Avatar billede dusted Nybegynder
24. juni 2005 - 15:58 Der er 7 kommentarer

Strøm i bilen, inverter, elektrisk støj

Hey, jeg har et meget uoverskueligt (for mig) problem.
Jeg har sat forstærker, bærbar, lader (til bærbar) og inverter (12v. dc / 230 v ac) i min bil, og har fået et problem som jeg efter nu 5 timers makken og dybere funderen ikke har kunne greje...

Der kommer en meget irriterende lyd, ikke bare en svag summen, men decideret støj, ikke hvidt støj, men hakkende, elektrisk støj...
Jeg ved at støjen kommer ind i forstærkeren fra signalkablet (det der fører lyden fra laptoppen ned til forstærkeren)
Jeg ved også at støjen kommer fra inverteren og laderen, der er ingen støj når inverteren er slukket, eller når stikket til laderen er taget ud.
Støjen kommer når signalkablet er omkring 40 cm fra enten: Laderen, ledning fra inverter til lader, ledning fra lader til laptop, inverteren eller den plade som laptoppen er monteret på.

Ja jeg har prøvet at sætte pladen til stel, men med megen lille (dog en smule) ændring.
Jeg har prøvet at justere gain på forstærkeren.
Jeg har sørget for at bruge seje tykke kabler til strøm.
Jeg har prøvet at pakke laderen ind i et tykt lag staniol og sætte det til stel (en ændring, dog ikke noget imponerende)

Jeg er ved at give op.. Jeg har brugt 2 uger på at designe og tilpasse den fucking holder til min laptop WHINE N!!
Avatar billede dusted Nybegynder
24. juni 2005 - 15:59 #1
Ps her er der et diagram der viser hvordan jeg har sat det op:
http://www.dusted.dk/psuprob.jpg
Avatar billede puttitat Nybegynder
24. juni 2005 - 16:06 #2
Køb skærmede kabler til kablerne til din forstærker; det er rimeligt sikkert generatorstøj du har. Alternativt tændingsstøj, men din Mazda mener jeg ikke har elektronisk tænding.

// Troels
Avatar billede puttitat Nybegynder
24. juni 2005 - 16:08 #3
Altså skærmede audio-kabler. :)

// Troels
Avatar billede dusted Nybegynder
24. juni 2005 - 16:14 #4
Kablerne er skærmede langt ind i helvede :P problemet er at støjen påvirker laptoppen så stel på den (som også bruges som 0 til audio out)  også støjer :P
Avatar billede majsmarken Nybegynder
24. juni 2005 - 16:55 #5
Idé: Prøv at lade forstærkerens - (minus) pol gå så direkte fra batteri som muligt - hvis muligt ?

Et støjdæmpningsfilter på "strategiske" steder på powerledninger og/eller signalledninger ?

Den her inverter/lader er vel galvanisk adskilt fra resten ?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
24. juni 2005 - 16:58 #6
Jeg gætter på elektrisk støj helt ude fra dine tændrør.

Du kan forsøge at skifte tændrørene til nogle, der er radiostøjdæmpede. Det ved de nok en masse om i en billistbutik, hvor de samtidig sælger radioer m.m. Så de vil enten kunne give mig ret, eller afvise min teori, før du køber tændrørene.
Avatar billede dusted Nybegynder
24. juni 2005 - 18:35 #7
Den er på næsten ved siden af der hvor batteriet sidder på, hmm, det med filteret lyder som en god idé, men jeg ved ikke lige hvilke specifikationer vi snakker her ?