Avatar billede kbj2510 Nybegynder
26. juni 2005 - 21:28 Der er 11 kommentarer

Oracle Backup problem mellem win98 og winxp.

Hej jeg har en oracle database i windows 98.

Nu har jeg fået en ny windows xp computer, som jeg gerne vil have kopiret databasen fra windows 98 maskinen over til windows XP. Problemet er bare når jeg kopire databasen til windows XP maskinen får jeg en fejl som lyder således " can not mount database". Begge maskiner køre med sammen version oracle. Er der nogle der kan hjælp med denne fejl.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2005 - 22:55 #1
Det ville da overraske mig meget hvis man bare kunne kopiere filer.

Det kan man ikke i ret mange andre databaser, så hvorfor skulle man kunne
i Oracle.

Det kan sikkert gøres på flere måder.

En måde at gøre det på må være at bruge exp og imp utility'ene.
Avatar billede arne_v Ekspert
26. juni 2005 - 22:56 #2
Avatar billede lap Nybegynder
27. juni 2005 - 08:29 #3
Hvis databasen er lukket under kopiering - og katalogstrukturerne er de samme, så kan det godt lade sig gøre.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. juni 2005 - 17:53 #4
jeg går ud fra at det er en personal edition - siden du havde den på win98.

Hvis den skal flyttes til XP er den eneste supporterede måde at bruge exp/imp, da du flytter mellem 2 forskellige OS'er. Men hvis vi kigger på det uden support øjne, så vil det virke for dig at gøre det på følgende måde.

(husk at lukke databasen pænt ned inden du kopiere)
1. Installer Oracle softwaren i nøjagtig samme version som den tidligere. Da det er personal edition har du ikke haft services på win98'eren.
2. Installer en database med samme sid som den gamle.
3. Luk den nye database
4. Overskriv init.ora med den du havde på win98
5. Overskriv alle databasefiler - og sørg for at de har nøjagtig samme sti som på win98!(hvis dette ikke kan lade sig gøre, må du lige sige til)
6. Start databasen

Hvis det ikke virker - så send mig lige de sidste 10 linier af din alert fil efter du har forsøgt ovenstående.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
27. juni 2005 - 17:55 #5
5,.1 husk også at overskrive controlfiles, redologfiler etc.
Avatar billede arne_v Ekspert
27. juni 2005 - 20:38 #6
et svar for exp imp
Avatar billede kbj2510 Nybegynder
28. juni 2005 - 14:52 #7
Tak for svarende. Sagen er lukket.
Avatar billede pnielsen Nybegynder
28. juni 2005 - 18:25 #8
ok ? lykkedes det? luk lige spørgmålet.
Avatar billede arne_v Ekspert
28. juni 2005 - 18:37 #9
og hvilken metode valgte du ?
Avatar billede charlie37 Nybegynder
20. juli 2005 - 22:25 #10
Man har også mulighed for at tage tablespace offline og derefter flytte dem, og putte dem online igen..
man kan også replikere databasen !!
man kan også bruge rman...
der er flere muligheder !!!
Avatar billede pnielsen Nybegynder
20. juli 2005 - 23:35 #11
>>Man har også mulighed for at tage tablespace offline og derefter flytte dem, og >>putte dem online igen..
Nej - Det er ikke supporteret da du flytter dem fra en OS til en anden!
Men det ville faktisk kunne lade sig gøre på disse platforme. Det ville det ikke fra f.eks. aix -> win2000.

>>man kan også replikere databasen !!
Replikering er ikke en del af personal edition.

>>man kan også bruge rman...
Måske ville en duplicate database gå - men jeg mener det ikke.
Rman vil restore i samme format som win98. Derfor er EXP/IMP den eneste mulighed.