Avatar billede steensloth Nybegynder
26. juni 2005 - 07:23 Der er 15 kommentarer

2 forskellige Harddiske - pc fryser

Jeg har: Win XP pro med seneste opdateringer, chaintech apogee mainboard, 2.4 GHz P4, 1024 MB ram, en IDE-controller for der er mere end 4 drev. Følgende drev er påsat: en CD-rom brænder, en DVD brænder, et Iomega ZIP-drev, et 3½" diskette og endelig 2 ældre diskdrev: en Fujitsu 20GB (C-drev) og en 6.4 GB Fujitsu (D-drev. Begge disse drev kører 5400 omdr./min.

Så fjerner jeg i Hardwarehåndtering det lille 6.4 GB drev. Slukker PC, og påsætter et 120 GB Maxtor 7200 omdr./min. drev.
Win finder det, og det er synligt i bl.a. Stifinder. Der kan læses og skrives, MEN ofte sker der det ved læsning/skrivning at PC'en giver et lille klik, og er herefter fundstændig frosset. Jeg kan ikke få den i gang igen - kun ved sluk-tænd på powersupply'en. Jeg har troet det var Maxtor-drevet der var defekt, fået et nyt, men det er det samme. Sætter jeg det gamle drev i igen, er problemet løst.

Det håber jeg der er nogle eksperter her der kan hjælpe mig med. Skyldes det, at drevene er noget forskellige i hastighed? Jeg har forsøgt mig lidt rundt omkring, men ingen havde et svar på det. Derfor gode point!
Avatar billede Slettet bruger
26. juni 2005 - 08:45 #1
er alle master og slave settings opsat korrekt
Avatar billede steensloth Nybegynder
26. juni 2005 - 10:52 #2
Det mener jeg: min Fujitsu 20 GB kører som C-drev, og er med jumper sat som master. Min Fujitsu 6.4 GB kører som D-drev, og er med jumper sat til slave. Det samme er Maxtor'en når den erstatter Fujitsu'en som D-drevet.
Avatar billede halifax Nybegynder
26. juni 2005 - 13:58 #3
Hvilken overførselsstandard har din IDE-controler, ATA66/100/133? Og hvilken overførselstilstand er disken tilsluttet med? Er det "DMA hvis den er tilgængelig"?

Er Maxtor disken tilsluttet med et 80 pin IDE kabel? Hvilket er påkrævet for interfacet for nye(re) harddiske.
Og i så fald også din 20GB disk, da jeg antager de begge er på samme kabel tilsluttet Primær IDE kanal som hhv. Master og Slave.

Kontroller i Enhedshåndtering - udvid plus-tegn ud for IDE ATA/ATAPI Controlere, H-klik Primær IDE og vælg egenskaber, se under Avancerede indstillinger.
Avatar billede steensloth Nybegynder
26. juni 2005 - 16:28 #4
halifax: tak for respons. Jeg er ikke sikker på at jeg svarer dig fyldestgørende. Jeg er ikke ekspert på it-siden. Begge diske sidder på samme grønne, runde kabel fra motherboardet. Om det er et 80 pin er jeg ikke sikker på, men sælgeren af boardet oplyste at det var med de nye og gode kabeltilslutninger, så jeg formoder det er 980 pins, hvis det er det nyeste. Primær IDE-kanal meldes "DMA hvis tilgængelig" på begge enheder (0 og 1) Sekundær IDE-kanal melder "DNA hvis tilgængeligt på enhed 0", men PIO på enhed 1. Min PCI IDE-controller er kun forbundet til mit DVD-brænder-drev.
Jeg håber dette siger dig noget - hvis ikke håber jeg du kommer igen.
Avatar billede halifax Nybegynder
27. juni 2005 - 01:34 #5
Din info er helt, helt fin, og jeg kan heller ikke se andet end at din fremgangsmåde har været korrekt. Dit IDE kabel er ok og af den nye runde slags til forskel fra de tidl. "lakridsbånds" lignende. :) Da du tilmed har fået disken byttet en gang forekommer dit problem lidt underligt. Det har ikke noget at gøre med forskel i rotationshastighed.

Har du efter isætningen formateret disken fra den pc, den nu sidder i?
Hvis ikke (dvs den var formateret ved købet) så prøv at gøre det. Alle data på den mistes, så forinden må du gemme dem på 20GB disken - håber du har ledig plads til det.
Avatar billede steensloth Nybegynder
27. juni 2005 - 11:00 #6
Tak halifax. Så udførte jeg dit råd: formattering (ikke expres. Men desværre ingen ændring: ved læsning på data overført til den netop formatterede disk, skete der det samme. Efter et lille antal læsning af f.eks. mindre billeder, klikker et eller andet (det er svært at høre hvorfra det kommer) og så fryser PC'en fuldstændig kort efter. Håber på ny idé der skal prøves.
Avatar billede halifax Nybegynder
27. juni 2005 - 14:20 #7
Prøv at se i Logbog under Computeradministration om der er skrevet nogen oplysning ind på tidspunktet for, hvor den har låst. Hvis du finder noget så skriv det ind her.

Nu du er i Computeradministration så kik lige under Diskhåndtering.
Hvilken status har 120GB disken der?

Kan det mon tænkes at du skal have opdateret driver til dit bundkort, herunder til IDE-controler.
Se om der er nye drivere på bundkortproducentens website til dit bundkort - mærke/modelnavn/modelnr.

Har aldrig læst om dit fænomen før, så nysgerrigheden pirrer.  :)
Avatar billede steensloth Nybegynder
28. juni 2005 - 10:43 #8
Tak igen halifax.
Der meldes om fejl i logbogen, men ikke lige noget jeg her 100% sikkert kan relatere til  noget. Problemet med min underdøgelse er også, at jeg skal bruge min PC arbejdsmæssigt. Jeg er derfor afhængig af, at have 120GB-drevet afmonteret, og et ældre drev med alle mine data monteret på samme fysiske plads (en skuffe). Når jeg skal skal detektere hvad der sker med 120 GB-drevet, som jeg jo gerne vil have siddende i skuffen hvis det fungerede korrekt, ja så skal jeg med det gamle drev monteret, fjerne det i Kontrolpanel, slukke, adskille skuffen, montere 120 GB-drevet, genstarte, fejlfinde mv,  - og så forfra når jeg skal arbejde med det gamle data-drev. Hvis jeg ikke fjerner det, sker der noget mystisk som nedsætter hastigheden betragteligt, selv om min BIOS er sat op til autodetect vedr. diske. Jeg ville ellers tro, at systemet selv detektere og indrettede sig efter, at nu var der skiftet drev.

Bundkortet er opdateret med den seneste BIOS-opdatering.
Dette er ikke et afslag om yderligere hjælp, det kan bare være at der går lidt tid inden jeg finder et hul hvor jeg kan skifte drev. Har du flere konkrete ideer hører jeg gerne.
Avatar billede halifax Nybegynder
28. juni 2005 - 18:43 #9
Vi må fortsætte fejlsøgningen. Eller gætterierne, for det ender med gæt.  :)

Et gæt kan være at der går kludder i systemets I/O (Input/output) oplysninger, når diskene byttes rundt. De to diske bruger forskellige ressourcer, men når du bytter dem rundt i harddiskskuffen sluttes de åbenbart til den samme ide-kanal. Ret mig, hvis den antagelse er forkert.

Du har følgende drev:  (mit gæt å tilslutningen kan være som følger)

Fujitsu 20GB (C-drev) - Master på primær ide.
6.4 GB Fujitsu (D-drev) - Slave på primær ide
CD-rom brænder - Master på sekundær ide
Iomega ZIP-drev - Slave på sekundær ide

En DVD brænder - eneste drev (master?) tilsluttet PCI IDE controler.

Når du tilslutter 120 GB disken, kunne du så ikke prøve at gøre det til en ledig ide-kanal på pci ide-kortet?
Derved undgås konflikt med 6.4 GB disken, hvor du hidtil har tilsluttet 120 GB disken på dens plads i systemet.
Avatar billede steensloth Nybegynder
28. juni 2005 - 23:21 #10
Halifax: tak for iveren! Jeg håber det lykkes.
Jeg tro din antagelse om min (måske) lidt komplekse opkobling er korrekt. Dog: når jeg anvender 120 GB disken, erstatter den det 6.4 GB Fujitsu-drev. For at det køere, skal jeg først fjerne Futitsu-drevet, slukke pc, fysisk frakoble, fysisk tilkoble 12o GB Maxtor, og så genstarte. Så jeg mener ikke diskene byttes rundt. den ene fjernes 100%, systemet startes så med en anden.
Jeg har ikke prøvet at tilslutte 120 GB Maxtor til en ledig kanal på IDE controlleren. Det bedste for mig er dog, at 120 GB disken helst er på pladsen for 6.4 GB disken, for den sidder i en skuffe, eller næstbedst 120 GB disken i en USB-kassette. Hvorfor? Jo, så kan jeg medtage alle mine data i min høje hat, så derved kan hverken tyve eller ildebrand gøre mig rigtig fortræd medens jeg er væk! Kan du bruge dette til noget? Hvis ja - tak. mvh
Avatar billede steensloth Nybegynder
02. juli 2005 - 17:40 #11
Halifax: jeg har skullet anvende maskinen indtil nu, og har defor ikke haft tilstrækkelig mulighed for at prøve videre. Endnu nogle dage skal jeg envende den. Derefter sætter jeg den hen til min pc-reperatør. Jeg giver ham dine ideer - du hører derefter nærmere - det bør ende med nogle point til dig.
Avatar billede halifax Nybegynder
02. juli 2005 - 17:57 #12
Tak, jeg er både tålmodig og nysgerrig efter at høre udgangen på det her. Håber reparatøren kan noget.
Avatar billede steensloth Nybegynder
31. juli 2005 - 19:20 #13
Hej halifax
Min reperatør dianigsticerede, at der var en fejl i min windows. Jeg har måtet starte på en frisk (formattering - nyinstallation)
Det kunne du ikke vide, så jeg synes pointene er til dig. mvh
Avatar billede steensloth Nybegynder
31. juli 2005 - 19:21 #14
pointtildeling
Avatar billede steensloth Nybegynder
31. juli 2005 - 19:22 #15
Hvordan er det nu jeg tildeler point?