gå efter en 802.11G i dual channel da det giver den bedste båndbredde
Avatar billede batman101 Nybegynder
30. juni 2005 - 12:50 #3
Det var også linksys jeg har overvejet.

Er det ikke noget du kan uddybe lidt mere - fx med et link hvor jeg kan få fat i det henne - en dansk butik hvor jeg kan ringe og tale med dem om det?

jeg er villig til at bruge 1500-2000kr for at det kommer til at virke 100% uden forstyrelser mv - Det skal virke 100% så er prisen ikke (helt) så vigtig.
Avatar billede batman101 Nybegynder
30. juni 2005 - 13:11 #4
Er det den her?
http://edbpriser.dk/Listprices.asp?ID=139669

og hvad med netkort til min stationære PC?
Avatar billede batman101 Nybegynder
30. juni 2005 - 13:17 #5
eller er :
LinkSYS Wireless-G VPN Broadband Router
Linksys Wireless-G VPN Broadband Router WRV54G - Trådløs router + 4-port switch - EN, Fast EN, 802.11b, 802.11...
Model: WRV54G

bedre og hvorfor?
Avatar billede bufferzone Praktikant
30. juni 2005 - 17:19 #6
Det kommer jo an på hvad du ellers vil en Linksys Dual-Band Wireless A+G Broadband Router WRT55AG er udemærket hvis du ikke her brug for VPN forbindelse ind til dit net. Du må sammenligne specifikationerne direkte for at se hvad du har brug for, der er jo ingen grund til at betale for en VPN gateway hvis du ikke har behov for det
Avatar billede batman101 Nybegynder
01. juli 2005 - 08:28 #7
Problemet er,at jeg ikke ved hvad jeg har brug for i "tekniske informationer" Rent praktisk har jeg brug for en stabil forbindelse, der ikke hopper op og ned, da jeg bruge min forbindelse meget til spil, som fx Counterstrike og World of Warcraft.
Jeg ved ikke hvad en VPN gateway er, så derfor har jeg ikke mulighed for at vurdere om jeg har brug for den. Hvis den er markant bedre har jeg ikke noget imod at betale 300 kr mere for den, men hvis det ikke betyder noget for stabiliteten og kvaliteten af min forbindelse er det jo lige meget. Øger VPN min sikkerhed eller? Hvad for man for de ekstra penge og hvad der VPN ?? :D
Avatar billede bufferzone Praktikant
03. juli 2005 - 00:30 #8
En VPN gateway er en "indgang" i din router hvor du kan tilkoble dig via VPN udefra. Med en VPN gateway i dit net, kan du sammenkoble to net over internettet som et netværk på en sikker måde eller du kan tilkoble en maskine til dit net via internettet, sikkert.

Mht hvad du bør gå efter, ville jeg mene at de fleste trådløsninger faktisk har support for det i dag. Vi taler om WPA kryptering og MAC adresse filtrering til sikkerhed.

Stabilitet og driftsikkerhed er en anden snak, og ofte har det ikke så meget med udstyret som det omgivne miljø at gøre. Du skal vide at der er kombinationer af udstyr der virker dårligere sammen end andre, jeg har f.eks. dårlige erfaringer med kombinationen dell trådløse kort og 3com accespoints. Jeg vil anbefale dig at købe kort og accesspoint der passer sammen, f.eks. Linuzyz, det giver færrest problemer.

Om din løsning virker stabilt, ved du faktisk først når du sætter den op og kører med dem. Trådløse løsninger kan godt være følsomme over fpr støj og skærmning, men netop disse forhold er sværre at sige noget om før du køber
Avatar billede batman101 Nybegynder
04. juli 2005 - 11:28 #9
Takker for svaret
Avatar billede batman101 Nybegynder
05. juli 2005 - 15:20 #10
oki - jeg har så besluttet mig for:
Linksys Dual-Band Wireless A+G Broadband Router WRT55AG - Trådløs router + 4-port switch - EN, Fast EN, 802.11b, 802.11a, 802.11g

Er det så det her netkort der passer til?
Linksys Dual-Band Wireless A+G PCI Adapter WMP55AG - Netværksadapter - PCI - 802.11b, 802.11a, 802.11g

-bare lige for at være sikker inden jeg bestiller... :D
Avatar billede batman101 Nybegynder
15. juli 2005 - 18:57 #11
Er nu kommet hjem og har prøvet begge jeres forslag, men min PC genstarter stadig nu jeg vil lukke ned, som beskrevet ovenfor.

Andre ideer?
Avatar billede batman101 Nybegynder
15. juli 2005 - 18:58 #12
der skulle jo selvf stå : genstarter stadig når jeg vil lukke ned :D
Avatar billede batman101 Nybegynder
15. juli 2005 - 18:58 #13
hov - forkert spørgsmål :D