Avatar billede j4anus Nybegynder
27. juni 2005 - 19:25 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Harddiske - 8 eller 16mb cache ?

Jeg har overvejet at købe:

250,0 GB - UDMA/133 (Fluid) - 7200/16MB cache - DiamondMax 10 QuickView

eller

200,0 GB - UDMA/133 (Fluid) - 7200/8196KB cache - DiamondMax 10 QuickView

Den eneste forskel der for mig, måske, vil gøre forskel er cachen. Hvad kan jeg bruge den næsten dobbelte cache til.

Min comp er en
1500 mHz
1k ram
128 mb grafik kort.
vil dette give mig bedre ydeevne, eller vil der være en flaskehals et andet sted?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
27. juni 2005 - 20:02 #1
Ja, dine 1KB ram vil nok være en større flaskehals ;-)

Jeg tror mest at det er i high-end maskiner, man vil kunne mærke en forskel på disse to diske. Hvad bruger du maskinen til?
Avatar billede j4anus Nybegynder
27. juni 2005 - 20:36 #2
1k som i 1000 ;o)

ja, high-end kan man ikke just kalde den, men jeg arbejder i bla. vs.net, og nogle gange hænder det da, der kommer et spil.
Avatar billede tubber Juniormester
27. juni 2005 - 20:46 #3
Jeg vil mene du kun har noget at bruge de 16MB cahche til noget hvis du har mange filoverførsler mellem 2 diske hvor det er filer under 16MB, jeg kan ikke se nogen fordel i hvis det kun er store filer.....

Med hvad du arbejder i, ja så bliver systemfiler og DLL filer loadet op i rammen, eller i swapfilen, og kørers der fra......
Så umiddelbart vil jeg mene at den merpris der er på en disk med 16mb cache er givet ringe ud, men igen er det et vuderings spg. :)
Avatar billede j4anus Nybegynder
27. juni 2005 - 20:49 #4
den 16 meg cache vil altså ikke speede overførslsen op, hvis filerne jeg overfører er på over 16 meg, korrekt? :)
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
27. juni 2005 - 21:00 #5
Nej, den vil ikke speede overførsel af filer op. Cachen gemmer de data, der senest er sendt fra disken, så cachen vil forøge hastigheden hvis du tilgår de samme filer flere gange. Hvis du overfører filer, læses kun en gang, og så skal der under alle omstændigheder læses fra selve disken.
Måske vil din computer kompile de programmer, du skriver, lidt hurtigere, men det tør jeg ikke love dig.
Avatar billede tubber Juniormester
27. juni 2005 - 21:09 #6
Cachen på HD vil har ikke så meget at sige med at tilgå filer igen og igen, der hvor der er noget at hente på cachen er hvis den af en årsag kommer ud for den bliver sløvet ved læsningen så kan den tappe på cachen, og det er derfor jeg mener at overfører du kun filer størrer end 16mb så kan hele filen ikke ligge i cachen så er der ikke meget ved det......

Det samme hvis du har 2000 tekstdokumenter som skal kopieres så kan de ligge i cachen som den finder dem til på hd så hvis der kommer en stor søgetid kan den igen tappe på cachen.......

Det er der jeg mener der er noget at hente på den ekstra cache
Avatar billede tubber Juniormester
27. juni 2005 - 21:10 #7
og til det schwarz skriver så har det heller ikke nogen betydning i dit tilfælde da du har en GB ram, så der er nok ram at cache i, samt den laver en temmelig stor swapfil når´du nu har så meget ram........
Avatar billede j4anus Nybegynder
27. juni 2005 - 21:15 #8
okay, jamen det lyder jo godt, så er de penge jo sparet :D. Så skal jeg da også leve af pizza i morgen :P!!

svarer du/i lige?
Avatar billede j4anus Nybegynder
27. juni 2005 - 21:16 #9
- kunne jeg lige lokke en af jer, til at forklare hvad det vil sige, fluid?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
27. juni 2005 - 21:30 #10
ok
Avatar billede j4anus Nybegynder
27. juni 2005 - 22:07 #11
ok som, du vil gerne forklare det, eller du forsøgte at svare? :)
Avatar billede tubber Juniormester
27. juni 2005 - 23:48 #12
Fluid er en måde den er bygget op på inde i HD, det er noget med lejerne, der skulle larme mindre så vidt jeg husker :)
Avatar billede j4anus Nybegynder
28. juni 2005 - 00:10 #13
ahh, lydløshed er ganske dejlig <3¨

schwarz84, vil du have points?