Avatar billede jensen363 Forsker
29. juni 2005 - 09:54 Der er 21 kommentarer og
1 løsning

Faglig sparring på opgaveløsning

Jeg har behov for lidt faglig sparring kommentering af følgende opgaveløsning.

Den virksomhed jeg arbejder i, har fået et konsulentfirma til at udarbejde en Access-database til analyse af kampagnerespons.

Lidt forhistorie. Med udgangspunkt i denne analyse

http://www.americanslidechart.com/PDF/ResponseRates.pdf

har vores medieafdeling forespurgt om der kan laves noget tilsvarende for danske kampagner.

I samarbejde med konsulentfirmaet har man analyseret sig frem til følgende elementer :

  - kampagnegrundlag ( start/slutdato, antal, branche m.v. )
  - kampagneformål ( pt. 4 kategorier )
  - Målgruppe ( pt. 2 )
  - responsmedier ( pt. 5 kendte + ukendte )
  - responsresultat ( pr. responsmedie )
  - kampagnesupport ( pt. 6 supportkanaler + ukendte )

... sådan er inddatabehov i hovedtræk

Herudover fremgår det af kravsspecifikationen at :

Databasen skal indeholde muligheden for at oprette nye felter/kategorier, skulle behov herfor opstå. Man kunne fx. forestille sig, at der kom en ny kategor ind der hed B-t-G (Business-to-Government). Den skal kunne indgå med samme funktionalitet som de øvrige søge/inddateringsfelter.

Løsningen, som pt. ikke indeholder outputmuligheder ( skal leveres af konsulentfirmaet ) er blevet dette :

1 tabel med 52 kolonner !!!!

Dvs. man bla. har oprettet 1 kolonne pr. responsmedie + 5 kolonner med ukendt1, ukendt2 ... input i disse kolonner er benyttet/ikke benyttet ... hertil er et tilsvarende antal kolonner til indtastning af responsresultet, dvs. 20 kolonner !!!

Tilsvarende er sket med kampagnesupportkanaler 12 kolonner

Kan I følge mig ???

Til indsamling af data, har konsulentfirmaet udsendt et regneark indeholdende de 52 kolonner/kolonneoverskrifter (med vejledning) til vores kunder, og bedt dem om ar udfylde de 52 kolonner med de ønskede data, og herefter via en import-rutine indlæst data som komma-separeret fil !!!!

Pris :  80 timer a´ 720 kr  ( kun inddata )

Jeg skal som rådgiver på opgaven til møde med firmaet på fredag omkring output, og jeg har behov for lidt gode faglige råd, eller
måske jeres input på, hvorfor de har valgt den fremgangsmåde.

Min umiddelbare mening er :

1. Firmaet har ikke Access-kompetence overhovedet
2. Fremgangsmåden er benyttet for at holde sig selv beskæftiget
3. ... andet

Jeg synes det ser dybt uproffesionelt ud, og der er ikke nogen nem genvej til output ( ud over UNION-JOIN ) ... og allerede her kan jeg se, at outputbehov ikke kan tilfredsstilles.

Kan i komme med nogle gode input jeg kan bruge ????
Avatar billede sidewinder Nybegynder
29. juni 2005 - 11:04 #1
Jeg kan vist ikke komme med noget nyt, men kun være enig i at de ikke ser ud til at have nogen særlig viden om Access - og det virker også lidt mærkeligt at lave noget indtastning i et regneark (Excel?) for så at importere derfra på en lidt besværlig måde.
...så prisen er vist ret høj i forhold til hvad i har fået.
Avatar billede jensen363 Forsker
29. juni 2005 - 11:11 #2
Som udgangspunkt mener jeg, at man ikke har gjort sig den ulejlighed at analysere output ordentligt forinden ... analysen er omfattende, men hvis man havde brugt 60 timer på at analysere denne først, kunne jeg forstå det ... så havde man måske også erkendt at det krævede mere dataindsigt :o)
Avatar billede mugs Novice
29. juni 2005 - 11:11 #3
Det kunne jeg have lavet en SØN formiddag i kirketiden
Avatar billede jensen363 Forsker
29. juni 2005 - 11:12 #4
Excel er vist foretrukket fordi der er tale om eksterne dataleverandører
Avatar billede b_hansen Novice
29. juni 2005 - 11:25 #5
Jeg må da tilslutte mig kritikken. Tilsyneladende har man ikke forstand på Access, for så ville man have delt den store tavbel op i en lang række mindre. På den måde ville der komme mere struktur over det.

Som det er nu, vil der jo skulle tilføjes nye kolonner, hver gang der laves nye kategorier. Som en direkte konsekvens heraf skal alle rapporter og skærmbilleder kodes om. Så egentlig er det ret smart af firmaet. De har sikret sig en kunde, der kommer tilbage, hver gang de definerer en ny kategori. Og så kan de fakturere jer X antal timer af 720 kr. og i kan intet gøre.

Som det er opstillet lige nu, kunne man ligeså godt lave hele løsningen i Excel. så kunne i da i det mindste selv lave om på rapporterne
Avatar billede b_hansen Novice
29. juni 2005 - 11:26 #6
mugs> Skal du virkelig bruge en hel time (plus det løse) for at definere 52 kolonner? *GG*
Avatar billede b_hansen Novice
29. juni 2005 - 11:27 #7
Umiddelbart vil jeg være meget forsigtig med at lade det firma køre videre med opgaven. Har de overhovedet den nødvendige statistiske indsigt i, hvordan de rapporter skal beregnes?
Avatar billede jensen363 Forsker
29. juni 2005 - 11:29 #8
Hansen > det er netop det jeg mener, at de kunne have analyseret sig frem til :o)
Avatar billede b_hansen Novice
29. juni 2005 - 11:33 #9
Jensen363> Enig. Og når de ikke gør sig den ulejlighed, vil jeg da være meeeget forsigtig med at tro alt for meget på deres statistiske færdigheder. Det er jo ikke helt ligegyldigt, hvordan man lave de beregninger, når de skal bruges som beslutningsgrundlag
Avatar billede jensen363 Forsker
29. juni 2005 - 11:34 #10
Hansen > meget kloge ord
Avatar billede b_hansen Novice
29. juni 2005 - 11:35 #11
Tak. Selv en blind høne finder jo korn af og til *S*
Avatar billede jensen363 Forsker
29. juni 2005 - 11:59 #12
Ydermere har de benyttet LEFT JOIN for at kontrollere om branchekode er gyldig, dvs. alle records returneres uanset om disse findes i stamdatatabellen ( som de trods alt har laver en af )
Avatar billede jensen363 Forsker
29. juni 2005 - 12:01 #13
Der er forøvrigt heller ikke nogen kontrol af, at det importerede svarer til det forventede
Avatar billede mugs Novice
29. juni 2005 - 12:12 #14
b hansen > Jeg skal også huske at kontrolere, at konen får savet og kløvet de sædvanlige rummeter bøgebrænde.
Avatar billede jensen363 Forsker
29. juni 2005 - 12:14 #15
mugs > har man ferie ?
Avatar billede mugs Novice
29. juni 2005 - 12:16 #16
Ferie > Nej da, arbejdstiden skal jo gå med noget fornuftigt!
Avatar billede b_hansen Novice
29. juni 2005 - 12:44 #17
mugs> Så forstår jeg bedre *G*

Jensen363> Jo mere du fortæller om opgaveløsningen, des mindre professionelt virker det!
Hvis der ikke engang foretages kontrol af de importerede oplysninger, kan man jo reelt risikere, at resultaterne er helt forkerte.... Bare en simpel ting som at en der er en kolonne for lidt eller meget......

Og det er da helt ude i hampen, at man i Access importerer kommaseparerede filer, der er lavet i Excel. Access kan da læse direkte i Excel-filer.
Avatar billede jensen363 Forsker
29. juni 2005 - 13:22 #18
Takker for alle de gode input :o)
Især tak til Hansen for de helt rigtige stikord

Smid lige svar, så fordeler jeg
Avatar billede b_hansen Novice
29. juni 2005 - 13:23 #19
jamen det var da så lidt *S*
Avatar billede sidewinder Nybegynder
29. juni 2005 - 13:27 #20
Fordel bare det hele til b hansen. Han har vist været til størst hjælp :o)
Avatar billede jensen363 Forsker
29. juni 2005 - 13:33 #21
Er mugs enig i fordelingen ?
Avatar billede mugs Novice
29. juni 2005 - 14:48 #22
Enig