Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 19:35 Der er 33 kommentarer

Jeg kan ikke se min NTFS disk

Hejsa, har lige formateret, og kommer ind i windows og skal til at installere programmer og drivere, da jeg opdager at min 160gb disk er væk. Jeg finder så ud af at den eksisterer, men står som unallocated disk i diskmanagement, hvad skal jeg gøre for at få den tilbage? Disken er NTFS og min disk med styresystem er FAT32 - er det fejlen ?

MVH Beech
Avatar billede haverslev Novice
27. juni 2005 - 19:40 #1
Måske dette:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421

Du konverterer dit c-drev ved at gå i KØR og skrive:
convert C: /FS:NTFS
Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 19:44 #2
Altså det at begge hardiske ikke er NTFS er fejlen ?
Det ændrer ikke noget at konvertere c-drevet til NTFS ?
På samme disk som c-drevet ligger på, har jeg en anden partition (d:)skal den også konverteres?
Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 19:45 #3
Ville sige om det ikke ødelægger noget at konvertere c-drevet til NTFS ? skrivefejl -:(
Avatar billede haverslev Novice
27. juni 2005 - 19:49 #4
Prøv lige dette først: http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421

Ang: Convert c: /fs ntfs
Alle data forbliver intakte og der ændres/slettes ikke noget.
Det er mere sikkert at køre NTFS system, samt der er mere stabilt.
Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 20:43 #5
Det du linkede til kan jeg ikke få til at virke, så jeg vil prøve at konvertere til ntfs, men da jeg gør det skriver den i cmdpromten: The type of the file system is FAT32.
Convert cannot run because the volume is in use by another process. Convert may run if this volume is dismounted first.
ALL OPENED HANDLES TO THIS VOLUME WOULD BE INVALID
would you like to force a dismount on this volume?

hvad skal jeg gøre ?
Avatar billede haverslev Novice
27. juni 2005 - 20:53 #6
Og du skriver det således: convert c: /fs:ntfs

Du skulle så får en besked om at konverteringen ikke kan finde sted lige nu, men vil træde i kraft ved næste genstart af computeren.
Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 20:58 #7
yep pæcis sådan. men den skriver ikke det du siger.
Avatar billede haverslev Novice
27. juni 2005 - 21:03 #8
hmm, prøv lige at genstarte og se om den kan.

Hvis ikke så prøv at genstarte igen, tryk på F8 under opstart og vælg "Fejlsikret tilstand"
Når den er startet op, se den lidt mærkelig ud på skærmen, men det er normalt i fejlsikret.
Gå i kør og prøv: convert c: /fs:ntfs
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2005 - 21:03 #9
"The type of the file system is FAT32.
Convert cannot run because the volume is in use by another process. Convert may run if this volume is dismounted first.
ALL OPENED HANDLES TO THIS VOLUME WOULD BE INVALID
would you like to force a dismount on this volume?"

her KAN du svare Y (for ja) men så vil du bare så at vide at det ikke kan lade sig gøre, så du vil få muligheden at gøre det efter en reboot.

Svar N til at gennemtvinge frakobling af disk (force dismount) og derefter Y til at gøre det efter en reboot.
Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 21:14 #10
Okay, converteringen til ntfs er nu gennemført og det gik super, TAK, men problemet med at jeg ikke kan se min disk er ikke løst. Der står stadig unallocated disk.
Min anden partition på disken med c-drevet er stadig FAt32, den vil den ikke konvertere når jeg skriver convert d: /fs:ntfs <- er det fordi det der fs står for file system og man istedet skal skrive noget andet ?
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2005 - 21:19 #11
"den vil den ikke konvertere når jeg skriver convert d: /fs:ntfs"

hvad lyder fejlmeldingen på?
Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 21:22 #12
ingenting - den åbner lige cmdpromten og lukker den igen..
Som når man har skrevet forkert, men det tror jeg sgu ikke jeg har.
Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 21:29 #13
Aah, jeg havde skrevet current volume label forkert. Nu er alle 3 partitioner på de 2 diske NTFS, men den store disk er stadig unallocated
Avatar billede johnstigers Seniormester
27. juni 2005 - 21:30 #14
ok - højre klik på den og vælg opret
Avatar billede majsmarken Nybegynder
27. juni 2005 - 21:31 #15
Lige en hurtig:
... det er vel ikke >128Gb HD 'problemet' pga "har lige formateret" ?
Du skal have mindst ServicePack2 på din XP for at kunne bruge HD over 128Gb...
Avatar billede haverslev Novice
27. juni 2005 - 21:32 #16
Kan du i Diskmanagement, H-klik på den disk og vælge Aktiv ?
Avatar billede haverslev Novice
27. juni 2005 - 21:33 #17
majsmarken > det kan du sg ha` ret i - den havde jeg ikke lig tænkt på  ;o)
Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 21:42 #18
Det er sp2, så det er ikke det.
Under Diskmanagement, kan jeg når jeg højreklikker vælge:
Convert to dynamic disk...
Properties
Help

og

New partition
Properties
Help
Avatar billede haverslev Novice
27. juni 2005 - 22:11 #19
Undskyld ventetiden, sidder og roder med en pc selv ;)

Har den harddisk kørt på maskinen før, altså er der data på den ?
Er det en extern harddisk ?
Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 22:14 #20
Yes kørte fint så sent som i går. Der er data på den. nej den er intern (eller hvad det nu hedder)
Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 22:15 #21
forøvrigt helt ok med ventetiden, du gør det jo frivilligt og det er sgu stort. :)
Avatar billede haverslev Novice
27. juni 2005 - 22:18 #22
Hmm, forstår det ikke helt, men nu hvor der er kørt over til NTFS, så kan du lige prøve om dette er muligt nu:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;308421
Jeg går lige i tænkeboks imens ;)
Avatar billede beech Nybegynder
27. juni 2005 - 22:26 #23
Duer stadig ikke.
Bare i orden, jeg fatter det heller ikke, for den har jo kørt fint inden format.
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 09:14 #24
Nu er det vel ikke sådan, at den harddisk kører SATA ?
Hvis ja, har du så installeret sata under windows installationen (via F6)
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 10:12 #25
Måske lidt hjælp her: (kig under Referencer)
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;da;307844
Avatar billede beech Nybegynder
28. juni 2005 - 12:38 #26
nej nej, det er ATA. Fatter ikke man ikke kan lave det om, når nu jeg kan se disken som unallocated, man må kunne få den frem, har prøvet at disable og derefter enable den, men det gav ikke noget.
Avatar billede haverslev Novice
28. juni 2005 - 13:25 #27
Jeg er lidt på herrens mark, jeg vil jo nødigt foresage, at du får slettet dine data.

Problemet er nok partitionstabelen, men jeg ved ikke lige hvordan man nemmest genetablere den.

der findes et program, men det koster $30 for fuld versionen:
http://www.partition-recovery.com/

Som jeg forstår det, så kan du bruge demoen til at finde ud af om den kan finde din gamle partition, og kan den det, så kræver det, at du køber produktet før den kan lave en recovery af din partitionstabeller.

Hvis du klikker på download demo, så kan du vælge at: Download Bootable Floppy Disk Creator for Active@ Partition Recovery eller at  Bootable ISO Image of Active@ Partition Recovery som booter på CD.

En anden løsning kunne være en windows repair, men om den hjælper er lidt usikkert.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
28. juni 2005 - 19:44 #28
Lige for at præcisere: Snakker vi on een stor HD opdelt i diverse partioner eller en selvstændig på de 160Gb ved siden af selv C: HD'en ?

Hvis du tar' den "syge" HD over i en anden XP (hvor XP ruller fint på dens HD) - ka' den så ses på nogen måde ?
Avatar billede beech Nybegynder
29. juni 2005 - 00:10 #29
Det forsøg har jeg ikke kunnet prøve for så skal jeg pille ved min dell og så ryger garantien vel ? vil prøve med en kammerat i morgen tror jeg.
Det er en Hel 160 Gb - uden partitioner.
Jeg har en 40 gb som er delt op i 2 partitioner
C: 3  Gb
D: 37 Gb

og så den selvstændige 160 Gb. som F-drev var det tidligere, men lige nu hedder det jo så ikke andet en unallocated :(
Avatar billede haverslev Novice
29. juni 2005 - 09:13 #30
Jeg er ved at være ude i "hampen" ang. løsningsforslag, men en mulighed er dette:
http://www.pcinspector.de/file_recovery/dk/manual.htm

Ellers er det ikke andet at prøve med en win. repair:Så udfør en Repair af Windows XP:
Hvis du har din XP cd og din Cd-Key klar, kan du lave en repair. Du mister ikke noget ved det.

1:Det første du skal gøre er at boote op på din Windows XP CD, husk at din bios skal stå til at være first bootdevice cdrom.

Når den har installeret nogle foreløbige filer skal du;
2: springe det første tilbud om repair i Consolemode over og fortsætte din installation (nyindstalation)

3: Nu kan du så vælge hvilket drev din nye installation skal ligge på og her er det gerne dit C drev.

4: Og nu fortæller den dig der er et styresystem på dette drev og om du vil slette det (L) eller du vil lave en repair (R)
det er her du skal trykke på R.

5: Og du vil nu se, at den laver en helt ny installation, men den beholder alle dine nuværende indstillinger, dokumenter, programmer og skrivebordet udseende er også intakt, men nu skulle du gerne være sluppet af med dine fejl og mangler.
Dog skal der gøres opmærksom på at alle updates skal lægges ind igen. Desuden skal nye opdaterede drivere, som man selv har lagt ind, installeres igen.
Avatar billede majsmarken Nybegynder
29. juni 2005 - 10:38 #31
Dvs. du har en DELL (plomberet?) oprindeligt indeholdende
40Gb HD + 160Gb HD fra 'fødsel' ?
Det var da en spøjs kombination...

Jeg vil nok stadig sige/skrive - prøv at få selve 160 Gb'en UD og teste/checke i en anden XP instalation. Bare for at dele 'problemet' på midten... Om det er 160Gb'en eller din XP instalation/opsætning/rettighed...
Avatar billede beech Nybegynder
29. juni 2005 - 11:37 #32
Aah majsmarken du misforstår, men forstår det egentlig godt - hvis du forstår HEHE.
Har en dell ved siden af den som der er problemer med, den kan jeg jo altså så ikke teste min Hd i for så vil garantien ryge.
Jeg prøver en repair.
Hvis ikke det giver noget vil jeg prøve at sætte hardisken til en kammerats computer
Avatar billede johnstigers Seniormester
29. juni 2005 - 21:52 #33
Har Dell plomberet deres maskiner??? Og vil garanti ryge hvis denne brydes???

Hmmm....
Endnu et salgsargument for at skippe Dell og vælge Fujitsu Siemens!

(Plomberede maskiner er nemlig en skjult ekstra udgift hvis der skal opgraderes...)  ;)