Avatar billede klynken Nybegynder
29. juni 2005 - 11:34 Der er 6 kommentarer og
1 løsning

Athlon 2600+ kører kun 1200mhz

Hej
Jeg har en Athlon 2600+, som af en eller anden grund ikke vil registreres som andet end en 1250 mhz.
Jeg hra prøvet at være inde i bios ændre cpu freq fra 100 til 133, her skriver "Reboot and select proper boordevice or inset boot media in selected bootdevice and press a key". Kan ikke lige se hvad jeg skal stille op med den besked.
Hvis jeg sætter cpu freq til 166(som jeg egentlig mener den skal) går maskinen bare i sort.
Nå ja og har selvfølgelig forsøgt at opdaterer til den nyeste bios.

Mine specifikationer er
Athlon 2600+
Asrock k7 upgrade 880
512 DDR RAM
120 GB matrox sata hd

Håber der er en der har en ide til hvad fanden jeg skal gøre.
Avatar billede ferdinand.k Mester
29. juni 2005 - 11:35 #1
Jeg mener at det har noget med din strømstyring at gøre i windows... prøv at lege med dette...!
Avatar billede milter Ekspert
29. juni 2005 - 11:51 #2
Prøv at kigge side 16 i manualen til bundkortet. Her vil du finde noget om jumpersettings, som måske kan hjælpe.

Hvis du ikke har manualen, har jeg lagt et link til den herunder:

http://www.asrock.com/Drivers/Manual/K7Upgrade_880.pdf
Avatar billede milter Ekspert
29. juni 2005 - 12:03 #3
Avatar billede milter Ekspert
29. juni 2005 - 12:08 #4
Og med dette lille program, "AMD CPUID", skulle du kunne se nøjagtigt, hvilken CPU-model du har.

http://www.amd.com/us-en/Processors/TechnicalResources/0,,30_182_871_2364,00.html
Avatar billede halifax Nybegynder
29. juni 2005 - 12:50 #5
Din cpu må være en Athlon 2600+ Thoroughbred, der kører reel clockfrekvens 2083MHz på en 166MHz FSB, dvs. multiplierværdien er 12.5, da 166 x 12.5 giver 2083.

Pt. kører du med en FSB på 100MHZ og får derfor 100 x 12.5 = 1250MHz.

Du skal ind i BIOS og sætte systembussen til den rette frekvens på 166. Det er formentlig under et punkt som hedder noget i retning af Frequency and Voltage - det kan hedde forskelligt i forskellige BIOS, men se efter BIOS Settings i din manual til bundkortet.
Avatar billede klynken Nybegynder
29. juni 2005 - 13:42 #6
Har prøvet at sætte frekvensen op til 166, men det medfører at computeren ikke vil starte op.
Har nu selv fundet en anden løsning ved at ændre jumperindstillingerne til at køre *21 istedet for 12.5.

Tak for hjælpen everybody
Avatar billede halifax Nybegynder
29. juni 2005 - 23:11 #7
Er du tilfreds med din egen fundne løsning, laver du selv et svar og accepterer det, og afviser andre svar. Så lukkes spørgsmålet.

Har du sat multiplier setting på Auto og ikke Manuel, når du forsøger at sætte bussen til 166MHz.

Blot en skam, du ikke får den rigtige løsning med 166MHz systembus og 333MHz FSB.
For det betyder at alle sub-systemer kører med den lavere 200 FSB, skønt du har din cpu til at køre 2100MHz, 100 x 21.

Synes du skule prøve at fortsætte med din fjlsøgning. Du får alt andet lige et hurtigere system ved 166 på systembussen og multiplier 12.5