Faglig sparring på opgaveløsning
Jeg har behov for lidt faglig sparring kommentering af følgende opgaveløsning.Den virksomhed jeg arbejder i, har fået et konsulentfirma til at udarbejde en Access-database til analyse af kampagnerespons.
Lidt forhistorie. Med udgangspunkt i denne analyse
http://www.americanslidechart.com/PDF/ResponseRates.pdf
har vores medieafdeling forespurgt om der kan laves noget tilsvarende for danske kampagner.
I samarbejde med konsulentfirmaet har man analyseret sig frem til følgende elementer :
- kampagnegrundlag ( start/slutdato, antal, branche m.v. )
- kampagneformål ( pt. 4 kategorier )
- Målgruppe ( pt. 2 )
- responsmedier ( pt. 5 kendte + ukendte )
- responsresultat ( pr. responsmedie )
- kampagnesupport ( pt. 6 supportkanaler + ukendte )
... sådan er inddatabehov i hovedtræk
Herudover fremgår det af kravsspecifikationen at :
Databasen skal indeholde muligheden for at oprette nye felter/kategorier, skulle behov herfor opstå. Man kunne fx. forestille sig, at der kom en ny kategor ind der hed B-t-G (Business-to-Government). Den skal kunne indgå med samme funktionalitet som de øvrige søge/inddateringsfelter.
Løsningen, som pt. ikke indeholder outputmuligheder ( skal leveres af konsulentfirmaet ) er blevet dette :
1 tabel med 52 kolonner !!!!
Dvs. man bla. har oprettet 1 kolonne pr. responsmedie + 5 kolonner med ukendt1, ukendt2 ... input i disse kolonner er benyttet/ikke benyttet ... hertil er et tilsvarende antal kolonner til indtastning af responsresultet, dvs. 20 kolonner !!!
Tilsvarende er sket med kampagnesupportkanaler 12 kolonner
Kan I følge mig ???
Til indsamling af data, har konsulentfirmaet udsendt et regneark indeholdende de 52 kolonner/kolonneoverskrifter (med vejledning) til vores kunder, og bedt dem om ar udfylde de 52 kolonner med de ønskede data, og herefter via en import-rutine indlæst data som komma-separeret fil !!!!
Pris : 80 timer a´ 720 kr ( kun inddata )
Jeg skal som rådgiver på opgaven til møde med firmaet på fredag omkring output, og jeg har behov for lidt gode faglige råd, eller
måske jeres input på, hvorfor de har valgt den fremgangsmåde.
Min umiddelbare mening er :
1. Firmaet har ikke Access-kompetence overhovedet
2. Fremgangsmåden er benyttet for at holde sig selv beskæftiget
3. ... andet
Jeg synes det ser dybt uproffesionelt ud, og der er ikke nogen nem genvej til output ( ud over UNION-JOIN ) ... og allerede her kan jeg se, at outputbehov ikke kan tilfredsstilles.
Kan i komme med nogle gode input jeg kan bruge ????