Avatar billede foodear Praktikant
29. juni 2005 - 08:09 Der er 21 kommentarer og
3 løsninger

PowerBook, kan ikke install. OS9.2.2 Hjælp

Hej Eksperter

Nu må jeg bede om lidt hjælp.

Problemet består i at jeg ikke kan installere OS 9.2.2 på min PB med OSX39, når jeg forsøger at installere kan maskinen godt boote på OS9 cd´en men den lader sig ikke installere, underligt.

Jeg kan heller ikke starte Classic fra System instillinger, der er ingen "systemmappe" og det kan jeg ikke forstå...

Kan nogen mon hjælpe ?

Med venlig hilsen
René
100 pts da det er vigtigt for mig at få det til at virke
Avatar billede ferdinand.k Mester
29. juni 2005 - 08:14 #1
Når du booter den på cd'en, kører den da installationen helt fint og uden problemer?
Når du har installeret det hele og tager cd'en ud igen, kan du holde "alt"-tasten nede hvorefter du får et display frem hvor du har mulighed for at vælge hvilket os du ønsker at starte op...!
Avatar billede Spotgun Seniormester
29. juni 2005 - 08:15 #2
Kig på de OSX installations-cd'er der fulgte med maskinen. Der er formentlig en af dem der ligger en classic installer på.

Som standard leveres en powerbook uden classic, og det er noget man selv må installere bagefter.
Avatar billede foodear Praktikant
29. juni 2005 - 08:20 #3
Det skal lige tilføjes at BP er købt brugt uden originale CD´er, men jeg har en original Panther (4 cd´er)den har jeg så installeret/opdateret/rep af dikstilladelser osv, ingen problemer i det, men der er ingen Classic i Pantheren og derfor vil OS9 ikke installere når jeg botter på OS9 cd´en
Avatar billede ferdinand.k Mester
29. juni 2005 - 08:23 #4
Men som jeg forstår, så har du en skive med 9.2, ikke sandt? når du smider denne i, og starter computeren op med tasten "C" nede, starter den da ikke installationen op?
Avatar billede foodear Praktikant
29. juni 2005 - 08:28 #5
Ferdinand>> Jo jeg har en OS 9.2.2 installations CD, og den kan godt boote maskinen, (med c nede) installation starter, men kommer med en fejl om at der er ingen "systemmappe/classic" på maskinen, hvis jeg pytter OS9 cd´en i mens OSX kører og prøver at starte install. derfra starter den OS 9 fra CD´en, altså der er ingen Classic, men hvor er den så
Avatar billede foodear Praktikant
29. juni 2005 - 08:43 #6
Når jeg booter på OS9 cd´en og starter installation kommer den med en stopmeddelelse "Dette program kan ikke afvikles på denne computer. Der findes flere oplysninger i dokumentationen",som jeg ser det kræver installationen en Classic "systemmappe" at lægge sig i, men den findes ikke i OSX på HD´en. Den har før kørt med OSX og OS9 i fin samhørighed
Avatar billede ferdinand.k Mester
29. juni 2005 - 08:44 #7
som et alternativ kan du kopiere systemfolderen fra cd'en over på hd'en. Derved burde du godt kunne starte os9 op - både gennem osx, og som ren opstart.
Avatar billede Spotgun Seniormester
29. juni 2005 - 08:48 #8
Prøv at smide Tiger-dvd'en i drevet og find pakken "Optional Installs". Det kan være der er en classic-installer derunder.
Avatar billede foodear Praktikant
29. juni 2005 - 08:48 #9
ferdinand>> Det har jeg såmænd også prøvet, men den siger at den systemmappe kan ikke bruges, kan det være fordi den er låst ? Kan jeg tage en Systemmappe fra min G4 digital audio og kopiere den ind i min PB og så den vej få liv i dyret ?
Avatar billede foodear Praktikant
29. juni 2005 - 08:50 #10
Spotgun jeg har ingen Tiger og under optional install på Panther cd´en er der ingen classic installer :-(
Avatar billede ferdinand.k Mester
29. juni 2005 - 08:50 #11
Ja det kan du også gøre... Det er ikke den fedeste løsning, men det kan lade sig gøre!
Det undrer mig godt nok at den ikke vil godtage en ren installation af os9 fra cd'en...
Avatar billede foodear Praktikant
29. juni 2005 - 08:53 #12
For at forsøge alt, har jeg også prøvet at formatere/med OS9 diskdrivere og derefter installere OSx13, men så får jeg kernel panic, øv
Avatar billede Spotgun Seniormester
29. juni 2005 - 09:04 #13
Det du skal bruge er en classic install disc. Dem jeg har liggende mener jeg stammer fra nogle G5'ere vi købte her til mit arbejde. Jeg har selv bøvlet med samme problem før, ved en større opgradering til panther her, og det var den mest brugbare løsning vi fandt på problemet.
Avatar billede foodear Praktikant
29. juni 2005 - 09:06 #14
Lige en tilføjelse, når jeg booter på OS 9 ser skærmbilledet rigtigt ud i starten (fylder hele skærmen) men når skrivebordet kommer frem er skærmbilledet et lille et midt på skærmen, ca. 1/4 af skærmen størrelse. Forresten så er det en OS9.2.2 fra en PM G4, kan det have betydning ?
Avatar billede foodear Praktikant
29. juni 2005 - 09:07 #15
Hvor og hvordan skaffer jeg en Classic install?
Avatar billede Spotgun Seniormester
29. juni 2005 - 09:12 #16
Godt spørgsmål. Som sagt, så fulgte den jeg har liggende med en nyere mac jeg købte. Lidt senere kan jeg evt. checke om det ligger på installations-dvd'en til Tiger. Hvis den gør det, må du jo opgradere til Tiger i stedet for, for at få classic med.

...kigger lige på det, og vender tilbage senere!
Avatar billede foodear Praktikant
29. juni 2005 - 09:15 #17
Ohh, tak skal du have, jeg venter med længsel..
Avatar billede foodear Praktikant
29. juni 2005 - 09:40 #18
BTW så har jeg også prøvet med original softwaren til eMac og iBook, dog uden det forventede resultat.
Avatar billede Spotgun Seniormester
29. juni 2005 - 16:10 #19
Øv, det var ikke på Tiger-cd'en som jeg havde regnet med. Den eneste løsning jeg kender til, som 110% virker, er den med classic installations cd'en fra en nyere mac. Har også selv før været ude for at en almindelig G4 OS9 CD ikke virker på hverken den ene eller anden måde.
Avatar billede sd8220 Seniormester
30. juni 2005 - 09:52 #20
Hejsa
Det er en kendt bug, at PB's kun bruger en lille del af skærmen, når man booter ffra en os 9 CD - så det skal du ikke være nervøs ved.
Det er sært, at den ikke vil installere på din harddisk, når du booter fra CD'en - og jeg forstår på dig, at du havde samme problem, selvom du havde formatteret disken? Det er i givet fald sært. Som sådan er der ikke noget galt i at kopiere en systemmappe fra en maskine til en anden. Mangler du en standard OS 9 installations CD burde der være nogen til salg på Mediamac.dk eller news:marked.privat.edb..mac af og til. Skulle du bo i Århus kunne evt komme forbi, så skal jeg se, om jeg kan støve noget op her.
MHT OS 9 på OS X CD'erne så fulgte det vist kun med sammen med 10.1 - så der skal du evt have fat i en gaaammel X'er ;-)
/SD
Avatar billede foodear Praktikant
03. juli 2005 - 09:11 #21
Hej allesammen og tak for jeres indsats.

Jeg har ikke fået det til at virke med OS 9, men har løst problemet ved at opdatere mine programmer til OSX versioner. En lidt dyr løsning, men måske også bedre i længden.
I får alle point for jeres hjælp, tak.
/Foodear
Avatar billede foodear Praktikant
03. juli 2005 - 09:12 #22
Spotgun smider du et svar ? så får du også lidt points....
Avatar billede Spotgun Seniormester
03. juli 2005 - 15:50 #23
No problem...
Avatar billede foodear Praktikant
05. juli 2005 - 12:06 #24
Jeg siger tak...