Avatar billede no-shit Nybegynder
27. juni 2005 - 12:06 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Privatstore fylder 9GB men burde kun fylde 3GB?

Efter at have kørt en offline defragmentering fylder vores privatstore 9GB, men hvis man ligger pladsen sammen på alle mailbokse skulle den kun fylde 3 GB, hvordan får jeg fjernet den spildplads der ligger?

Det skal siges at efter en online defrag er der kun 9 MB fri, så der er ikke noget ved at køre en offline defrag igen.

Der er på Exchange 2000 server.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juni 2005 - 12:13 #1
Offline defrag får først fuld effekt efter derer tager en fuld backup.

Slettet mail står i exchangeserverens priv.edb i en retention periond (Normalt 7 dags) samt indtil der ertaget en fuld backup, herefter fjernes mailen fra filen.

Jeg finder lige et link til dig
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juni 2005 - 12:14 #2
Avatar billede karser Nybegynder
27. juni 2005 - 12:22 #3
Du kan også sætte retetion ned til 0 (nul) og derefter kører offline defrag. Så frigives pladsen med det samme... Hvis det er diskplads du mangler, har du også muligheden for at flytte dine EDB filer til et andet drev hvor der er plads! Det lyder ikke til at din exch. har meget plads at arbejde på, så sidstnævnte er nok en god ide under alle omstændigheder!
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juni 2005 - 13:15 #4
karser>Jeg mener ikke det er nok at sætte retention til 0, jeg mener at der skal køres en fuld backup før pladsen frigives
Avatar billede karser Nybegynder
27. juni 2005 - 13:40 #5
Jo, men det kræver blot at man fjerner "Do not permanently delete... until backup" option... Så slettes mail som har overskredet retetion med det samme. (Kan fremskyndes med en restart)...
Avatar billede no-shit Nybegynder
27. juni 2005 - 14:12 #6
Det er ikke fordi der mangler plads! Men fordi vi kom op på de 16GB som er grænsen. Nu er der så ryddet godt og grundigt op, og alle vedhæftninger er barberet af og lagt ud på et fil drev.

Havde allerede sat retention til 0 og fjernet do not delete... Fuld backup køres hver nat, så det er heller ikke her problemet ligger.

Vil det give noget plads at køre isinteg på storen?
Avatar billede karser Nybegynder
27. juni 2005 - 14:24 #7
Så skal en offline defrag. fjerne dine 6 GB "tom database plads"...

Hvis ikke, kan det være din offline defrag der ikke køres ordentligt!
Avatar billede karser Nybegynder
27. juni 2005 - 14:26 #8
...og du skal lige sikre dig at der ikke er sat retention på enkelte brugere. Disse overstyrer nemlig retention på Store-niveau!
Avatar billede no-shit Nybegynder
27. juni 2005 - 14:29 #9
Har kørt offline defrag 3 gange med en online i mellem hver gang.
Problemet er at databasen melder tilbage at der kun er 9MB fri plads! Dette er efter sidste online defrag.

Jeg tror derfor at der ligger noget i databasen som ikke hører til nogle steder.
Avatar billede no-shit Nybegynder
27. juni 2005 - 14:37 #10
Retention på de enkelte brugere er ok.
Avatar billede bufferzone Praktikant
27. juni 2005 - 14:38 #11
Hvis du kikker i mit link, kan su se 3 batfiler, der bl.a. laver integritets check af databaserne og ryder grundigt ud i køer m.m. Jeg er dog ikke 100 % sikker på hvordan de køre i exchange 2000 og frem
Avatar billede karser Nybegynder
27. juni 2005 - 14:41 #12
Hvordan ser dine ESEUTIL parametre ud? Nedenstående er et eksempel på "korrekt" syntax.

eseutil /d /p "<Sti til Exchange DB>\priv1.edb" /t"<Sti til ny DB fil>\priv1.edb"

Hvis du bruger /t parametren, skal du huske at det er den nye DB fil (Som pladseret der hvor du angiver) som er den defragmenterede fil!
Avatar billede karser Nybegynder
27. juni 2005 - 14:42 #13
...og husk " i syntaxen.
Avatar billede no-shit Nybegynder
27. juni 2005 - 14:43 #14
Mine parametre er fuldstændig ens med dine...
Avatar billede karser Nybegynder
27. juni 2005 - 14:47 #15
ok! og du husker at erstatte den gamle EDB-fil med den nye?

Hvis ja, så er jeg blank!
Avatar billede no-shit Nybegynder
27. juni 2005 - 14:51 #16
Ja det er den nye fil jeg benytter... Prøver at køre isinteg i weekenden og ser om det frigiver noget af spildpladsen.

Ellers er jeg også selv helt blank.
Avatar billede karser Nybegynder
27. juni 2005 - 15:00 #17
Så tror jeg den eneste udvej er at bruge Ex-Merge til at hive alle konti ud af EDB filen og derefter lave en ny EDB fil og importere dem ind i! Så skulle du i hverfald være komme af med enhver form for snavs! ;o)

God fornøjelse!
Avatar billede no-shit Nybegynder
18. august 2005 - 15:58 #18
Lavede en ny database...