Avatar billede sonofonos Nybegynder
30. juni 2005 - 09:45 Der er 7 kommentarer

Fejl ved tilslutning af netværksdrev

Hej

Jeg har et problem med en windows server 2003 standard ed. og windows xp home.
Jeg har på serveren sat en filserver op. Jeg har oprettet en bruger som har adgang til en delt mappe. Når jeg på xp home-maskinen opretter forbindelse til netværksdrevet fungerer det fint, men når jeg har været logget af og logger på igen, skriver den at der ikke kan genoprettes forbindelse til netværksdrevet. Hvordan kan det være? Nogen der kan hjælpe?

Med venlig hilsen
sonofonos
Avatar billede sup3rior Nybegynder
30. juni 2005 - 10:22 #1
Problemet ligger i at Windows XP Home ikke er beregnet til dette.
Du kan evt. sætte rettigheder til "everyone" og prøve og se om det afhjælper dette.

Ellers vil jeg anbefale at du skriver en batch fil som du ligger i "start" på xp maskinen som mapper drevet manuelt hver gang maskinen startes.
Avatar billede sonofonos Nybegynder
30. juni 2005 - 10:25 #2
Hvordan skal denne batchfil se ud når brugeren skal anvende brugernavn og password - kan ikke lige helt gennemskue beskrivelsen af Net use...

SonofonoS
Avatar billede sup3rior Nybegynder
30. juni 2005 - 10:40 #3
Du kan ikke bruge brugernavn og password i en net use kommando, så du bliver stadig nødt til at sætte rettigheder til "everyone" medmindre brugeren skal taste dem hver gang.

Men kommandoen skal se sådan her ud:

net use <drevbogstav>: \\servernavn\sharenavn
Avatar billede sonofonos Nybegynder
30. juni 2005 - 10:42 #4
Hey
Fandt lige selv ud af problemet. Brugeren på clienten og den bruger der er oprettet på serveren skal åbenbart hedde det samme og have samme password. Så virker det tilsyneladende. Men tak for hjælpen alligevel.

SonofonoS
Avatar billede svende Nybegynder
08. juli 2005 - 14:15 #5
Dette kan også gøres med VBScript som automatisk fjerne drevet ved reboot:

Dim objNet, WSHShell

Set objNet = CreateObject("Wscript.Network")

objNet.MapNetworkDrive "u:", "\\server\mappe"
WSCript.Quit
Avatar billede svende Nybegynder
08. juli 2005 - 14:15 #6
Ligger den lige som et svar :)
Avatar billede svende Nybegynder
08. juli 2005 - 17:00 #7
btw. er server og computer i et domain? kan det evt. være fordi du skal indtaste login oplysninger for at få adgang til share? (disse er jo tabt ved genstart)